Sv: Barnehagerutiner i Norge vs utlandet
Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.
Litt tragisk å ha barn der også vel? Eller klarer de å finne en løsning så det i dagliglivet ikke går utover barna?
Vanskelig å vite hva man skal gjøre med slikt, men jeg synes det høres uholdbart ut. Stakkars mennesker som jobber et slikt sted.. 
Om det går utover barna er jo usikkert. Jeg mener at dårlig hygiene går utover barna, men ikke i en grad som er direkte uforsvarlig heller. Barna er klar over konflikter (selv om de ikke vet verken hva eller hvorfor), de oppdager jo at enkelte voksne ikke snakker spesielt godt sammen, eller overhører at de voksne beklager seg til hverandre eller til foreldre.
Problemet er jo akkurat det som skjer i en hvilken som helst familie hvor man ikke er samstemte. Oppdragelsen blir ikke konsekvent. Den ene sier slik, den andre sier sånn. Enkelte voksne tar ikke fem øre for å overkjøre andre voksne. Og ungene? De utnytter hvert smutthull. Det blir veldig urolig i barnehagen, og de sliter med grensesettingen. Mange av barna er rimelig "ville" i barnehagen, og bryr seg ikke nevneverdig om de voksnes irettesettelser eller veiledning. Barna mister respekten for de voksne.
For å si det - dette med manglende respekt, grensesetting og uro er en kjennsgjerning i barnehagen. Men om det er de voksnes konflikter som er årsaken er min spekulasjon.
|