Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan få luftige brød og rundstykker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-17, 06:10   #34
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?

Tid er kluet uansett. Vist jeg ønsker rask heving bruker jeg ca 45 grafer vann. Det legger jeg i bunnen, så melet og så gjær før jeg starter. Melet kjøler da ned vannet/melken sånn at gjæren ikke dør. Jobber med deigen i 10min ca og tilsetter fettet til slutt. Jeg bruker smør terninger som jobbes inn i deigen.

To grunner til at fettet kommer til slutt. Ene er at fettet hindrer gluten å jobbe skikkelig andre er at terninger med smør smelter i ovnen og gjør at deigen trenger mindre mel eller om det hadde vært smeltet helt.

Min gjærbakst har en tendens til å heve helt ekstremt. Etterlever ca 1 time også. Og hever gjerne før i flere timer. Slår deigen ned om den når toppen.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.