|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Ad astra
|
Sv: Adventskalender som passer tenåring
Til alle dere med opplevelseskalendere, hobbykalendere, flaxkalendere og tilsvarende - reflekterer ingen av dere over hvilket prestasjonepress/spillepress det skaper?
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Adventskalender som passer tenåringJeg synes alle tråder her på FP blir moraliserende enten på den ene måten eller den andre. Eller på alle måter. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Ad astra
|
Kanskje burde vi være mye flinkere til å moralisere mindre over andres valg/prioriteringer, og heller være mer tolerante og åpne for at andre kan ha andre (gode eller dårlige) grunner til å velge som de gjør?
|
|
|
#84 |
|
ctrl+z
|
Sv: Adventskalender som passer tenåringØyekrem ble brukt som et konkret eksempel på hva som ble brukt lenge etter at kalenderen var innkjøpt, derfor brukte jeg det som eksempel. Her ville den ikke blitt brukt likevel, siden ingen bruker slike produkter. Det var selvsagt en måte å poengtere at jeg synes pengebruken er unødvendig.
|
|
|
#85 |
|
Ad astra
|
Absolutt, dersom det hos dere ikke benyttes slike produkter, så gir det jo ingen mening å skulle bruke penger på slikt. Hos oss gir det god (økonomisk) mening. Jeg prioriterer da slike ting, dere prioriterer annerledes. Så enkelt burde det være. Felles er jo at vi begge er fornuftig økonomisk og bruker penger på ting som vil være hensiktsmessig og som blir brukt. Hos oss koster det kanskje i år 1300 kroner. Hos dere kanskje mer eller mindre.
|
|
|
#86 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Så dette innlegget Blondie, mener du er nøytralt? Du mener ikke å le, eller indirekte si noe om slike folk som måtte finne på å kjøpe kalendere som inneholder produkter fra Body Shop eller øyekrem? Hvis ikke, hvorfor følte du behov for å si at dere kjøper shampo fra Rema? Hvorfor er den kommentaren nødvendig om du ikke ønsker påpeke noe konkret?
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 24-09-17 kl 15:46. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
ctrl+z
|
Sv: Adventskalender som passer tenåringJeg er veldig lite typisk Fp.
|
|
|
#88 |
|
Absolute Beginner
|
Jeg forstår hva du mener, men samtidig synes jeg det er verdt å tenke seg om to ganger på en del områder rundt dette med tenåringer og forbruk. Jeg synes det er synd at gode debatter ofte blir preget av såre tær hos de som på ingen måte er de som leder an, enten det er snakk om flyreiser, forbruk eller alkohol. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Adventskalender som passer tenåringUavhengig av øyekremer er det påfallende hvor lite folk er villige til å ta ansvar mht kjøpepress blant unge.
|
|
|
#90 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Adventskalender som passer tenåringJeg var i gang med å skrive et langt innlegg om hvorfor pakkekalender eller kalender er noe som virkelig prioriteres her i heimen, men så tenker jeg at det får ligge. Alle har rett til å mene hva de vil, så den saken er grei. Men noen ganger kan man gjøre valg på bakgrunn av forhold andre overhode ikke vet noe om. Og så prioriterer man kanskje ned noe annet? |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jepp og jupp, helt enig i dette. Avdentskalendere har, som så mye annet, tatt helt av i vår søkkrike lille del av verden. Jeg synes det er litt usmakelig å bruke tusen kroner på 24 gaver i dagene før jul, som et vorspiel til at man får gaver for mange tusen på selve julaften. Samtidig som jeg virkelig, virkelig ikke skjønner poenget med å kjøpe "billig ræl", eller "dyrt ræl" på ebay. (Jeg har faktisk aldri handlet på e-bay... |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Der er jeg enig, og tenker at alle kan være med på å dempe både press på handel og på forbruk (inkl f.eks feriereiser og interiør). Og så tror jeg at netto summen av det man gjør og holdninger man viser gjennom hele året, er viktigere enn om man går crazybanana og er superufornuftig én gang. Da er man som regel veldig obs på at man ER det og har tenkt igjennom hva og hvorfor.
|
|
|
#93 |
|
Halloen!
Sv: Adventskalender som passer tenåringMen, altså, er det øyekremer til 12-åringer som er problemet, eller øyekremer generelt? |
|
|
|
|
|
#94 |
|
ctrl+z
|
Sv: Adventskalender som passer tenåringØyekremer var min feil, jeg brukte det som et eksempel på en ting jeg aldri har visst at jeg skulle trenge. Derfor ville det ikke vært en investering for meg å kjøpe inn dette til meg/ungdommen/veslejenta. Det var et eksempel. Folk må nå gjerne bruke det for min del.
|
|
|
#95 |
|
Halloen!
Sv: Adventskalender som passer tenåringJeg har fått veldig tørr hud rundt øynene etter at jeg ble førti. Før det har jeg aldri brukt øyekrem. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Adventskalender som passer tenåringMinner om at årets kalender fra forskerfabrikken koster 1200 kr for 24 luker og noen hundrelapper mindre for 12. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
ctrl+z
|
Sv: Adventskalender som passer tenåringFor min del har også Forskerfabrikk-varianten alltid utgått pga pris. (Men det hadde nok vært mer anvendelig i dette huset).
|
|
|
#98 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Adventskalender som passer tenåringJeg kjøper ikke julegaver til 1200 kr engang, det måtte i så fall være noe helt spesielt, så kalender til den prisen utgår uansett. Jeg ble litt nysgjerrig og kikket rundt, og jeg synes det ser ut som om de flere av de dyre variantene inneholder mest vareprøver og minivarianter? Om jeg fant en variant som inneholdt dusjsåpe, sjampo, kremer osv nok til et års forbruk kunne jeg nok fint ha betalt noen hundrelapper. (Jeg er jevnt over litt immun mot "opplevd verdi" og luksusfølelse tror jeg, uten at det er målet, jeg er mer der at noe som koster fem ganger mer skal være fem ganger bedre. Og det opplever jeg sjelden at stemmer.) |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Akkurat det med opplevd verdi vs pris på kosmetikk er jeg litt enig med deg i. Jeg har laget noen kilo krem i min tid som farmasøyt, og det er ganske likt innhold over det hele. Noen ingredienser varierer, selvsagt, men om kremen ikke skal gjøre så mye utover å holde huden myk - så er det mye emballasje og navn som avgjør prisen.
|
|
|
#100 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Adventskalender som passer tenåringRekk opp hånda den som fikk julekalender tilsvarende over tusenlappen den gang vi selv var barn. Ingen?
|
![]() |
|
|