Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Grønnsakstråd 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-21, 15:00   #11
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jo, det har jeg ikke sett at ikke er lov?
Men det er ikke lov å selge/gi dette videre til andre?

Kom gjerne med info hvis jeg tar feil, da vil jeg gjerne vite om det.

Men man bør selvsagt ikke lagre poteter som det har vært sykdom på og bruke neste år, og heller kjøpe nye hvis man har hatt sykdom i jorda.

Jeg har lagret settepoteter fra i fjor, nettopp fordi jeg kjøpte knoller fra et genavlsenter som har sjeldne typer som skal oppformeres.
EDIT: Det er ikke de fra i fjor jeg har sendt ut, altså, jeg har kjøpt også. :stor hage:

Som jeg prøvde å formidle så husker jeg ikke helt hvor strengt dette var, men i følge Matportalen (som ikke var stedet jeg leste det, men det var det første treffet jeg fikk opp nå) står det noe.

https://www.matportalen.no/matvaregr...k_egne_poteter

Sitat:

For å kunne lykkes med slik dyrking er det viktig at settepotetene som brukes er friske. Hobbydyrkerne kan kjøpe sertifiserte settepoteter fra settepotefirmaer gjennom planteutsalgssteder. For å få et godt utgangspunkt til egen avling bør hobbydyrkere kjøpe nye settepoteter hver år. Gjenbruk av egne poteter som settepotet er uheldig hvis man ikke har god kontroll med plantesykdommer i veksttiden, og på lageret.

Ser at det står bør kjøpe, og tenker jeg er synonymt med mitt ikke tilrådet.

Nå kan det jo høres ut som du er på et høyere hobbydyrkernivå enn i alle fall meg, og da kan det for alt jeg vet være helt innafor å lage settepoteter selv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:53.