Sv: Sherlock - sesong 4
Jeg er jo helt enig i at Mary er egoistisk og har tatt mange dårlige valg, det var derfor jeg skrev at det er bakgrunnen hennes som tar henne igjen. Hun har veldig mye til felles med Sherlock, og en av de beste scenene fra forrige sesong synes jeg er den der Sherlock konfronterer John med at det faktisk er sånne folk han liker, siden han har valgt både Mary og Sherlock. Ingen av de tre er spesielt velbalanserte, sympatiske eller sunne personer, men jeg liker dem på ulik vis alle sammen, og synes det er en underholdende dynamikk mellom dem.
Og det er klart man ikke trenger å like det selv om jeg liker det. Men jeg synes det er veldig mye ufortjent backlash mot Mary i fandom generelt, særlig tatt i betraktning hvor godt de fleste liker Sherlock, som jevnt over har behandlet John vel så dårlig som Mary har. (Og da mener jeg kritikk som dreier seg om "moralsk" vurdering av Mary som person, ikke kritikk om hvor underholdende man selv synes det er - for underholdningsverdi er veldig subjektivt og noe folk naturligvis oppfatter forskjellig.)