|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
kamerat
|
![]() Sv: Re: Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereNoe jeg stusser litt ved:
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Re: Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilere
Ble ikke det kommentert tro? Jeg mener bestemt at jeg leste at Voldemort ikke ønsket å bruke denne forbindelsen og derfor ikke forsøkte å ha forbindelse med Harry. Var det ikke sånn da?
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereFerdig lest!
![]() |
#4 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette var en av tingene jeg ikke likte i det hele tatt. Det virket på meg som forbindelsen til Voldemort kun var der når den var nødvendig for å gi Harry mer informasjon. Den hadde i praksis ingen kostnad for Harry (litt hodepine blir jo knapt vekslepenger i denne sammenhengen), og Voldemort var strengt tatt ikke involvert i det hele tatt. Stilistisk syns jeg det var ganske slett også; det var innimellom litt uklart for meg hva som var Voldemort og hva som var Harry, og akkurat dette hadde ingen funksjon, og jeg tror ikke det var gjort slik med vilje. For meg virket det hele som ren eksposisjon (noe boken hadde alt for mye av), og nok en deus ex machina som gir Harry informasjon han ikke burde hatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
kamerat
|
Jeg tror faktisk det var tilsiktet, og helt uten kostnad for Harry var det jo heller ikke. Han ble vel tross alt overveldet av trang til å finne dødsregalier nettopp fordi Voldemort ble det, og det var jo åpenbart riktig å ikke forfølge den impulsen. Jeg tror altså at Rowling prøvde å vise at Voldemorts plass i Harrys sinn stadig vokste, og at det krevde stadig større anstrengelser av Harry å skille mellom egne følelser og ønsker og Voldemorts. Når det er sagt, er jeg likevel enig med deg i at Rowling brukte dette som en litt vel billig eksposisjonsteknikk, og at det hadde vært mer troverdig om Voldemort selv hadde oppfattet situasjonen som et problem. Og ikke minst ser jeg levende for meg dette maskinrommet ditt.
Du skulle nok ha skrevet den selv.
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: Re: Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereHva skulle vi vel gjort uten spoilertaggen?
![]() |
#7 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda. Og det er ikke meningen å fremstå som alt for negativ, men det er ofte lettere å hakke på det man irriterer seg over enn å skrive noe fornuftig om det som er bra, som jo er mye. Og jeg er nok litt på fordøyelsesstadiet fortsatt.
Hvis jeg hadde fått like godt betalt som Rowling får, skal du ikke se bort fra at jeg hadde tatt i mot det tilbudet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
kamerat
|
Har aldri hørt om noe lignende før.
![]() |
#9 |
Administrator
|
Jeg syntes ikke at dette var så veldig rart jeg, fordi Voldemort var en arrogant, selvsentrert dust. Han stolte ikke på noen, ville ikke være avhengig av noen, karakteren hans ville ikke sett nytten av å utforske Harrys hode nå etter at han hadde tatt makten, hadde seiret. Guttevalpen Harry Potter var ingen trussel for ham, det ble til slutt hans bane. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
klassiker |
|
|