Sv: Ser du på hva andre kjøper i butikkene?
Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.
Jeg ser jo også den overvektige personen forran meg med en kurv full av usunn mat, men jeg sender ingen stygge blikk. Jeg blir egentlig litt trist, for jeg vet hvor mye som ligger i uvitenhet, og ikke minst hvor mye trøst som søkes i kosemat.
Neste gang kan du forestille deg at den smellfeite dama som står foran deg vet mer om kosthold enn deg. Forestill deg at denne dama har hatt forferdelige opplevelser som har vært for mye å bære, og at hun tyr til det eneste middelet som kan gi lindring, nemlig mat. Forestill deg at hun vet inderlig godt hva all denne maten gjør med henne, og tenk deg at innerst inne er det nettopp dette som er grunnen til at hun spiser. Hun legger skylden for det hun har opplevd på seg selv, og vil straffe seg selv. Den verste straffen hun kan tenke seg, nemlig å gjøre seg selv feit, stygg og ekkel. Og dermed sikre seg at hun ikke får den kjærligheten hun egentlig fortjener. For hvem vil vel elske en som er som henne?
Det jeg vil frem til er at det ikke alltid er uvitenhet som fører til at folk spiser feil. Det kan ligge andre årsaker bak.
|