|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolk
Tenkte å svare på denne. Slike el-nett er ulovlig å bruke som utmarksgjerde. De er livsfarlige for søyer og lam og jeg vet at Felleskjøpet har skjerpet inn salget slik at de ikke selges til «menigmann» lenger. Uten strøm, slik mange bruker dem er de dødsfeller og selv med strøm skal de kun brukes på innmark (for å dele av jorder osv) og ha tilsyn hver dag. Men selv med godt med strøm og daglig tilsyn har vi oppleve å miste egne dyr i slike nett.
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er ikke nett, men tråd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Neida, ikke helt. Men de har ofte i to høyder ser jeg. Ser også at det hender at sauen går litt inn og ut. Men viktigste er nok å holde storfe unna akkurat inntil hyttevegg. Men som sagt så er det få hytter sånn egentlig og de fleste av hytteeierne er lokale de også. Som er vant til husdyr stort sett. Er medlem av sånn mistet,savnet,funnet-grupper og den lille gruppa fra grenda der jeg vokste opp har litt andre poster enn der vi bodde i byen. Der var det stort sett sykler, briller og votter. Måtte le litt av posten lokalt her om dagen med teksten "noen som savner disse?" Da var det bilder av to Shetlandsponnier i hagen. Eier meldte seg og finneren lurte på om han skulle fange dem eller om hun hentet |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
can-jur
|
Herlig
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
Ja, jeg er enig i at situasjonen i seg selv neppe er problematisk, men jeg tenker at noe av problemet (for det som nevnt flere plasser i diskusjonen her flere problemer) er at folk generelt sett er mer uvante med dyr - leste en artikkel om en far som dyttet vekk kuene med barnevogna ... (Det blir som de som går ute nå uten refleks - vi håpe de er organdonatorere i det minste ...)
Ja, spesielt kviger husker jeg fra barndommen, de elsket vi å leke med. Vi var utenfor strømgjerdet (på innmark) og når vi feks danset så kom de løpende.
Bøndene er jo nevnt politisk styrt (og vi er vel enige om at det beste alternativet er at nordmenn spiser mindre kjøtt, men nestbeste alternativ er at de spiser norsk kjøtt) - og det er jo her konfliktene hoper seg opp, skal bøndene betale for at de gjør det de får politiske føringer om (NB! Som offentlig ansatt kan jeg forsikre dere om at dette ikke bare gjelder bønder, men de er nok mer utsatte siden de er selvstendig næringsdrivende)
![]() |
#7 |
Søt og rar
|
Litt digresjon for så vidt, siden dere har en god politisk debatt - nå mente jeg akkurat i det konkrete eksemplet mitt, der det som turgåer rett og slett ikke er mulig å holde avstand til flokken av kyr. Folk som ikke har kjennskap til dyr generelt eller dyr spesielt vet ikke hvor lang avstand de bør holde. Når en flokk store dyr fritt får oppholde seg på det eneste passasjepunktet på en vei - så kan man jo tolke det som at
![]() |
#8 |
can-jur
|
Det er jo strengt tatt motsatt. Noen har laget en vei der kyrne oppholder seg. Turveier/stier gjennom beiteområder er egentlig en uting. Men vanskelig å unngå når stiene en gamle og opprinnelig har vært brukt til ettersyn og stell av dyr, høsting av fôr, kjøring av fôr etc. Det ville skapt furore om man stengte slike stier/veier og man vil også komme på kant med allemannsretten. Men mer informasjon tror jeg er lurt. Ville du gått inn i en flokk med fremmede hunder? Sannsynligvis ikke. Men kyr dreper langt flere mennesker enn hunder gjør. Å gå gjennom en fremmed flokk? Det ville ALDRI jeg ha gjort. Da ville jeg funnet meg et annet sted å gå tur. At dyra går det betyr ikke at du kan ferdes trygt der. Dyr med kjent aggressiv adferd slippes selvfølgelig ikke på beite, men de aller fleste er ikke aggressive, men angriper som følge av en utilsiktet provokasjon. Barn kan ofte provosere bare ved å være barn (lave, voldsomt kroppsspråk, mye lyd etc).
![]() |
![]() |
#9 |
Leser
|
Ja, jeg bare dro av gårde!
Jeg er veldig enig med deg i at det er alternativ 1 folk tenker, men det er litt som Floksa sier - skal bøndene være de som er pålagt å informere folk om dette ... Skiturer er jo også farlige, og "Fjellvettreglene" er jo utarbeidet av "Norges røde kors" og "Den norske turistforening" - ikke av de enkelte som leier ut skiutstyr eller selger det.
![]() |
#10 |
trenger lading
|
Jeg har en fasinerende opplevelse når det gjelder akkurat dette.
![]() |
#11 |
Søt og rar
|
Jeg er helt enig jeg altså.
![]() |
|
|