Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-17, 15:41   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Retorikken Listhaug slipper unna med, gir et, for å bruke Arbeiderpartiets gjenganger, kaldere samfunn. Reelt. Og det vektlegger jeg sterkere enn for eksempel elleve måneders studiestøtte.

Denne kommentaren, spesielt med "reelt" kom tilbake til meg da Erna sa i en debatt nå at undersøkelser viser det motsatte. Hun viste til at andelen av de som er negative til at sønn eller datter gifter seg med innvandrer, går ned.

"Hm, det henger jo ikke helt sammen", tenkte jeg, og gikk for å sjekke dataene, fordi, vel, kildekritikk.

Tallene er hentet fra SSBs årlige undersøkelse av nordmenns holdninger til innvandrere, og den er ikke superlettlest, men har noen interessante funn dersom man leser tallene og ikke oppsummeringene.

Det er greit å merke seg at 2016-tallene ble innhentet rett etter terrorangrepene i Paris og Brüssel, og angrepene i Nice, München, og Normdandie skjedde mens spørreundersøkelsen gikk. Og midt i en voldsom flyktningkrise som sammenfalt med en eksplosjon i annen migrasjon.

Totalt viser tallene at det i denne regjeringsperioden har vært en jevn og til dels markert nedgang i "negative holdninger" til innvandrere, og stort sett en liten økning i positive holdninger, med unntak av "bidrag i arbeidslivet" som har en nedgang.

Nesten alle de positive trendene får et tilbakefall i 2016, men ikke tilbake til sånn det var under forrige regjering. Om 2016-tilbakeslaget skyldes Listhaug eller terror+migrasjon skal ikke jeg si noe om, men totalen er positiv også med dette tilbakeslaget.

Jeg legger inn grafer i neste innlegg, wait for it.

Gammel 31-08-17, 22:47   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Legger inn denne, siden en del ikke leste den, tydeligvis.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tallene er hentet fra SSBs årlige undersøkelse av nordmenns holdninger til innvandrere, og den er ikke superlettlest, men har noen interessante funn dersom man leser tallene og ikke oppsummeringene.

Det er greit å merke seg at 2016-tallene ble innhentet rett etter terrorangrepene i Paris og Brüssel, og angrepene i Nice, München, og Normdandie skjedde mens spørreundersøkelsen gikk. Og midt i en voldsom flyktningkrise som sammenfalt med en eksplosjon i annen migrasjon.

Totalt viser tallene at det i denne regjeringsperioden har vært en jevn og til dels markert nedgang i "negative holdninger" til innvandrere, og stort sett en liten økning i positive holdninger, med unntak av "bidrag i arbeidslivet" som har en nedgang.

Nesten alle de positive trendene får et tilbakefall i 2016, men ikke tilbake til sånn det var under forrige regjering. Om 2016-tilbakeslaget skyldes Listhaug eller terror+migrasjon skal ikke jeg si noe om, men totalen er positiv også med dette tilbakeslaget.

Jeg legger inn grafer i neste innlegg, wait for it.

Gammel 31-08-17, 23:06   #3
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

.

Hvis dette stemmer er det flott, men man har en fin snittemperatur med beina i fryseren og hodet i stekeovnen, også.
Det er ikke gjennomsnittet som marsjerer i gatene under paroler som "knus homolobbyen" eller fyller kommentarfelt etter kommentarfelt med grums, så det vi ser her er kanskje en polarisering?
At flere ser hatet, ser nazipakket får større tilslutning og reagerer med å justere egne holdninger i motsatt retning?
Jeg sitter ikke med fasiten, men at veldig veldig mange utenfor den nevnte gruppe ekstremister ordlegger seg mye hardere i dag enn for noen år siden ser jeg helt tydelig, at gjennomsnittet er blitt bedre hjelper, men det løser ikke problemet.

Gammel 31-08-17, 23:43   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Da ville det slått ut på tallene for negative holdninger. (Det er en graf for hver retning)

Gammel 01-09-17, 00:11   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og i nøyaktig samme periode fikk vi en integreringsminister som ALDRI sier noe om hvordan innvandrere og flyktninger beriker samfunnet. Som ALDRI sier "det vil ikke bli lett, men vi som sitter på toppen av velferden må bidra og hjelpe". En minister som blir sur og nekter å være med på en gla'sak om en kommune som har vært gode på å bosette folk. Som ber folk like og dele at barn blir sendt tilbake til krigsområder. Som blir avbildet med et stort smil når hun med politiet og TV2 er på raid for å finne familier å kaste ut. Som kritiserer imamer, men deltar på arrangementene til kristne, konservative sekter og kritiserer ikke dem for undertrykkelse av homofile.

Denne oppsummeringen forklarer greit hvorfor valget ikke lenger er så vanskelig for meg. Jeg kan aldri, aldri stemme på et parti som støtter eller bidrar til at dette mennesket sitter i en statsrådstilling. Selv om jeg kanskje er politisk enig i mye av det både H og V står for, så trumfer min avsky for Listhaug alle andre politiske saker for min del.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.