|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Betaler du for førerkortet? | |||
| Ja |
|
73 | 66,36% |
| Nei |
|
8 | 7,27% |
| Delvis |
|
24 | 21,82% |
| Aldri tenkt på |
|
5 | 4,55% |
| Deltakere: 110. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Betaler dere lappen?
Vi hjelper også så langt vi klarer, men for oss er det ikke nødvendigvis ved å betale ting for dem. Så for meg er det ikke selvsagt å betale lappen selv om vi har penger nok. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Betaler dere lappen?Her får de dekket lappen. Verken jeg el gubben fikk dekket sertifikat av foreldrene våre. Har spikka og spart for å få råd så de er heldige.
|
|
|
|
#83 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Total avsporing, men gjorde den ikke? Jeg mener liksom å huske at den «alltid» har vært der.
|
|
|
#84 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Jeg tok ikea-bussen på svært tidlig 90-tall. Tror ikke den var ny da.
|
|
|
#85 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Betaler dere lappen?Tror ikke jeg kan det. Men hvis de trår til selv, så sponser jeg det jeg kan. Men eldste er et ødeland, og da byr det meg i mot å gi henne når hun ikke kommer til å se hvor mye vi må jobbe for å gi henne det. Midterste og minsten er av annet kaliber. Men yter de selv, sponser jeg også.
|
|
|
#87 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Betaler dere lappen?Jeg svarte delvis, men helt sant er det ikke. Alle tre har i noen presanger fått penger tilsvarende 3 kjøretimer. Eldste og Yngste er uinteressert, Mellomste tok lappen for flere år siden. Det meste betalte hen selv. Utover presanger de ville fått uansett har det aldri vært tema at vi skulle sponse lappen. Både Helten og jeg jobbet og betalte førerkortet selv. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Betaler dere lappen?Et lite sidespor. Hvor mange kjøretimer utover det obligatoriske må man regne med?
|
|
|
#89 |
|
etterpåklokest
|
Men førerkort er også need-to-have for ganske mange jobber, også i byene. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Glamorøs
|
Jeg mener at den startet første halvdel av nittitallet. Men nå går den oftere, den går til studentbyene ved semesteroppstart, og det er generelt et bedre tilbud.
Joda, men ikke like mange som før. Mange håndverkere har gått over til el-sykler blant annet. Og jeg sier ikke at lappen blir totalt overflødig for alle, men vil bli mindre viktig for fler og fler. Spesielt i Oslo.
|
|
|
#91 |
|
Off the map.
|
Sv: Betaler dere lappen?Jeg fikk lappen da jeg kjørte opp. Har planer om å spytte i for ungene. Men det er helt greit at de bidrar selv også. 50/50 ser jeg for meg. Og så kan de ønske seg tilskudd til kjøretimer til jul og bursdag når det nærmer seg.
|
|
|
#92 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Betaler dere lappen?Omsider er Storesøster i gang, og vi betaler for henne på sett og vis. Det vil si, hun jobber to steder for tiden for å finansiere hobbien sin og så lenge hun betaler inn til fellesskapet FAMILIEN AS, så er det jo ett fett hvor pengene havner.
|
|
|
#93 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Betaler dere lappen?Jeg synes forøvrig ikke at det er en selvfølge at man har lappen. Jeg tok ikke lappen før jeg var 32 år, før det hadde jeg rett og slett ikke brukt for det. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Ja, sønnen her er elektrikerlærling og han farter fra prosjekt til prosjekt med spesialbygget Bosh elsykkel med lasteplass. Han synes det er helt knall.
|
|
|
|
#95 |
|
Ad astra
|
Tror det varierer enormt - Vesla tok grunnkurset omtrent så snart hun hadde lov, og etter det har hun øvelseskjørt hver dag omtrent, og faren hennes viser seg å være en superfin «kjørelærer». I så stor grad faktisk at jeg og mannen min har sagt til ham at han muligens også får ta jobben for Junior og Knøttet når de blir gamle nok...
Jeg kjenner folk i Oslo som overhodet ikke ser vitsen med lappen, og vet fra egen erfaring at jeg kunne klart meg fint uten i enkelte byer - men så er det også store deler av dette landet ( jeg tror helt alvorlig at dette vil gjelde samtlige steder med unntak av de største byene, og da regner jeg ikke Tromsø inn som en stor by) hvor det å ikke ha sertifikatet vil være en særdeles stor ulempe, ikke bare jobbmessig, men også sosialt. Det finnes rett og slett ikke fungerende alternativer.
|
|
|
#96 |
|
Glamorøs
|
Ja, det var derfor jeg skrev "byboere" først, og deretter "Oslo".
|
|
|
#97 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#98 |
|
Borte
|
Sv: Betaler dere lappen?Mange av storesøsters venner har lappen nå, og det åpner i hvert fall en verden av muligheter innen diverse roadtrips, hytteturer, besøk hos venner i nabobyene osv. Særlig i år hvor all ferie og festival gikk i vasken har det vært hyggelig at vennegjengen kan dra på feks hytteturer der det ikke er mulig å reise uten bil. Hvis hun bare hadde vært hjemme og i byen ville det kanskje ikke vært noe must, men sånn det er nå så kjører og henter vi nesten daglig (kveldlig).
|
|
|
#99 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Betaler dere lappen?Jeg bor jo i en by som til stadighet kritiseres for et elendig kollektivtilbud, noe jeg ikke vet så mye om da jeg uhyre sjelden benytter meg av det. Men det er virkelig ikke noe problem å komme seg hvor som helst omtrent når som helst. Kanskje det tar litt tid noen ganger, men jeg ser jo på min 19-åring som farter rundt i hele byen hver dag, fortrinnsvis på elsykkel, men også mye buss, at det absolutt ikke er nødvendig å kjøre bil noe sted. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård