Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Tanker rundt en julekrybbe

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-16, 14:29   #41
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tanker rundt en julekrybbe

Jeg synes du kan kjøpe deg en krybbe. Mariafiguren din trumfer uansett alt annet bort, over og ut.

Jeg har også krybbe, men utseendet toner liksom ned mesteparten av alvoret:

https://www.room21.no/bilder/artiklar/116678.jpg

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 14:30   #42
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan vel si meg enig i alt du skriver i hovedinnlegget, og må dessverre si at jeg ikke kunne hatt en slik julekrybbe, selv om den er fin. Hvorfor? Vet ikke, jeg er fullstendig ulogisk jeg også kanskje, med min julestjerne og alt.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 14:33   #43
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg kan vel si meg enig i alt du skriver i hovedinnlegget, og må dessverre si at jeg ikke kunne hatt en slik julekrybbe, selv om den er fin. Hvorfor? Vet ikke, jeg er fullstendig ulogisk jeg også kanskje, med min julestjerne og alt.

Jeg er der. Har for noen år siden kjøpt en julekrybbe jeg likte veldig godt, men når det kommer til stykket setter jeg den ikke fram likevel. Fordi det blir for mye budskap som jeg ikke forbinder med "jul". På en måte synd, på en måte - hvorfor skjønte jeg det ikke selv før jeg kjøpte den?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 14:35   #44
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg så den i julebutikken til Norway design, men fant den også på nett:

Save

Jeg ble så begeistret at jeg bestilte den. Jeg har tenkt i flere år at adventsstaken er moden for utskiftning, men så har det blitt med tanken. Før nå!

Gammel 08-12-16, 14:40   #45
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har to julekrybber, og begge mangler Josef.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 14:57   #46
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Du kan slå dem sammen til en alternativ versjon!

Save

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 14:57   #47
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg ble så begeistret at jeg bestilte den. Jeg har tenkt i flere år at adventsstaken er moden for utskiftning, men så har det blitt med tanken. Før nå!

Glad for at noen andre kjøper den og får glede av den. For den er jo virkelig utrolig fin!

Save

Gammel 08-12-16, 15:11   #48
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du kan slå dem sammen til en alternativ versjon!

Save

Mor og medmor og de to gjeterne - og de 5 hellige tre konger?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 15:19   #49
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en nydelig tråd!

Jeg hadde samme runde som deg da vår første julekrybbe kom i hus. Jeg er jo ikke religiøs på en flekk, men er vokst opp i en kristen tradisjon, og har et veldig godt forhold til både kirken og mye av det kristne budskapet. (Og musikken og estetikken og lyder og lukter og alt det der, selvsagt).

Sånn jeg tenker så feirer jeg jul med liv og lyst og med et sammensurium av elementer og grunner til å feire. At sola snur, at jeg desperat trenger de dagene med familie og lystenning og intens kos, gavmildhet og nisse og omtanken som ligger i gaver, takknemlighet, samvær, ro.

Men det er også mange av elementene i den kristne julefortellingen som er fine og verdt å feire, selv om man ikke tror fortellingen er sann. Josefs historie, ikke minst. Han som åpnet stallen da alt annet var fullt. Fortellingen om håp. Budskapet om fred. Håpet og forventningen og det magiske i fødselen til et nytt barn, alle barn, også de på flukt og i vanskelige situasjoner. Det er det jeg ser når jeg ser på julekrybben, og det er også det jeg hører når jeg blir rørt til tårer av julebudskapet i kirken hvert år (på skolegudstjenesten, som jeg alltid er med på. )

Så jeg, hedning som jeg er, både har, og er glad i, julekrybben.

Gammel 08-12-16, 15:33   #50
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sånn inn fra sidelinjen - at Jesus har eksistert er vel relativt akseptert som en sannhet. At han også har ruslet rundt og "preket"/snakket/uttalt kloke ord er vel også akseptert som en sannhet. Jesus selv fortalte aldri om sin egen fødsel slik det fremgår av evangeliene (såvidt vi vet), og hans referanser til sin far i himmelen trenger ikke ha vært annet enn hva en religiøs person forøvrig kunne sagt. Så å feire/ha glede av at det ble født (på en eller annen måte) ett barn som vokste opp og ble en av de kanskje mest betydningsfulle personene i verden (enten man nå er kristen eller ikke, for mye av det som kommer til uttrykk i Det nye testamentet er jo uansett vakre og riktige ting), selv om man tar med i betraktningen av det religiøse elementet i personens liv kan ha kommet til i ettertid av personer med en agenda/ett ønske om å bygge opp rundt denne gryende religionen, kan da ikke være galt?

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 15:33   #51
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Og da altså kjøpe en vakker julekrybbe i så anledning?

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 15:37   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, jeg mener for all del ikke at det er galt! Dette er en intern diskusjon med meg selv, altså. Utelukkende basert på føleri. Og jeg er jo som dere ser langt fra konsekvent i dette. Min mor, som er minst like hedensk som meg, har både engler og krybber og alt mulig annet julebling. Jeg syns også juleevangeliet er vedig fint, og ikke minst: utrolig aktuelt i dag, dessverre. Men allikevel så blir det en følelse av feil å trekke det inn i min jul. Jeg greier ikke helt å sette fingeren på hvorfor.

Gammel 08-12-16, 15:41   #53
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er noe med barnet i krybben som blir veldig konkret på personen Jesus. Rett på kjernen, altså. Så det er ikke så rart at det butter der.

Gammel 08-12-16, 16:08   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er noe med barnet i krybben som blir veldig konkret på personen Jesus. Rett på kjernen, altså. Så det er ikke så rart at det butter der.

Ja, det er jo selve arnestedet til kristendommen. Kors bruker jeg heller ikke, i noen sammenheng.

Gammel 08-12-16, 19:11   #55
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kanskje Josef var snill, mer enn naiv, Tally. Jeg leste biografien Klaus Hagerup skrev om sin mor, og han skrev at han oppfattet diktet som en hyllest til mannen hennes, Anders, som var en veldig god og omsorgsfull mann og far. Han skrev også at Inger Hagerup ikke trodde Anders var faren til Klaus, og at han visste det, men at han aldri hadde sagt noe om det eller latt seg merke med det overfor Klaus (som fikk vite det i voksen alder).

Jeg elsker den biografien.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 21:45   #56
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg har én krybbe og to Jesusbarn. Evt en Jesus og en Brian.

Gammel 08-12-16, 22:17   #57
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Ser ein på ikon, så er Josef avbilda med glorie. Så det er ikkje noko hokus pukus (filiokus, så får ein inn litt tidleg kirkehistorie her og), han er jo den jordiske faren til Guds son.

Det andre får de finne ut av de andre

Vedlagte bilder
Filtype: jpeg image.jpeg (15,7 KB, 15 visninger)
Gammel 08-12-16, 22:21   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men da syns jeg mammaen fortjener en glorie også. Snarrådig dame!

Gammel 08-12-16, 22:21   #59
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er slett ikke uvanlig at Josef er avbildet med glorie, nei. Det som er uvanlig er at bare Josef er avbildet med glorie. Hvis ikke alle tre har, så pleier det å være bare Jesus og Maria.

Gammel 08-12-16, 22:22   #60
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jesus er jo ein av dei store profetane i islam f eks, så det finst jo folk ganske nær oss som ikkje ser på han som frelsar, men som eit spesielt menneske, og som høst skriv, det er mange måter å tolke Jesus på. Og historien, og påminnelsen til oss om den dramatiske fødselen og flukta til Egypt og dette, er jo som du skriv aktuelt, og kan vere ein etisk påminnelse til oss om å sjå litt lengre enn til oss sjølv i jula.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.