Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilere
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
Jeg ville sette stor pris på om det var fler som skrev lengre og mer sammenhengende om sine intrykk av boken. Skriv i vei. Det er ikke noe å være redd for. Vi skal nok greie å plukke det i biter uansett.
Ben "When everything else fails, refer to authority" Murphy
Jeg er lett å be jeg.
Nå som jeg har fått litt avstand kjenner jeg på at to ting ble feil for meg i denne boka. Det første er at det ble helt merkelig å dra den ut i tid på denne måten. Uke etter uke med telttur bare for at boka skulle følge et skoleår denne gangen også. Det var helt unødvendig synes jeg. Det virket ikke på meg som om alle månedene på rømmen tilførte trekløveret noe særlig og dønn ærlig, hvordan i all verden fikk de tida til å gå når de knapt kunne gå ut? Telttur i regnvær er jo bare pyton vet jeg av egen erfaring, så å måtte holde seg inne i teltet uke etter uke høres fryktelig ut. Det er jo et under at de tre ikke tok livet av hverandre i løpet av september måned. Siden det aller meste av handlingen fant sted et annet sted enn på Hogwarts, var det i mine øyne helt unødvendig å trekke dette ut i tid for å dekke et skoleår.
Det andre er at jeg savnet Hogwarts. Jeg synes mye av sjarmen i de andre bøkene var skolemiljøet. De utrolige, til tider hysterisk morsomme, fagene det ble undervist i og persongalleriet, inkludert spøkelser og personene i bildene og alt med seg. Det ble for snevert med bare våre tre helter om att og om att att. Selv om det sikkert var noe av poenget hennes, at det skulle koke ned til bare disse tre, så er jeg ikke enig i at det var et godt grep.
Dette kommer i tillegg til det som har vært sagt før vedrørende Snape og Draco og andre vi burde ha sett mer til. For meg ville det ha blitt en bedre bok om mer av handlingen hadde funnet sted på Hogwarts. Kanskje Snape og Harry kunne hatt en lang prat, muligens ved hjelp av pensiven, over sommeren slik at Harry kunne ha startet et nytt skoleår allikevel som Snapes allierte? Kanskje Voldemorts overtakelse av minesteriet kunne kommet noe lenger ut i boka slik at i hvert fall deler av skoleåret kunne vært noenlunde som normalt, hvis det altså var så viktig at handlingen skulle gå fra sommer til sommer? Kanskje det meste av tankevirksomheten omkring horcruxer kunne blitt gjort i og rundt skolen innimellom andre aktiviteter? Jeg vet ikke, men jeg synes det ble for endimensjonalt og stillestående med kun våre tre hovedpersoner side opp og side ned.
Altså, da boka kom i gang og tok av og vi kom til siste innspurt ble jeg alldeles revet med og synes trådene ble samlet fint opp, men denne boka kunne vært uendelig mye bedre uten den stillestående og noe poengløse første halvdelen. Boka var ikke alt den kunne ha vært, men når det er sagt betyr ikke det at jeg ikke kommer til å lese denne og de andre seks bøkene om igjen altså. Det var da ikke så ille heller.