Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?
Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.
Jeg er ikke i noen av de forbundene, men er også mot en slik modell. Det tror jeg majoriteten av lærerne er også. Litt av utfordringen er jo at mye av det vi gjør i hverdagen er helt usynlig (frem til det ikke blir gjort). Vanskelig å lønne noe slikt.
Nå er det litt tilfeldig at det er Blondie jeg siterer, men jeg lurer helt oppriktig på om dere virkelig opplever at den gode jobben dere gjør er usynlig? Jeg, som forelder, merker jo veldig godt hvilke lærer som er gode, eller virkelig gode, og hvilke som faller litt igjennom i jobben sin. Og mitt inntrykk er at skoleledere også har en klar formening om hvilke lærer som virkelig er gode til jobben sin, og hvem som trenger ekstra støtte og veiledning for å mestre eller utvikle seg.
Nå skal det sies at jeg generelt er veldig positivt innstilt til lærere, og har stort sett bare møtt dyktige lærere i løpet av de 10 årene jeg har hatt barn i skolen. Men det er enkelte som virkelig har skilt seg ut. Enten fordi de har hatt en fabelaktig evne til å bygge miljø, eller fordi de er spesielt gode formidlere, som evner å skape fagforståelse og læreglede hos elevene. Jeg syns at det er talenter som bør anerkjennes, også økonomisk, fordi det skal lønne seg å være skikkelig god i faget sitt.
|