Sv: Kjøkkenhjelp/servering til selskap
I restaurant er vel en tommelfingerregel 15 gjester pr servitør, men da er det egne folk på kjøkkenet og servitøren er erfaren. Det siste betyr naturligvis mye.
Serverer av og til i en organisasjon, da er vi voksne som vet hva vi holder på med, og da er det nok rundt der, antallmessig. Da er den som har cateringen på kjøkkenet og ferdiggjør og legger opp på tallerkener. Cateringen har altså med mat fra eget kjøkken, varmer saus og prepper, så serverer utskremte. I disse selskapene serveres en gang, og serveringen skjer på tallerken. Vi brukte fat før, det er tungt og det tar mye lenger tid å få maten rundt, synes jeg. Tallerkener kan følge med fra catering (i et selskap jeg hadde bestilte jeg koldttallerken, den kom ferdig opplagt og jentene på kjøkkenet tok det ut og satte på bordene under aperitiffen. Tallerknene ble levert uvasket i boksene sine).
Det er til stor hjelp ifht servering om det er vannkarafler på bordene så folk tar vann selv, så serverer vi mineralvann og vin ad libitum. Hjemme kan man også vurdere å sette et utvalg av mineralvann i grupper på bordet, slik du kanskje kjenner fra jobblunsjer på hotell osv.
Sist redigert av Charlie : 15-01-17 kl 16:32.
|