|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Betaler du for førerkortet? | |||
| Ja |
|
73 | 66,36% |
| Nei |
|
8 | 7,27% |
| Delvis |
|
24 | 21,82% |
| Aldri tenkt på |
|
5 | 4,55% |
| Deltakere: 110. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Borte
|
Sv: Betaler dere lappen?
Fordi jeg ser på det som allmenne ferdigheter. Litt som å kunne svømme, sykle, gå på ski og lage middag. Alt sammen kunnskap og ferdigheter jeg selv ikke kan se for meg å leve uten.
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Betaler dere lappen?Hva koster sertifikat i disse dager, da? Gitt at man bruker sånn passe med kjøretimer (aner ikke hva det er heller, i min tid brukte jeg noen og tyve tror jeg, kjøretimer).
|
|
|
#64 |
|
Introvert optimist
|
Jeg er egentlig enig i dette, når jeg får tenkt meg om.
|
|
|
#65 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Betaler dere lappen?Egentlig nei. Jeg måtte betale selv, og hadde aldri en gang vurdert noe annet for ungene.
|
|
|
#67 |
|
villende
|
Sv: Betaler dere lappen?Ja, det regner jeg med at vi kommer til å gjøre, selv om vi bor sentralt. Jeg anser det som en stor fordel at barna mine kan komme seg rundt for egen maskin, også til steder uten kollektivtransport. Og jeg ser det også som en stor fordel at de lærer seg å kjøre bil tidlig. Dessuten vil jeg heller at de skal sitte bak rattet selv, enn at de skal sitte på med andre. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Betaler dere lappen?Det antar jeg, ja. Vi har bosatt oss på et sted hvor kollektivtrafikk nærmest er ikke-eksisterende, så vi får ta konsekvensene av det. Man kan jo saktens ønske seg at han får tjent penger nok selv, men for å få jobb må han jo komme seg til og fra et sånt sted.
|
|
|
|
#69 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Betaler dere lappen?Dette har vi foreløpig ikke tenkt så mye på. Snuppa var påmeldt trafikalt grunnkurs (som ble avlyst på grunn av korona). Det hadde vi i hvert fall tenkt til å betale for. Så får vi se hvordan det utvikler seg.
|
|
|
|
#70 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: Betaler dere lappen?Her betaler besteforeldrene for kurs og kjøretimer. Om de ikke hadde gjort dette så hadde vi nok tatt den utgiften selv. Eldste har øvelseskjørt litt, men skal ha sin første time på kjøreskolen i morgen.
|
|
|
#71 |
|
Ad astra
|
|
|
|
#72 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Betaler dere lappen?Vi bor sentralt og med gode kollektivmuligheter, men jeg ser for meg at de tar lappen når de er 18 og jeg regner med vi betaler delvis i alle fall. Det er absolutt ingen selvfølge, men noe vi har lyst til. Jeg tenker det er bra for dem å dekke noe av det selv. Selv tok jeg ikke lappen før jeg var 24-25. Jeg var da voksen, men student, og dekket det aller meste selv, men jeg fikk en relativt stor sum penger av Mamma i bursdagsgave det også som dekket deler av det.
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye. 2008 - 2011 - 2013 Sist redigert av Myria : 17-08-20 kl 17:14. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Betaler dere lappen?Jeg vokste opp nærmest i Majorstukrysset, jeg tok lappen når jeg var 18, fikk låne bil unntaksvis hvis vi skulle til IKEA eller til besteforeldre, jeg var den eneste i husstanden som hadde lappen, så Oslo borgere kan ha behov for førerkort de også, for å gjøre hverdagen enklere, det går ikke t-bane, buss og trikk "overalt".
|
|
|
#74 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Betaler dere lappen?Hadde vi hatt penger nok, så hadde vi selvsagt betalt lappen for begge to. Vi hjelper de så langt vi klarer. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Betaler dere lappen?Vi har planer om å betale hele. Fordi vi tenker det er kjekt å ta det mens man bor hjemme og kan øvelseskjøre. Vi har pener til det. Det er ikke veldig enkelt å få sommerjobb her vi bor. Ungene har ikke så mye inntekt at det vil være mulig å betale det selv. Da bidrar vi heller.
|
|
|
#77 |
|
Shake it out!
|
Sv: Betaler dere lappen?Jeg fikk lappen av mine foreldre, ungene får også lappen. Eksen og jeg betaler halvparten hver. Nå har eksen laget en teit regel for hva som skal til for at han betaler og jeg kjenner at jeg blir litt
|
|
|
#79 |
|
Glamorøs
|
Absolutt, men tidene har også forandret seg endel fra vi vokste opp. Det er flere butikker i gangavstand, det er vanlig å ha trillebag, flere store varehus leier ut elektriske fraktesykler, og ikke minst fantes ikke IKEA-bussen. Og kollektivtilbudet har virkelig eksplodert. Det er et (godt) stykke igjen, og jeg tok lappen som 35-åring av samme grunn: da kunne jeg dra på IKEA alene, uten at det trengte å være en familie-outing.
|
|
|
#80 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: Betaler dere lappen?Nei. De får ikke førerkort av oss. Vi bor på bygda, så det er absolutt et behov. Og vi har penger til det. Men den skal de få jobbe litt for selv. Snuppa sparte konfpenger, penger fra jul og bursdag og jobbet litt. Satt litt barnevakt og var kjøkkenassistent på et eldresenter. Og betalte hele førerkortet sitt selv. Vel, hun spurte om å få låne 2000,- av meg til oppkjøringen. For det manglet hun. Jeg svarte nei, penger overføres og lykke til. Så det var det vi sponset. |
|
|
|
![]() |
|
|