Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-17, 22:02   #541
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Trump vant fordi svært mange amerikanske velgere ikke følte de hadde noe reelt alternativ. De ønsket seg ikke Hillary og The Establishment. Avmakt, arbeidsløshet og følelse av å være glemt.

Ikke mine ord, men et sitat fra retorikkprofessor Ringdal som kjenner amerikansk poltikk svært godt.

Jeg føler vel ikke helt at Norge er der.

Jeg leser kommentarer fra slike folk i kommentarfeltene i VG og Dagbladet hver dag, av. sinte folk som mener de ikke får det de skal ha. Folk som er illsinte på arbeiderpartiet, feminister, muslimer og Marie Simonsen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-17, 22:06   #542
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler vel ikke helt at Norge er der.

Nei, vi er jo bare landet med en mann som drepte 70 ungdommer fordi han hatet kvinner, feminister, muslimer, kultureliten og Arbeiderpartiet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-17, 22:20   #543
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

FrP er faktisk litt der. Høyre og AP er ekstremt like (kan hente inn noen lenker hvis du vil). SV, V, KrF er for små til å gjøre annet enn å påvirke. FrP kan faktisk tilby "noe annet" (og kanskje SP kan gjøre det?).

Hmmm, ser det ble litt uklart - mener ikke at Norge ligner USA, men jeg mener at de som er misfornøyde ikke har så mange muligheter til endring, selv om vi har enn annen politisk oppbygging (og mange andre forskjeller)

Jeg er ikke tvil om at noen mennesker trenger andre å skylde på for sin egen kjipe livssituasjon, også her i Norge. Dog mener jeg de er færre og strømningene er annerledes enn i USA. Norge er et annet land.

Gammel 31-08-17, 22:23   #544
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Lyspære

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg leser kommentarer fra slike folk i kommentarfeltene i VG og Dagbladet hver dag, av. sinte folk som mener de ikke får det de skal ha. Folk som er illsinte på arbeiderpartiet, feminister, muslimer og Marie Simonsen.

Selvsagt er folk misfornøyd også her. Vi lever jo i et samfunn hvor vi først SER RUNDT oss for å finne grunnene til alt vi er misfornøyd med. Allikevel, jeg kan ikke SE at årsakene til valget av Trump er sammenliknbart med kommentarfeltene i VG og Stortingsvalget 2017.

Gammel 31-08-17, 22:28   #545
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, vi er jo bare landet med en mann som drepte 70 ungdommer fordi han hatet kvinner, feminister, muslimer, kultureliten og Arbeiderpartiet.

Jeg vet ikke helt hvor du ville med dette innlegget, men syke mennesker finner vi dessverre overalt. Å bruke gale enkeltmenneskers handlinger som grunnlag for argumentasjon, synes jeg blir underlig. Det gjelder uavhengig av om de sitter i en hvit kassebil klar til å kjøre på turister på Ramblaen, eller i en sort SUV klar til å sprenge Regjeringskvartalet.

Det ene er hverken verre eller bedre enn det andre.

Gammel 31-08-17, 22:36   #546
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt hvor du ville med dette innlegget, men syke mennesker finner vi dessverre overalt. Å bruke gale enkeltmenneskers handlinger som grunnlag for argumentasjon, synes jeg blir underlig. Det gjelder uavhengig av om de sitter i en hvit kassebil klar til å kjøre på turister på Ramblaen, eller i en sort SUV klar til å sprenge Regjeringskvartalet.

Det ene er hverken verre eller bedre enn det andre.

Han ble kjent tilregnelig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-17, 22:42   #547
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Det som er sammenlignbart er at vi ikke kan stole på meningsmålingene. Stadig færre gidder å ta tlf når meningsmålerne ringer, og det er en stor skjevhet i alder og kjønn når det gjelder hvem som svarer og ikke.

Gammel 31-08-17, 22:47   #548
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Legger inn denne, siden en del ikke leste den, tydeligvis.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tallene er hentet fra SSBs årlige undersøkelse av nordmenns holdninger til innvandrere, og den er ikke superlettlest, men har noen interessante funn dersom man leser tallene og ikke oppsummeringene.

Det er greit å merke seg at 2016-tallene ble innhentet rett etter terrorangrepene i Paris og Brüssel, og angrepene i Nice, München, og Normdandie skjedde mens spørreundersøkelsen gikk. Og midt i en voldsom flyktningkrise som sammenfalt med en eksplosjon i annen migrasjon.

Totalt viser tallene at det i denne regjeringsperioden har vært en jevn og til dels markert nedgang i "negative holdninger" til innvandrere, og stort sett en liten økning i positive holdninger, med unntak av "bidrag i arbeidslivet" som har en nedgang.

Nesten alle de positive trendene får et tilbakefall i 2016, men ikke tilbake til sånn det var under forrige regjering. Om 2016-tilbakeslaget skyldes Listhaug eller terror+migrasjon skal ikke jeg si noe om, men totalen er positiv også med dette tilbakeslaget.

Jeg legger inn grafer i neste innlegg, wait for it.

Gammel 31-08-17, 22:47   #549
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg vet det - og du vet, at DET ikke var poenget mitt.

Gammel 31-08-17, 22:48   #550
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så absolutt farlig - så absolutt noko som skal bekjempast - men eg syns det er heilt feil å ta denne terrorhendinga som bevis for at den jevne nordmann er mindre tolerant nå enn før.

Utan å ha bevis for det: Eg trur at store deler av dagens unge er langt meir tolerante enn kva mine foreldre på 80 er. Skulle gjerne sett ei undersøking på dette

Gammel 31-08-17, 22:49   #551
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet det - og du vet, at DET ikke var poenget mitt.

Nei, men når du omtaler ham som "syk" og "gal" synes jeg det bør påpekes. Retten har fastslått at det ikke var en gal manns verk.

Gammel 31-08-17, 22:52   #552
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Nei, men når du omtaler ham som "syk" og "gal" synes jeg det bør påpekes. Retten har fastslått at det ikke var en gal manns verk.

Ja jøss, det er viktig å bruke riktige juridiske termer. Jeg slurver nok litt med det ellers også, når jeg omtaler mennesker som gjør fryktelige og onde handlinger. La meg bytte ut gal og syk med OND, da. Er det OK?

Gammel 31-08-17, 22:54   #553
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke rarere at folk er reddere for høyreekstreme etter Utøya, enn at folk er reddere for islamister etter terroren i Europa.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-17, 22:55   #554
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ja jøss, det er viktig å bruke riktige juridiske termer. Jeg slurver nok litt med det eller også, når jeg omtaler mennesker som gjør fryktelige og onde handlinger. La meg bytte ut gal og syk med OND, da. Er det OK?

Er det så underlig at jeg reagerer på at du omtaler ham som syk og gal, når det så vidt jeg husker var en rimelig stor greie på nettopp om han skulle kjennes tilregnelig eller ei? Ordbruk er viktig, og å kalle ham "syk" eller "gal" undergraver problematikken bak (som du var opptatt av i et tidligere innlegg) antifeminismen, hatet mot multikultur, og islam. Da blir det bare noe "sykt". Ikke en farlig ideologi. Eller ond, om du vil. Kall det hva det er, ikke hva vi skulle ønske det var.

Gammel 31-08-17, 22:56   #555
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Det er jo ikke rarere at folk er reddere for høyreekstreme etter Utøya, enn at folk er reddere for islamister etter terroren i Europa.

Nei, det er det ikke - og det er nok de siste hendelsene vi opplever, som til enhver tid er det som skremmer mest.

Gammel 31-08-17, 23:00   #556
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk er jo ikke reddere for høyreekstreme. Det er jo hele paradokset. Breivik blir oftere beskrevet som gal enn som fundamental terrorist. Hans handlinger blir forklart i psyke. Muslimske terrorister blir forklart i religiøs overbevisning.

Høyreekstreme strømninger blir beskrevet som små og lite å bekymre seg for, muslimsk terrorisme er "alle" forberedt på. Selv om det bare er høyreekstreme som har utført terrorhandlinger i Norge.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-17, 23:01   #557
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, ho der der Er. Så. Sleip.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_6827.jpg (41,9 KB, 50 visninger)

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-17, 23:06   #558
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Totalt viser tallene at det i denne regjeringsperioden har vært en jevn og til dels markert nedgang i "negative holdninger" til innvandrere, og stort sett en liten økning i positive holdninger, med unntak av "bidrag i arbeidslivet" som har en nedgang.

Nesten alle de positive trendene får et tilbakefall i 2016, men ikke tilbake til sånn det var under forrige regjering. Om 2016-tilbakeslaget skyldes Listhaug eller terror+migrasjon skal ikke jeg si noe om, men totalen er positiv også med dette tilbakeslaget.
.

Hvis dette stemmer er det flott, men man har en fin snittemperatur med beina i fryseren og hodet i stekeovnen, også.
Det er ikke gjennomsnittet som marsjerer i gatene under paroler som "knus homolobbyen" eller fyller kommentarfelt etter kommentarfelt med grums, så det vi ser her er kanskje en polarisering?
At flere ser hatet, ser nazipakket får større tilslutning og reagerer med å justere egne holdninger i motsatt retning?
Jeg sitter ikke med fasiten, men at veldig veldig mange utenfor den nevnte gruppe ekstremister ordlegger seg mye hardere i dag enn for noen år siden ser jeg helt tydelig, at gjennomsnittet er blitt bedre hjelper, men det løser ikke problemet.

Gammel 31-08-17, 23:07   #559
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Folk er jo ikke reddere for høyreekstreme. Det er jo hele paradokset. Breivik blir oftere beskrevet som gal enn som fundamental terrorist. Hans handlinger blir forklart i psyke. Muslimske terrorister blir forklart i religiøs overbevisning.

Høyreekstreme strømninger blir beskrevet som små og lite å bekymre seg for, muslimsk terrorisme er "alle" forberedt på. Selv om det bare er høyreekstreme som har utført terrorhandlinger i Norge.

Jeg vet jo ikke, men når det kommer til å la seg skremme av ideologisk vold - er det sikkert flere enn jeg som ikke er spesielt opptatt av om de som utfører terror er gale, onde, hjernevasket eller helt tilregnelige. De finnes.

Gammel 31-08-17, 23:10   #560
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

...

men enkelte (les: underteikna) meiner at høgreekstreme ER noko å bekymre seg for og som skal bekjempast, men at det ikkje er noko som pregar det norske folk, eller kan takast til inntekt for "eit kaldare samfunn".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.