Sv: Beitedyr og hyttefolk
Nå har jeg lest artikkelen du lenket til litt grundigere, Floksa. Og hvis jeg ikke tar feil så stammer en del av konfliktene fra en litt annen måte å drive me kyr enn tidligere. I området vi holder til er vi vant til kyr som enten rusler tilbake til sæteren om kvelden (jeg antar det er melkekyr), eller kyr som holder til i områder med lite hytter. Det er nok en fordel at hyttefeltet grenser til et LNF-område, og ikke ligger så langt unna en nasjonalpark, slik at mange av de gamle sætrene slipper å få nye hytter rett oppå seg. Jeg ville tro det også hjelper at reguleringer og hytteutbygging skjer i samråd med de lokale bøndene, som også er grunneiere og de som har beiterett.
Når man vet at man må regne med sau på verandaen, kyr på grusveien, og hester og geiter i turområdene når man kjøper eller bygger hytte, så er det mye enklere å forholde seg til, enn om man plutselig har en flokk på 30 kyr som beleirer terrassen hver morgen, når det man er vant til er 5-10 sauer som lar seg flytte på.
Jeg syns det er superviktig å holde på beitedyra. Spørsmålet er bare hvordan man ivaretar både bønder og hytteeiere på en god måte. (Og får parkert ekstremistene i begge leire, som ikke er interessert i samarbeid eller forståelse for motparten.)
|