Sv: Finnes det god dekning av Line Andersen-saken, noe sted?
Ingen er uerstattelige. Og det er viktig at korreks kommer tidlig, før situasjonen har låst seg.
Det er ekstremt ubehagelig å både gi og få korreks på egen oppførsel eller på hvordan man utfører jobben sin. Men det betyr ikke at det ikke bør gis.
Jeg har lært utrolig mye om gode og dårlige tilbakemeldinger, og - ikke minst - om hvordan man bør ta slike tilbakemeldinger, av å blant annet jobbe med denne typen saker. Noe som høres helt tilforlatelig ut når det sies muntlig, kan oppleves som et knyttneveslag i magen hvis det presenteres skriftlig. Og en muntlig tilbakemelding, som egentlig er saklig i innhold, kan mottas helt feil, fordi formen er ubehagelig og "utskjellende".
Dessuten tror jeg ikke man skal undervurdere hvordan krevende livssituasjoner kan prege hvordan man møter andre mennesker, også i jobbsammenheng. Og det er viktig med slike tilbakemeldinger.
Jeg tror den aller viktigste tilbakemeldingen jeg har fått fra en kollega var da hun gjorde meg oppmerksom på at jeg, som hovedtillitsvalgt på jobben, ble opplevd som en "maktperson", og at jeg måtte tenke over det i måten jeg møtte andre på. Hun hadde opplevd en kommentar fra meg, som jeg mente som en fleip, som veldig "herskete" og nedlatende. (Jeg ertet henne fordi hun ikke fikk til den nye kaffemaskinen vår, som er alt annet enn intuitiv.) Realiteten var at jeg pakket inn en ganske laber indre stemning i noe jeg tenkte på som spøk, men som absolutt ikke ble oppfattet som det. Og jeg syns hun var ekstremt tøff som tok det opp med meg, selv om det også gjorde vondt å høre, fordi det ikke stemte med egen virkelighetsoppfatning.
Det å være modig nok til å si i fra til en kollega, om en liten ting, som kan vokse seg stor hvis den ikke tas med roten, er forsåvidt ikke noe man kan kreve av folk. Men ledere bør kurses i å gi gode, saklige tilbakemeldinger, på et tidlig tidspunkt. LA skulle fått vite at de hadde vurdert å ta henne av oppgaven, fordi hun skapte skikkelig dårlig stemning i teamet, men at det valgte å holde på henne fordi hun var så god. Det ville gitt henne en mulighet til å reflektere over egen adferd, uten å tape ansikt ovenfor kollegene.
|