Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva om Donald Trump blir president?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-17, 11:09   #561
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva om Donald Trump blir president?

Man KAN ikke avskrive folk som håpløse duster bare fordi de har holdninger og meninger som er forskjellige fra ens egne. Man må prøve å skjønne hvor det kommer fra, og bruke tid på å drodle rundt alternativer som faktisk kan løse frustrasjonene. Følelser er ikke logiske, så da må man finne ut hva som endrer følelsene. Og det er sjelden logikk, fornærmelser eller en beskjed om at man "tenker feil". Du må treffe følelsen, skjønne årsaken og adressere den, for å kunne endre grunnstemningen. Eller bruke grunnstemningen til din fordel. Det klarte Obama med sin "Change-kampanje". Og det klarte Trump med sin "MAGA-kampanje". Og en del av de velgerne som stemte på Obama valgte Trump denne gangen, fordi de trenger noe annet en Status Quo, noen som løser problemene deres.

Og en ting er å tenne håpet hos folk, hvis du skal holde på lojaliteten deres, så må du følge opp løftene med handling.

Hitler vant fordi han klarte å dekke basisbehovene til en befolkning som led under en økonomi som hadde klappet sammen. Løsningen han brukte var like effektiv som å tisse i buksa for å holde seg varm - og etterdønningene sitter fortsatt godt igjen. Men han klarte å overbevise mange nok, i lang nok tid, til at skadene han fikk gjort var enorme. Vi trenger Roosevelt-løsninger for å kontre høyrebølgen som sprer seg rundt i verden. Og vi trenger den NÅ. Ikke på et teoretisk plan, men på et faktisk plan. Så - brainstorming, folkens. Brainstorming. Hvordan redder vi verden fra den oransje fare?

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 11:24   #562
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oransje fare.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 11:28   #563
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg vet ikke. Hvordan viser man frem at det ikke egentlig ER sånn at innvandrerne kommer og tar alle jobbene og trygda vår? Og at ikke alle muslimske menn er rabiate voldtektsuhyrer? Det hjelper ikke å vise til statistikk. Den er "manipulert". Det hjelper ikke å vise til egne erfaringer. Da er man bare ute etter et ligg, egentlig.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 11:39   #564
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Egentlig burde vi hatt en støttegruppe hvor det var mulig å komme og FRESE litt, for å lettere bevare roen der ute.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 11:40   #565
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg avskriver ingen, Gaia, og jeg syns det er unødvendig å snakke om at jeg/vi "ikke har skjønt det" Jeg skjønner det veldig godt, og de argumentene du bruker har jeg også brukt. Jeg har bodd i fattig-USA, jeg har Trump-vennlige venner og jeg har ganske god innsikt i mekanismene. Jeg mener videoen forenkler og fordummer hele diskusjonen. Selvfølgelig handler dette om mennesker som føler at behovene deres ikke blir hørt og møtt, men hva som har gjort at man har kommet dit er mye mer sammensatt. Det er ikke bare arbeiderklassen som har stemt på Trump. Hvit middelklasse er også hans kjernevelgere.

Jeg er enig i at Hillary kjørte en valgkampstrategi som fungerte dårlig, og som ikke snakket med arbeiderklassen i det hele tatt. Sanders hadde nok hatt bedre grep om dem, men ikke den hvite middelklassen som syns Black Lives Matter begynner å bli ubehagelig. Ubehagelig for de hvite. Og vi kommer heller ikke bort i fra at dette også handler om at Clinton er kvinne. Som sagt: sammensatt.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 11:48   #566
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det som i hvert fall ikke virker er å sitte i egne, trygge ekkokammer og kritisere hvordan andre der ute prøver å appellere til solidaritetstankegang og grønne reformer og bærekraftig arbeidsmarked.

Og så blir jeg også litt, eh, oppgitt når det er sånne ranter som han fyren i videoen som harselerer over at man deler artikler fra greenpeace på facebook og det er det, lissom. Jeg tror egentlig ikke det ER så veldig mange som tror at de redder miljøet ved å dele en artikkel om gjenbruk, egentlig, men man deler i det minste en artikkel om gjenbruk, og la vær å være negativ om det, da.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 11:51   #567
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, jeg vet ikke. Hvordan viser man frem at det ikke egentlig ER sånn at innvandrerne kommer og tar alle jobbene og trygda vår? Og at ikke alle muslimske menn er rabiate voldtektsuhyrer? Det hjelper ikke å vise til statistikk. Den er "manipulert". Det hjelper ikke å vise til egne erfaringer. Da er man bare ute etter et ligg, egentlig.

Når det gjelder voldtekter, manglende julesanger og alt det andre tullballet som florerer blant Folk Flest, kan det kanskje hjelpe å snakke litt fornuft til folk/vise til statistikk der det finnes.

Når det gjelder det andre, velferdsstaten vår og jobbene til de av oss som sliter mest i arbeidslivet/jobber i lavtlønnyrker, er det jo ikke slik at det er null grunn til bekymring. Vi, jeg og du, trenger ikke å bekymre oss, vi har trygge jobber og god utdanning, og vi er gamle nok til at vi ikke kommer til å lide nevneverdig av innstramminger i velferdsgodene som nok uansett ikke kommer før om en del år. De som har litt mindre ressurser, har derimot god grunn til å bekymre seg. Mange innvandrere har ståpåvilje som få, og konkurrerer lett ut en halvsyk og halvmotivert nordmann i mange deler av arbeidslivet. Er dette innvandrerens feil? Nei. Betyr det at vi ikke skal ta imot innvandrere? Nei. Kan vi bare avfeie de som opplever frykt for både jobb og velferdsordninger som rasistiske, uvitende tullinger. Nei. Mange av de samme mekanismene som vi ser i Norge når det gjelder dette med jobber og fremmedfrykt finnes jo, i enda større grad, i USA også.
Jeg synes Trump er en tragedie på alle tenkelige måter og områder, og jeg ser ikke at det er noe alternativ å la folk bli bombet ihjel fordi det å ta imot mange nok av dem kan føre til endringer i samfunnenen som tar imot dem. Jeg sier bare at det ikke handler om totalt irrasjonell frykt hos de delene av befolkningen som er mest skeptiske til innvandring, verken i Norge eller USA. Jeg tror vi gjør lurt i å ikke late som om stor innvandring ikke vil føre med seg endringer i samfunnsstrukturen. Endringer som noen vil føle mye mer på kroppen enn andre.

rine er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 11:58   #568
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Når det gjelder voldtekter, manglende julesanger og alt det andre tullballet som florerer blant Folk Flest, kan det kanskje hjelpe å snakke litt fornuft til folk/vise til statistikk der det finnes.

Det hjelper kanskje hvis det er mange som gjør det, ja.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Når det gjelder det andre, velferdsstaten vår og jobbene til de av oss som sliter mest i arbeidslivet/jobber i lavtlønnyrker, er det jo ikke slik at det er null grunn til bekymring. Vi, jeg og du, trenger ikke å bekymre oss, vi har trygge jobber og god utdanning, og vi er gamle nok til at vi ikke kommer til å lide nevneverdig av innstramminger i velferdsgodene som nok uansett ikke kommer før om en del år. De som har litt mindre ressurser, har derimot god grunn til å bekymre seg. Mange innvandrere har ståpåvilje som få, og konkurrerer lett ut en halvsyk og halvmotivert nordmann i mange deler av arbeidslivet. Er dette innvandrerens feil? Nei. Betyr det at vi ikke skal ta imot innvandrere? Nei. Kan vi bare avfeie de som opplever frykt for både jobb og velferdsordninger som rasistiske, uvitende tullinger. Nei. Mange av de samme mekanismene som vi ser i Norge når det gjelder dette med jobber og fremmedfrykt finnes jo, i enda større grad, i USA også.
Jeg synes Trump er en tragedie på alle tenkelige måter og områder, og jeg ser ikke at det er noe alternativ å la folk bli bombet ihjel fordi det å ta imot mange nok av dem kan føre til endringer i samfunnenen som tar imot dem. Jeg sier bare at det ikke handler om totalt irrasjonell frykt hos de delene av befolkningen som er mest skeptiske til innvandring, verken i Norge eller USA. Jeg tror vi gjør lurt i å ikke late som om stor innvandring ikke vil føre med seg endringer i samfunnsstrukturen. Endringer som noen vil føle mye mer på kroppen enn andre.

(Har på ingen måte hverken trygg jobb eller god utdanning selv, bare så det er nevnt aller først.)

Jeg avfeier IKKE de som er redde for velferdsstat eller arbeidsmarked som rasistiske, uvitende tullinger. Og det er for øvrig heller ikke slik at det er lett som en plett for en motivert innvandrer å få innpass i norsk arbeidsmarked. Det ser jeg daglig. Hver eneste dag. Jeg får CV-er tilsendt HVER DAG av mennesker med høy utdanning som snakker godt norsk, som har gått fra å søke jobb innenfor sitt fagfelt, til å skrive "jeg er åpen for en hvilken som helst jobb", og som stort sett jobber som renholdere på hotell og i restauranter.

Vi kan godt snakke om hva kvalifiserte innvandrere vil gjøre med norsk arbeidsmarked, men da må det være reelt, og ikke en populistisk oppfatning. Og så kan vi gjerne ta med inn i bildet hva det fører med seg av nye jobber også.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 12:03   #569
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Har dere sett "The Big Short"? Filmen om finanskrisen?
Hvor de rike ser ut til å kunne gjøre hva de vil, og slippe unna med hva som helst, og gi skylden på innvandrere.
Det må jo en skikkelig endring til for å få det landet på stell igjen spør du meg.

Mex er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 12:11   #570
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada, jeg er veldig klar over at innvandrere også sliter med å få jobb, og så ender de opp med å jobbe som f.eks renholdere, jobber som nordmenn uten utdanning kunne hatt. Men som de, i mange tilfeller, egentilig ikke ønsker, men i alle fall ikke ønsker at innvandrerne skal få.
Jeg er positiv til innvandring jeg, men jeg skulle bare ønske at noen normale mennesker tok debatten om konsekvenser av innvandring både for velferdsstat og arbeidsliv. Både negative og positive, for selvsagt finnes det også positive sider! Jeg savnet den siden av saken da innvandringsdebatten pågikk som verst for et års tid siden. Den var så utrolig polarisert. Enten: "Innvandrerne tar ALLE jobbene våre, og voldtar for et godt ord- ikke slipp inn flere! "Eller: "Velkommen til Norge! Gi den gamle boblejakken din til en syrer og vis at du bryr deg. Dette kommer til å gå kjempefint!" Det fantes nok de som hadde mer nyanserte syn på saken, men de druknet jo fullstendig i all galskapen.
En liten digresjon fra Trump dette, men et av problemene med han er at han han bidrar til en vanvittig og skummel polarisering av innvandringsdebatten, som jo omfatter en del av de samme problemene vi har i Norge.

Og den innsettingstalen hans var bare usmakelig og fæl.

rine er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 12:15   #571
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Hvis vi tar det med svart arbeid, da. Jeg bruker usedvanlig mye tid på å snakke med Skatt Øst' kundebehandlere om hvorfor det er en god idé å utstede D-nummer og skattekort til mennesker som har jobbtilbud (midlertidig, men fortsatt jobbtilbud), og ikke minst på å snakke med (og etterhvert banne til, dessverre) banker som ikke vil utstyre mennesker med bankkonto selv om de har fem måneder utestående lønn og er fra et EØS-land. Og jeg er neppe den eneste arbeidsgiveren som har denne utfordringen, tenker jeg.

Jeg ønsker meg et løsningsorientert byråkrati som sier "ja, det skal jeg se om jeg klarer å finne en løsning på!" i stedet for "....nei."

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 12:31   #572
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

... og i det øyeblikket man har et system som håndterer innvandrere på en okei måte, da. (Og etnisk norske eldre og syke og skolebarn, neida, jeg mener ikke at våre gamle og syke skal dø i korridorene fordi vi bruker alle pengene våre på integrering.) Da slipper vi at vi har en hel gjeng unge gutter og unge menn som er sendt på flukt fra sine opprinnelsesland fordi de blir bombet sønder og sammen, og så kommer hit, eller til andre europeiske land, og blir sett på som FIENDEN. Og så kommer det en hyggelig mullah og sier "heihei, vi liker dere, kom her, få mat, hør litt på vår tolkning av Koranen", og hey presto! Radikaliserte islamister.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 12:36   #573
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

... og så tillater vi at våre egne unge menn blir radikalisert. Når de faller gjennom sosialt, kanskje. Eller får ikke jobben de ville ha. Og sliter på skolen. Og så kommer det sånne som Max Hermansen/Morten Hansen og sier at vi er i krig. HEY! KRIG! Endelig en arena man kan hevde seg på! Gutta på skauen! Motstand! Der trenger man ikke ha seksere på vitnemålet for å hevde seg! Man må bare være tøff. Dessuten er folk flest enige med ham. De er det EGENTLIG. Bare se på de lukkede foraene, som man har fått innpass i, man har blitt en del av gjengen.

Og hey presto! Radikaliserte antifeminister og rasister og nazister.

Vi må integrere våre egne ungdommer også!

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 12:37   #574
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Amen til de siste innleggene dine.

rine er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 12:41   #575
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært på foredrag for lærere om radikalisering og faresignaler, og den analysen din er sørgelig gjenkjennelig derfra, Maverick. Jeg er veldig enig i konklusjonen din.

Gammel 25-01-17, 14:27   #576
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg avskriver ingen, Gaia, og jeg syns det er unødvendig å snakke om at jeg/vi "ikke har skjønt det".

Du syns ikke du har litt lange, såre tær nå? Og jeg har da virkelig ikke påstått at det bare er arbeiderklassen som har stemt på ham.

Skal jeg være helt ærlig så tror jeg ikke det er mulig for verken deg eller meg virkelig skjønne, på et følelsesmessig plan, hvorfor noen stemmer på Trump. Jeg kan skjønne det på et akademisk plan, på samme måten som jeg skjønner hvor kjipt det er for mørkhudede personer å oppleve hverdagsdiskriminering. Jeg har til og med gode venner som er blitt hverdagsdiskriminert, og har vært både sint og indignert på deres vegne. Men det har likevel ikke rammet meg på en slik måte at jeg kan påstå at jeg følelsesmessig kan skjønne hvor maktesløs man blir av det, og hvor grunnleggende urettferdig det føles.

Det samme gjelder å forstå de som stemmer Trump. Jeg skjønner på et vis hva han tilbyr dem, og hvorfor de stemmer på ham (og, ja, selvfølgelig er det sammensatt). Men siden jeg ikke føler på kroppen det som forårsaker behovet for å stemme på ham, så er det også vanskeligere å vite hva som skal til for å overbevise de som velger ham om at det er en skikkelig dårlig idé. Og, ikke minst, at det er en skikkelig dårlig idé for DEM, på lang sikt.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 14:30   #577
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Og, ikke minst, at det er en skikkelig dårlig idé for DEM, på lang sikt.

Det er nøkkelen.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 14:37   #578
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Jeg er for øvrig veldig enig med det du skriver, Mave. Personer som har lovlig opphold i Norge, om så bare midlertidig mens de venter på en permanent oppholdstillatelse/behandling av søknad om oppholdstillatelse eller asyl burde også få muligheten til å jobbe, betale skatt og få bankkonto.

Og det er utrolig viktig å finne gode løsninger for å unngå "HEY PRESTO-radikalisering" av frustrert ungdom. (Hilsen hun som brukte deler av dagen i går til å drive litt folkeopplysning om hvorfor det er helt meningsløst å ikke tro på Holocaust, og hvorfor man faktisk kan konkludere med at det var ca seks millioner jøder som døde på grunn av Hitlers crazybananasidé om at jøder måtte utryddes. På Jodel, av alle steder.)

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 14:43   #579
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Altså, siden jeg skrev innleggene i sted har jeg blitt erklært "white race traitor", og hatt en innom kontoret som nevnte for meg at "just wait for the revolution, you'll be the first against the wall", (sint hvit mann, for å si det pent), og det er ganske slitsomt. Ikke navneslenging på Twitter og Facebook, det preller av, altså.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 25-01-17, 14:49   #580
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Altså, siden jeg skrev innleggene i sted har jeg blitt erklært "white race traitor", og hatt en innom kontoret som nevnte for meg at "just wait for the revolution, you'll be the first against the wall", (sint hvit mann, for å si det pent), og det er ganske slitsomt. Ikke navneslenging på Twitter og Facebook, det preller av, altså.

Innimellom er det slitsomt å være del av den delen av befolkningen som syns slik oppførsel ikke er akseptabel, og som derfor ikke ville "stoop to their level" (Hva heter det på norsk? Jeg henger alt for mye i amerikanske nettaviser for tiden.)

Og, serr, hvilken revolusjon er det han tror kommer til å bryte ut i Norge de neste 10-15 årene? (Det er så innmari tenåringsutblåsningsaktig, altså. Du kan ikke si noe sånt: "Just because you're angy at mommy, doesn't give you the right to use mean and nasty words. Now go to your room for a time-out, and don't come back down untill you're ready to apologize properly.")

Gaia er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.