Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?
Det har vært en del diskusjoner i Storbritannia det siste året når det gjelder skoleuniformer. F.eks. har gutter som ble tvunget til å gå med langbukser i sommervarmen, protestert ved å komme på skolen i skjørt slik jentene ved skolen hadde lov til.
Denne uken ble elever ved Kepier utestengt fra skolen fordi de hadde skoleuniform fra fra feil leverandør.
Sitat:
Pupils were forced to line up in the rain outside the gates of Kepier school in Houghton-le-Spring this week while teachers checked to see whether they were wearing the right £15.99 trousers in the the correct colour.
In scenes likened to “life in North Korea”, those who failed were sent home.
The school defended the move, saying it had told parents that only clothes of a particular colour and bought from a particular supplier were allowed for “consistency”.
Den minnet meg om diskusjoner vi har hatt på FP om dette. Ikke helt heldig ressursbruk, og heller ikke akkurat positivt for skolemiljøet kanskje? Og jeg ser at det jeg skrev i denne tråden ikke var helt på jordet når man tenker på utfordringer som kan oppstå hvis skoleuniform skulle innføres i Norge.
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Hvis dette skal fungere, må skolen bruke tid på å håndheve reglene strengt. Slik at ikke Lise lurer seg til å ha en "merkeutgave" av den skoleautoriserte genseren, mens Lotte har den som deles ut til de "sponsede" familiene. Tid skolen egentlig skal bruke på læring. Jeg kan ikke skjønne at det kan være en god idé eller positivt i forhold til hva som er skolens egentlige oppgave.
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Dere som svarer ja på at dette bør innføres, hvordan ser dere for dere at dette skal gjennomføres i praksis? Inkl. hvordan skolen skal kontrollere og sanksjonere overfor elever som ikke følger reglene.
Jeg er fortsatt sterkt imot.