Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er viktigst for deg i forbindelse med kommunevalget?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er viktigst?
Boligskatt vs ikke boligskatt 5 8,47%
privatisering/konkurranseutsetting vs kommunale/unverselle tjenester 18 30,51%
Barn og unge, oppvekstvilkår 43 72,88%
Skole og barnehage 48 81,36%
Helse og eldre 24 40,68%
Fattigdom, rettferdighet og sosiale spørsmål 23 38,98%
Miljø, klimatiltak 21 35,59%
Veier og andre samferdselsspørsmål, herunder scooterkjøring 9 15,25%
Kollektivtrafikk, sykkel- og gangveier 23 38,98%
Nærings- og gründerpolitikk 9 15,25%
Utviklingspolitikk (tomter, boligbygging, hyttefelt ol.) 10 16,95%
Ulike lokale spørsmål (spesifiser gjerne) 7 11,86%
Landbruks- og fiskeripolitikk 3 5,08%
barnevern, sosialvesen og psykisk helsevern 17 28,81%
Kulturtiltak, bibliotek, kulturskole, idrett 15 25,42%
Jakt, fiske og friluftsliv 1 1,69%
I kommunalvalg stemmer jeg mer på personer enn parti 9 15,25%
Jeg stemmer samme parti av gammel vane 3 5,08%
Jeg vet ikke om jeg kommer til å stemme 0 0%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 59. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-07, 18:31   #21
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er viktigst for deg i forbindelse med kommunevalget?

Rent lokalt er jeg aller, aller mest opptatt av bevaring av strandsonen og bevaring av allmennhetens rett til å benytte de flotte kystområdene våre. Dessverre er politikerne i min hjemby for slepphendte med tillatelser til bygging i strandsonen. Jeg er også opptatt av at fjorden her skal bli bedre ivaretatt og ikke ytterligere ødelagt av fergetraffikk og gammelt miljøavfall.

Kultur betyr utrolig mye for meg, og jeg stemmer på et kulturvennlig parti. Nå ser det ut til at den delen av livet i denne byen har fått et veldig positivt oppsving uten særlig hjelp fra lokalpolitikerne.

Dårlig (og manglende?) byplanlegging har skapt mye rar arkitektur og mange sjenerende bygg i bybebyggelsen. Jeg er opptatt av å forsøke å beholde den lille resten av småbysjarm som finnes. Dessverre ser det ikke ut til at min stemme blir hørt i det henseendet (heller).

Forøvrig gir jeg min stemme til det partiet som står meg nærmest i verdispørsmål og samfunnsspørsmål. Det er det samme partiet både lokalt og på landsbasis.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-07, 18:49   #22
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Forøvrig gir jeg min stemme til det partiet som står meg nærmest i verdispørsmål og samfunnsspørsmål. Det er det samme partiet både lokalt og på landsbasis.

Samma her. Uansett er det ikke enkeltsaker som avgjør, og det hjelper ikke alltid at et parti har samme "hjertesaker" som meg. Ikke hvis de har helt feil innfallsvinkler til å angripe disse sakene. Selv om jeg er for satsning på skole, så er jeg imot reklame i skolen for eksempel, og vil ikke at midlene skal skaffes til veie på den måten.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-07, 21:43   #23
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er opptatt av omsorg generelt - både barn, unge og eldre, samt syke. I tillegg er jeg opptatt av miljøspørsmål - og da naturligvis også kollektivspørsmål.

En gang i blandt kan det også være lokale spørsmål som gjelder - kommer ikke på noe akkurat nå, men det har vært bomringer etc jeg har vært opptatt av.

Boligskatt bryr jeg meg fint lite om. Jeg bor i borettslagshus og kommer nok til å fortsette med det *egoist*

Forøvrig er jeg ganske trofast til partiet "mitt" - jeg har byttet på å gå veldig rødt eller rødt - i kommunevalget teller person litt også.

Gammel 23-07-07, 01:02   #24
Frantzen
Passiv

Standard

Det viktigste for meg akkurat nå er barn og unge, skole, helse og miljø.
Må likevel innrømme at jeg ikke har satt meg inn i hva de forskjellige lokal-partienes program inneholder (heter ikke programmer, gjør det vel?). Det burde jeg jo.

Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 10:20   #25
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

La Banga; Kari Pahle heter hun. Og slik jeg kjenner henne er hun veldig lite full av politikerpisspreik, jeg anser henne som en av de definitivt ærligste politikerne. Men jeg forstår at det er frustrerende å ikke få barnehageplass. Men i 2004 var det jo Høyre og Frp som styrte? Det var deres budsjett man jobbet etter i byen, og i Søndre Nordstrand er det veldig høy innvandrerandel, ergo veldig mange som syntes kontanstøtte var en god idé. Og det ble det faktisk spekulert i den gangen fra utbyggersiden. Hadde man i Oslo ikke lagt seg til å hvile på kontanstøtteputen, men fortsatt å ekspropiere tomter og bygge mens det fremedles var mulig å få tak håndverkere, ville barnehagesituasjonen vært annerledes i Oslo i dag. I tillegg har Oslo kommune under Høyre og Frp solgt unna kommunale tomter.

Gammel 23-07-07, 10:36   #26
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

La Banga; Kari Pahle heter hun. Og slik jeg kjenner henne er hun veldig lite full av politikerpisspreik, jeg anser henne som en av de definitivt ærligste politikerne. Men jeg forstår at det er frustrerende å ikke få barnehageplass. Men i 2004 var det jo Høyre og Frp som styrte? Det var deres budsjett man jobbet etter i byen, og i Søndre Nordstrand er det veldig høy innvandrerandel, ergo veldig mange som syntes kontanstøtte var en god idé. Og det ble det faktisk spekulert i den gangen fra utbyggersiden. Hadde man i Oslo ikke lagt seg til å hvile på kontanstøtteputen, men fortsatt å ekspropiere tomter og bygge mens det fremedles var mulig å få tak håndverkere, ville barnehagesituasjonen vært annerledes i Oslo i dag. I tillegg har Oslo kommune under Høyre og Frp solgt unna kommunale tomter.

I høst ringte jeg SV i Oslo og skrev mail til Djupedal for å spørre om regjeringen kom til å klare å holde løftet om full barnehagedekning innen utgangen av 2007, slik som Kristin Halvorsen høytidelig lovet i valgkampen.

Svaret jeg fikk var at dessverre stikker Høyre og FRP kjepper i hjulene for dette, så det var dessverre ikke så mye SV kunne gjøre med saken, bortsett fra å gjøre sitt beste selvfølgelig.

På mitt spørsmål om hvorfor SV lovet noe de tydeligvis ikke hadde kontroll og makt nok til å påvirke fikk jeg derimot ikke noe godt svar.

Det er jo kjempelett å komme med fagre lovndader hvis man etterpå bare kan dekke seg bak at; "dessverre, det var så mange eksterne faktorer vi ikke kan påvirke at vi fikk det ikke til likevel".

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 10:50   #27
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

I høst ringte jeg SV i Oslo og skrev mail til Djupedal for å spørre om regjeringen kom til å klare å holde løftet om full barnehagedekning innen utgangen av 2007, slik som Kristin Halvorsen høytidelig lovet i valgkampen.

Svaret jeg fikk var at dessverre stikker Høyre og FRP kjepper i hjulene for dette, så det var dessverre ikke så mye SV kunne gjøre med saken, bortsett fra å gjøre sitt beste selvfølgelig.

På mitt spørsmål om hvorfor SV lovet noe de tydeligvis ikke hadde kontroll og makt nok til å påvirke fikk jeg derimot ikke noe godt svar.

Det er jo kjempelett å komme med fagre lovndader hvis man etterpå bare kan dekke seg bak at; "dessverre, det var så mange eksterne faktorer vi ikke kan påvirke at vi fikk det ikke til likevel".

Eh...Det er forskjell på regjering og lokalpolitikk.

Enkelt sagt så er det silk at Oslo kommune satte bremsene på idet Høyre og Frp kom til makten. Det er slik at regjeringen faktisk ikke kan detaljstyre kommunens og bydelenes budsjetter. Og regjeringen før denne gjorde lite for å styrke barnehageutbyggingen eller kommunebudsjettene.

Oslo kommune har etter den nye regjeringen gikk på fått en kjempeoverføring fra regjeringen. Den reddet Oslo kommune (og mange andre kommuner) fra full krise og mange kutt.

Det er mange gode forklaringer på hvorfor det dessverre enda ikke er full bhgdekning i Oslo, det skyles altså Bondevikregjering som heller satset på kontanstøtte, manglende ekspropiering av tomter og en utbygging som ikke fortsatte i det jevne tempoet det hadde gjort. Hadde man videreført det tempoet som hadde vært under Ap/SV-styret i Oslo, ville man hatt full dekning nå.

Men på den annen side, jeg synes det er helt talentløst å gå ut med slike knallharde lovnader. Jeg råder ingen til det. Ultimatumspolitikk er dustete. Og jeg har sagt det til dem som driver med det.

Gammel 23-07-07, 11:04   #28
daffy

daffy sin avatar

daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Eh...Det er forskjell på regjering og lokalpolitikk.

Enkelt sagt så er det silk at Oslo kommune satte bremsene på idet Høyre og Frp kom til makten. Det er slik at regjeringen faktisk ikke kan detaljstyre kommunens og bydelenes budsjetter. Og regjeringen før denne gjorde lite for å styrke barnehageutbyggingen eller kommunebudsjettene.
.

Det er akkurat dette som er mitt poeng. Det er fullstendig idiotisk og bevisst villedende å love noe på regjeringsnivå (i dette tilfellet nasjonal bghdekning) når kommunepolitikerne lett som en plett kan hindre løftet i å bli oppfylt. Da er ikke valgløftene verdt mer enn fem sure sild.

Kristin Halvorsen er jo lang fra dum, så da hun gav løftet sitt regner jeg jo med at hun hensyntok at ikke alle kommuner ville være styrt av SV frem til 2007 ...

Gammel 23-07-07, 12:02   #29
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Det er akkurat dette som er mitt poeng. Det er fullstendig idiotisk og bevisst villedende å love noe på regjeringsnivå (i dette tilfellet nasjonal bghdekning) når kommunepolitikerne lett som en plett kan hindre løftet i å bli oppfylt. Da er ikke valgløftene verdt mer enn fem sure sild.

Kristin Halvorsen er jo lang fra dum, så da hun gav løftet sitt regner jeg jo med at hun hensyntok at ikke alle kommuner ville være styrt av SV frem til 2007 ...

Men det nå i hvertfall lett å bli enige om at det er kjipt av H og Frp at de har forhindret en skikkelig bhg-utbygging i Oslo. :rettskalværerett:

Ellers er jeg helt og holdent enig med deg.

Gammel 23-07-07, 15:01   #30
daffy

daffy sin avatar

Standard

Men det nå i hvertfall lett å bli enige om at det er kjipt av H og Frp at de har forhindret en skikkelig bhg-utbygging i Oslo. :rettskalværerett:

Ellers er jeg helt og holdent enig med deg.

Det kan vi være enig om !

Gammel 24-07-07, 07:50   #31
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Rent lokalt er jeg aller, aller mest opptatt av bevaring av strandsonen og bevaring av allmennhetens rett til å benytte de flotte kystområdene våre. Dessverre er politikerne i min hjemby for slepphendte med tillatelser til bygging i strandsonen. Jeg er også opptatt av at fjorden her skal bli bedre ivaretatt og ikke ytterligere ødelagt av fergetraffikk og gammelt miljøavfall.

Kultur betyr utrolig mye for meg, og jeg stemmer på et kulturvennlig parti. Nå ser det ut til at den delen av livet i denne byen har fått et veldig positivt oppsving uten særlig hjelp fra lokalpolitikerne.

Dårlig (og manglende?) byplanlegging har skapt mye rar arkitektur og mange sjenerende bygg i bybebyggelsen. Jeg er opptatt av å forsøke å beholde den lille resten av småbysjarm som finnes. Dessverre ser det ikke ut til at min stemme blir hørt i det henseendet (heller).

Kasia sier det - det er to sjeler en tanke

I min Fremskrittspartistyrte, storbywannabee kommune er det mange ting å gripe tak i.
Jeg synes det er viktig å få en fornuftig avslutning på det vannvittige veiprosjektet som er påbegynt her. Nå er det blitt flotte tunneler og firefeltsveier som ender opp i de gamle veiene og ikke endrer på kjøremønster eller de største problemområdene.

Lille E vil ha frokost ...

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:46.