|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kulturJeg vil også heie på deg, du er et forbilde! Og nei, det er virkelig ikke alltid lett.
Det har vi også! Vi har lagt organiseringsansvaret på to ulike trinn i FAU, og gjør det veldig lavterskel og samarbeider godt med skolen. Skolen sørger for at noen av elevene underholder, har fått oversatt invitasjonen til ulike språk, og sørger for at info når ut. Foreldrene har satt ut langbord med skilt over verdensdeler og rydder det inn igjen. Hver familie har med med en matrett og tallerkner/bestikk til seg selv, også hugger man inn. Det krever selvsagt at man har råd til å lage en matrett og ta med, men infoen har også presisert at man ikke trenger å lage mer mat enn til en familie, ikke nok til alle av alt. Her blir goså hele skolen invitert, tror jeg. 500 elever. Save
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kulturFor dere som ikke er glad i skogsovernatting: Flytt til Bergen! Der regner det hele året, så slikt utgår. Jeg har hatt barn i skolen i 16 år og det har aldri vært overnattinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 11.278
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kulturJeg kjenner igjen mye av det du skriver, får kommentere mer nå jeg er hjemme i ettermiddag. Det dreier seg mye om relasjonsbygging og å få tillitt.
__________________
S.E.& O. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.392
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kultur
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.572
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kulturSkolen og trinnet totalt er ikke så dominert. Men klassen til Lille er, og det ser ut til å bli mer for hvert år. I fjor i 1.kk var mindt 50% av guttene fremmedspråklige. Toralt på skolen er vel tallet kun 20 %. Men ettersom det skjer en endring kreves det jo mer av oss i 1 kl enn i 7 kl der fordelingen er mindre. Generelt synes jeg det er god spredning på både kulturer og type familier. Men jeg håper for fremtiden kommunen kan kjøpe noen kommunale boluger andre steder også. For selv om vi er en del ressurssterke, så er det plenty av folk som ikke gjør som oss i den grupperingen også. Og tynnes det mer ut blir det vanskelig for oss som er igjen.
__________________
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 29-09-16 kl 11:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.572
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kultur
__________________
07 og 10 |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Offline
|
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kulturJeg lurer på en ting, når man lager prosenten på fremmedspråklige vs norskspråklige, er det foreldrenes språk man går etter da? Eller barnets språk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.720
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kultur
Jeg tror det er foreldrene. Vår skole har forholdsvis høy andel fremmedspråklige, men i praksis er det ikke mange barn der man legger merke til at norsk ikke nødvendigvis er morsmål. Jeg mener rektor sa de inkluderer barn der bare en av foreldrene er fra utlandet også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Offline
|
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kulturDet er mange andre- og tredjegenerasjonsinnvandrere der mine går på skole, så selv om morsmålet er urdu fortsatt, lissom, så er barna (og ofte foreldrene) dobbelspråklige i praksis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kulturJeg er også ganske sikker på at det er foreldrene, og jeg tror man regnes som fremmedspråklig i to generasjoner.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kulturVenninna til snuppa hadde verdens mest fantastiske uttalelse på det å være kategorisert som fremmedspråklig: "Jeg er halvt albansk, halvt svensk og helt norsk. "
__________________
Snuppa 05, Knerten 07
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kultur
Jeg er rimelig sikker på at mine barn ikke blir kategorisert som fremmedspråklige, men tror jeg skal sjekke bare for å bli helt sikker, eller veldig overrasket.
__________________
Nå også med avatar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.427
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kulturVi har endel av de samme utfordringene på Lillebrors skole.
__________________
Storesøster 02 Lillebror 07 |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kulturEg liker det svenske førstegenerasjons svensker så mykje betre enn andregenerasjons innvandrar. For ikkje å snakke om nye landsmenn.
__________________
People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.720
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kultur
Mine blir det, tror jeg. Jeg er norsk, faren er britisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kultur
Ikke sant? På norsk så sier vi jo også norsk-pakistaner, mens i f.eks. USA er det vanligst å si f.eks. Somali-American. I Norge legges det derfor mest vekt på at man er pakistaner, mens i USA mest vekt på at man er amerikaner. Save
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kultur
Dette synes jeg er så innmari lyrt, og det irriterer meg at ingen på skolen her er lydhøre for det. Nå er vel de fleste her ressursterke foreldre, men likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
villende
|
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kulturGode innspill, og veldig vanskelig. Jeg har jo gått på en skole hvor jeg var en av to vestlige (dvs fra Vest-Europa/USA) på hele trinnet, men hvor dette ikke var noe problem fordi foreldrene var så ressurssterke. Og i en klasse som var helnorsk, men hvor en stor andel av barna kom fra typisk ressurssvake hjem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.283
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kultur
I Osloskolen teller de alle med en forelder med et annet morsmål. Slik at både mine og dine teller som fremmedspråklige.
__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kultur
Tospråklegheit har betydning for språkutvikling og det treng ikkje betyr noko negativt at dei blir registrert som "fremmedspråklige". Mange tospråklege barn bruker litt lengre tid på å lære seg dei to språka, samtidig som dei behersker språka veldig godt når dei først har lært seg begge språk. Dersom det er to morsmål i heimen, vil det gjerne ha konsekvenser for seksåringen ved skulestart, både positive og negative konsekvenser. Og det er jo greit at skulen kjenner til det.
__________________
People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|