Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Korona - smittesporingsapp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-20, 18:45   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men altså, når man snakker om eksperter så er jo ikke Camilla Stoltenberg eller FHI noen ekspert på digital sporingsteknologi heller. Jeg tror verken jeg eller andre har problemer med å forstå hensikten med appen, eller ønsket. Men spørsmålet er jo om det vil fungere slik de ønsker. Veldig mange vil at denne appen skal fungere, og da kan det lett gå prestisje i det. Og hvis det er slik at den ikke greier å måle avstand godt nok, slik at man både varsler folk som ikke har vært innen radiusen, eller ikke varsler de som har vært innen radiusen så vil den jo ikke være særlig god på å måle bevegelsesmønstre og smittemønstre basert på dem. La oss si at jeg får et varsel om at jeg har vært nær noen som er smittet, men egentlig ikke har det. Kanskje det er fordi senga mi står ca 1 meter unna senga til naboen, vi bor i hver vår oppgang og ikke har hatt noen kontaktflater. Om jeg da blir syk, så har jeg fått smitten et annet sted, men appen gir inntrykk av at det er naboen som har smittet meg. På den måten kan inngripen som blir gjort basert på det appen rapporterer være feil.

Jeg protesterte ikke dette. Samtidig var CS helt klar på at smitteappen bare er ett av flere hjelpemiddel. Og i eksemplet med naboen din, så ville vel uansett smittesporerne ta kontakt med deg og dermed raskt finne ut av at naboen IKKE er kilden. Appen er jo bare en av flere smittesporingshjelpemidler.

Jeg mener ikke at CS er ekspert, men hun forklarte hva hovedhensikten var på en god måte - nemlig å skaffe seg store mengder med data om bevegelse og sammenheng med smittespredning - for å få en større forståelse og kunnskap om hvordan viruset beveger seg mellom oss og hvordan det ikke gjør det.

Jeg skulle bare ønske at folk var litt mindre bombastiske, litt mer ydmyke overfor det faktum at vi aldri har vært her vi er nå før. En sikkerhetsekspert skal selvsagt uttale seg om sikkerhet. Men å si at appen er verdiløs, synes jeg er ganske sterkt - og det synes jeg rett og slett han burde latt være å konkludere med.

Jeg var bare så himla lei av at gudoghvermann uttaler seg med skråsikker indignasjon om alt mulig - og av at pressen er mikrofonstativ for alle som roper høyest hele tiden. Og da ble Camilla Stoltenbergs nyansertegjennomgalng i Giæver og gjengen en utrolig bra motvekt til hylende forskere og småbarnsmødre og rosabloggere og konspirasjonsteoretikere.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:12.