Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

#kostymegate

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-17, 14:52   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: #kostymegate

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

På en del feiringer i USA brukes radbrekkede elementer av norske bunader blandet med vikinghjelmer og samedrakter om en annen. Det er skikkelig kitsch-plastic-bonanza. Smakfullt er det ikke, men er det krenkende i en sånn setting? Ja det er krenkende om en person føler seg krenket.

Men vikinger og nordmenn har aldri vært en marginalisert gruppe. Det utgjør en stor forskjell.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Er det greit om en krenket gruppe bruker samme kostymer jf. Pride? Kan mer passere der?

Hvordan da, mener du?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 15:14   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men vikinger og nordmenn har aldri vært en marginalisert gruppe. Det utgjør en stor forskjell.

Hvordan da, mener du?

Tja viking, nordmenn og samekitsj i samme suppe dekker også marginalisert gruppe. Det var virkelig mye smakløst blandings i kombo med overdrevent fokus på lutefisk og reinsdyr. I deres verden var det hyllest, garantert.

Ang pride så har jeg vært tilstede på Pride i utland, ikke i Norge dessverre. Det var kostymer av alle slag og noen av dem kunne nok garantert i annen kontekst blitt forstått som krenking av "marginalisert gruppe". Det blir likevel ikke helt det samme i en slik kontekst som om Siv Jensen bruker det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 15:18   #3
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å skjønne at det er forskjell på det å bruke andre mennesker sin kultur som utkledning og det å kalle personer med mørk hud for neger. (Tok det som sammenligning fordi det er noe som har blitt diskutert på FP før)

For meg personlig har jeg ingen negative assosiasjoner til ordet "neger" (og har heller aldri brukt det negativt) og kunne godt ha brukt det - begrunnelsen for meg til å endre språk var at mange som har mørk hud oppfatter det som udelt negativt. Jeg kan ikke skjønne at det må bli på samme måten når man kler seg ut som en amerikansk urinnvåner også? Om jeg elsket Månestråle som liten må da være helt irrelevant? Og om alle som er så gammel som meg kledde seg ut slik i barnehagen må jo også være irrelevant? Så lenge målestokken er de menneskene som opplever det som negativt, må man forholde seg til det på samme måte.

Personlig har jeg større forståelse for de amerikanske urinvånerene enn for mørkhudete. Både fordi jeg kjenner deres historie bedre og fordi jeg har opplevd samehets i RL selv, og kjenner ganske godt til samenes historie. (Har aldri sett eller hørt rasisme mot mørkhudete i RL)

Men det er jo nettopp det som er poenget her - det er ikke mine tanker, følelser og erfaringer som skal telle. Det er de som lever med det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:23.