Sv: #kostymegate
Opprinnelig lagt inn av Normy, her.
Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har tenkt på kostymer som krenkende for noen som helst. Å kle seg ut som noen betyr da vel ikke nødvendigvis at man gjør narr av?
Nei, men dette er et sammensatt problem. Når det for eksempel gjelder blackface, så finnes det en lang og vond historie om hvordan svarte har blitt marginalisert og latterliggjort, blant annet ved bruk av blackface. Så det å sminke seg «svart», for en hvit person, det har en veldig sterk symboleffekt.
Og litt tilsvarende er det mange fra den nordamerikanske urbefolkningen som har reagert på at man bruker hodeplagg med fjær som pynt eller moro, siden slike hodeplagg har en sterk symbolsk eller religiøs betydning for mange. Og dette da naturligvis kombinert med at hvite (og andre etnisiteter) i mange tiår ble kledd ut som «indianere» på film og i forestillinger, med helt feil fremstilling av hvordan de gruppene de forestilte faktisk oppførte seg og kledte seg.
I begge tilfeller har det også handlet om at hvite har blitt fremstilt som svarte/urbefolkning, på klønete og feilaktig vis, i stedet for at man valgte skuespillere som faktisk hørte til den aktuelle gruppen og lot disse folkene være med på å forme hvordan de skulle fremstilles offentlig. Så det ligger et kraftig element av usynliggjøring i det også, og det er jo derfor det (nå) reageres så kraftig på bruk av hvite skuespillere for å spille ikke-hvite roller.
Så en del typer utkledning kan være sårende eller krenkende fordi man på en måte sitererer en krenkende/undertrykkende/latterliggjørende tradisjon, selv om man selv på ingen måte mener det hele som latterliggjøring.
__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
|