Sv: Gruffetråden # 4
Hvordan finner man ut det? Og hvor kjøpte dere dem?
Ellers: I dag har jeg gruffet bittelitt over at da vi stod oppi utpakking og middag og advent og huhei, så insisterer mannen på at han skal fyre i peisen. Det gjør han ofte når det svosjes her og skal gå litt unna. Hadde vært finfint, om det ikke var fordi han 1) bruker evigheter og 2) ikke får det spesielt godt til. Jeg VET hvordan jeg fyrer, legger i og får full fyr på mindre enn ett minutt. Han vet det også, men insisterer på å gjøre det på sin egen, ineffektive måte, med lite ved, merkelig stabling og masse pusting og kjæling med bålet, og ørten forsøk. Det er ikke noe problem når vi har et hav av tid, han må gjerne kose og kjæle med bålet om det er terapeutisk for ham, men irriterer VETTET av meg når jeg er i effektiv-humør. 
Ja, og så gruffer jeg kanskje ikke akkurat, men jeg jobber litt med min egen firkantethet på at folk surrer med jul og advent. De pynter til jul, sier de, og viser frem adventspynten sin. Og kaller adventskalenderen for "julekalender" og sier "nå i juletida" om adventen og... Bare rot!!