Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.
Det er jeg igrunnen enig i. Det ligger en fare i at man kaster seg på "rasisme-årsaken". Man kan som du sier overse andre årsaker som burde kommet opp. Og man risikerer at man havner i en slags skyttergravkrig fordi ordet rasisme provoserer mange den ene eller den andre retingen.
På mange måter tenker jeg at "rasisme" brukes litt feil, det er egentlig et veldig sterkt ord som i de fleste tilfeller burde vært erstattet med fremmedfrykt eller noe.
Hvis det kommer en somalier og setter seg ved siden av meg på trikken, så må jeg innrømme at det kommer en del tanker i hodet mitt og jeg blir kanskje litt redd og usikker. Hvis han da henvender seg til meg og spør meg om noe, og jeg svarer veldig knapt og avvisende - er jeg da rasist? Noen ville sikker kalle meg det, mens jeg mener at jeg ikke er i nærheten av det engang... Men i akkurat den situasjonen så dukker det opp en frykt for det fremmede, som gjør at jeg kanskje ikke er like hyggelig mot ham som en med en annen hudfarge. Det betyr ikke at jeg generelt mener at folk med mørk hudfarge er mindre verdt og at jeg ikke vil ha noe med dem å gjøre - ikke i nærheten en gang!
Jeg tror man hadde kommet mye lengre med å lære folk å bli bevisst sin egen fremmedfrykt og fordommer, enn at man skriker opp om rasisme i enhver sammenheng. Jeg er vel rimelig sikker på at ambulansesaken ble som den ble pga fordommer og fremmedfrykt, men det betyr ikke at ambulansefolkene er rasister.
Jeg blir så vanvittig trist av å lese det du skriver men du er i alle fall ærlig som tør innrømme at du føler det slik. Da kan du jo også kanskje begynne å tenke litt på hvordan det er for alle disse menneskene å bo i Norge, og hvordan de opplever samfunnet som hele tiden ”dømmer” de etter hva media har beskrevet det som.
Somaliere sitter på bussen, det er ledig sete ved siden av dem, bussen er stappa full men ingen setter seg ved siden av de. Hvis de setter seg ved siden av noen så får de et stygt blikk eller hvis det er en gammel dame så tar hun et ekstra godt grep rundt veska si … de står i køen på postkontoret og ser betjeningen snakker hyggelig med kunder. Når de kommer frem så blir de møtt med et surt fjes og en frekk holdning. Personen før måtte ikke vise ID men det første de blir spurt om er legitimasjon ….
osv osv….
Hva gjør det med mennesker å aldri bli sett på eller møtt av andre som ”bare” en vanlig ”medborger” men alltid som ”en somalier”, sikkert voldelig, lurer på om datteren er omskjært osv osv.
Snakk om å være en utsatt gruppe ….
|