Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I lys av vogntråden - forbruk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-07, 16:54   #11
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hva er forskjellen på å si hvorfor kjøre Opel når man kan velge Rolls Royce, kontra å fortelle andre hvor dårlig kvalitet det er på en Cubus-parkdress kontra en Reima Tec-dress på et forum på nettet eller blant en gjeng i barselklubben på café?

Det ligger da en ganske kraftig nedvurdering i Opel og dem som velger å kjøpe det i denne setningen, gjør det ikke? I tillegg til at man greier å framheve sin egen "rikdom", med å trekke sammenligningen til et rådyrt, snobbete merke. De kunne like godt ha sagt "jeg har penger nok til å velge det aller dyreste, så hvorfor skal jeg kjøpe noe vanlig".

Det er annerledes om jeg vurderer å kjøpe en ny dress (eller bil eller vogn), og spør folk til råds. Da må folk gjerne si at Reima er bedre kavlitet enn Cubus, eller at Rolls Royce er bedre kvalitet enn Opel. I allefall så lenge det er greit at jeg velger Opel framfor Rolls Royce.

Jeg ser heller ikke noe galt i at folk sier - jeg kjøper alt for mye klær (bøker), jeg har kassevis av klær (bøker) hjemme eller hva det nå skal være. I det ligger det ingen oppfordring til at andre skal gjøre det samme, og heller ingen nedvurdering av folk som ikke har tilsvarende.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:14.