|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
lettere utlada
|
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarnaHer må jeg henge for gode tips til matpakkene som ungene skal ha med seg.
|
|
|
#102 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarnaJeg har noen ganger kuttet fiskekaker med pepperkakeformer, stor stas.
|
|
|
#103 |
|
oppbevares tørt
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarnaJeg ble inspirert og i går var det ekstremt dårlig vær, så nå er fryseren full av halvgrove horn med ost og skinke inni |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarnaEr det noen som har gode tips til større barn/ungdommer? LilleVenn starter på ungdomsskole neste uke og det er virkelig vanskelig til å få henne til å spise skolemat |
|
|
|
|
|
#105 |
|
flisespikker
|
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarnaTrettenåringen spiser en karbonadeburger i matpakken hver dag, det har han gjort i årevis uten å gå lei. Vi steker karbonadene på forhånd, med ost på, og putter dem i hamburgerbrød med ketchup og sylteagurk om morgenen. Han er veldig fornøyd med dette. (Han har en matpakke til, med brødskiver i, og det varierer om han spiser denne også på skolen eller når han kommer hjem. Burgeren spiser han alltid.)
|
|
|
#106 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarnaTenåringen min har foreslått at jeg lager müslibarer. Noen som har en god oppskrift?
|
|
|
#107 |
|
Enda en som trener
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarnaKarbonader er i perioder populært her også, det samme med diverse wraps. I de verste periodene spiser hun energibarer - langt fra optimalt, men bedre enn ingenting. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarnaTenåringen min brenner ukelønna på osteloff, rislunsj og cola.
|
|
|
#109 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarnaMine unger liker wraps. Jeg lager som regel av lyse tortillalefser, de er lettere å rulle, og jeg putter ruccola, skinke og smøreost inni. En av dem liker laks, så da er det smøreost, gressløk (om jeg har) og en eller annen form for salat. Wraps er kjappe å lage, altså, en til hver, og deler dem hver i to biter. De har gjerne med frukt og en ekstra skive i tillegg. Eldstemann er som Karamells tenåring, bytter ut skiver med ostehorn fra kantinen litt for ofte, så det hender ganske ofte at jeg kjøper halvgrove frokostbriks selv og sender med i matpakken. Det blir billigere, og pålegget er ofte sunnere. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Enda en som trener
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarnaFrokostbrød (men da bare de lyse) er forresten poppis her også. Om man har ost/skinke/salat på (og helst kjøper de grove), er det jo sunt også. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarnaJeg tenkte jeg skulle bake noen frokostbrød, ja.
|
|
|
|
#113 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarnaJeg har et barn som er ekstremt nøye på matpakkene, så hun tolererer to pålegg (leverpostei og prim), alt annet blir feil/svett/klissete/hva har du. Jeg har forsøkt å sende med knekkebrød (blir for mykt selv om hun smører det selv. Jada), kjøttboller, fiskekaker osv, men det må være varmt, må vite.
|
|
|
#114 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarnaKjenner jeg er veldig glad for at de ikke har kantine på barnas skole (kombinert barne- og ungdomsskole). Men begge to er uansett uhyre fornuftige i matveien. De er veganere men de spiser alt de får. Oliven, avokadoblingser, wraps med diverse fyll osv. Jeg sender ofte med middagsrester, ellers går det i wraps fylt med diverse godsaker, pastasalat med "skinke" og grønnsaker, eller brødskiver med godt pålegg. Alltid oppskåret frukt/grønt ved siden av. Minsta spiser medbragt frokost i bhg og den består som regel av en Alpro-yoghurt, et par brødskiver med feks. avokado og eggesalt, tofupostei, facon (bacon laget av tofu), veggis-skinke, Violife-ost eller Oatly smøreost med gressløk på, og litt frukt eller cherrytomater og litt oliven ved siden av.
|
|
|
#115 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarna
Hvor kjøper du Violife?
|
|
|
#116 |
|
Nymotens gammeldags
Kinsarvik i Sandnes (Bystasjonen) og Life på Kvadrat.
|
|
|
#117 |
|
finner ut av mye
|
|
|
|
#118 |
|
Nymotens gammeldags
Jo de har alle Violife-typene.
|
|
|
#119 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarnaVi har fått veganerbarn i barnehagen, for første gang, Dixie. Har ditt barn med seg pålegg til alle måltider i barnehagen? Vi har fullpensjon, men barnet det er er snakk om må ha med eget pålegg for vi har lite uten animalsk tilgjengelig (det er vel nesten bare grønnsaker?). Foreldrene får refundert beløp.
|
|
|
#120 |
|
Enda en som trener
Husker de som fantes tidligere var skikkelig fæle ja |
|
|