Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?
Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.
Jeg valgte faktisk å ikke ha noe som helst med nøtter eller mandler i på kakebordet til konfirmanten med nøtteallergi. Han har hele sitt liv stadig vært i situasjoner der han må unngå å spise ting, og har et mindre utvalg kaker og sjokolade osv enn andre å velge i. Så på hans dag ville jeg at han skulle kunne velge fritt på kakebordet. Om så favoritten til noen i slekta skulle være marsipankake eller kransekake, så regner jeg med at de fant noe annet de likte akkurat denne dagen.
Jeg synes dette er et viktig poeng. Konfirmantene bør være med å definere sin egen dag, men klart det blir en avveining mellom gjester, de som arrangerer (ikke minst med tanke på penger) og konfirmanten selv. Det blir litt "something old, something new, something borrowd and something blue".
Men det som jeg i alle fall må si ang. vin og mat. Ja, god vin kan høyne et godt måltid. Men det er det mye alkoholfri drikke som kan også, og maten i de fleste konfirmasjoner er god, men ikke av det slaget som "krever" alkohol synes jeg.