Sv: Å bruke penger på ungene
Noen dager i året er "anderledesdager" her i huset. 17.mai er en slik dag. Når det er sagt får ikke ungene her i huset gassballong, og det handler rett og slett om antallet ballonger vi da måtte ha kjøpt for å gjøre alle til lags. Den totale pengesummen velger vi heller å bruke på annet. Les; kinobesøk, spise ute en ettermiddag eller annet. I tillegg har vi som familie enkelte spareprosjekter. Noe større som vi ønsker oss alle sammen. Dette involveres alle 7 i og noen ganger lar vi ungene bli enige og velge hva pengene skal brukes til - eller spares. Jeg opplever at det gir en god oversikt over at penger ikke kommer rekenes på en fjøl og også en viss lærdom om sparing.
Når alt dette er sagt, spares det ikke på utstyret til ungene. Jeg velger dog bevisst å ikke gjøre noe stort ut av alt av nytt som kommer inn i huset. Det er temmelig ofte nye sko, klesplagg eller annet kommer innenfor dørene når man har fem barn. Jeg ønsker at ungene skal, så godt som mulig er, få et sunt forhold til penger og økonomi og hauser ikke handleturer opp i det blå.
Her brukes det mye penger på ungene. Det er en sannhet, men vi forsøker å velge hva pengene skal brukes på. Fornøyelser på den ene siden, det nødvendige og god kvalitet på den andre.
Nå venter sommerferien og da er det "anderledesdager" igjen. De to yngste ønsker seg Sunnivakjoler av hele hjertet. Spørs om vi ikke skal la de få en hver ja....