Sv: Hva er viktigst for deg i forbindelse med kommunevalget?
Opprinnelig lagt inn av daffy, her.
I høst ringte jeg SV i Oslo og skrev mail til Djupedal for å spørre om regjeringen kom til å klare å holde løftet om full barnehagedekning innen utgangen av 2007, slik som Kristin Halvorsen høytidelig lovet i valgkampen.
Svaret jeg fikk var at dessverre stikker Høyre og FRP kjepper i hjulene for dette, så det var dessverre ikke så mye SV kunne gjøre med saken, bortsett fra å gjøre sitt beste selvfølgelig.
På mitt spørsmål om hvorfor SV lovet noe de tydeligvis ikke hadde kontroll og makt nok til å påvirke fikk jeg derimot ikke noe godt svar.
Det er jo kjempelett å komme med fagre lovndader hvis man etterpå bare kan dekke seg bak at; "dessverre, det var så mange eksterne faktorer vi ikke kan påvirke at vi fikk det ikke til likevel".
Eh...Det er forskjell på regjering og lokalpolitikk.
Enkelt sagt så er det silk at Oslo kommune satte bremsene på idet Høyre og Frp kom til makten. Det er slik at regjeringen faktisk ikke kan detaljstyre kommunens og bydelenes budsjetter. Og regjeringen før denne gjorde lite for å styrke barnehageutbyggingen eller kommunebudsjettene.
Oslo kommune har etter den nye regjeringen gikk på fått en kjempeoverføring fra regjeringen. Den reddet Oslo kommune (og mange andre kommuner) fra full krise og mange kutt.
Det er mange gode forklaringer på hvorfor det dessverre enda ikke er full bhgdekning i Oslo, det skyles altså Bondevikregjering som heller satset på kontanstøtte, manglende ekspropiering av tomter og en utbygging som ikke fortsatte i det jevne tempoet det hadde gjort. Hadde man videreført det tempoet som hadde vært under Ap/SV-styret i Oslo, ville man hatt full dekning nå.
Men på den annen side, jeg synes det er helt talentløst å gå ut med slike knallharde lovnader. Jeg råder ingen til det. Ultimatumspolitikk er dustete. Og jeg har sagt det til dem som driver med det.