Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gode matpakketips til barnehage- og skolebarna

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-10, 14:11   #81
Klosetta
Fullverdig medlem

Klosetta sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Klosetta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarna

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Jeg kommer heller ikke inn.
Kan du kanskje legge ut oppskriften her?

Kan du det, skilpadda? Jeg skulle også gjerne hatt den oppskriften

Klosetta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 20:26   #82
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva slags matbokser bruker dere til de forskjellige matene?

Til pastasalat f.eks, blir ikke den litt hard i vanlig matboks? Og eggerøre, sender dere da med gaffel/skje?

Gammel 03-10-10, 20:29   #83
Katie
:)

Katie sin avatar

Hvor: Oslo
Katie er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Hva slags matbokser bruker dere til de forskjellige matene?

Til pastasalat f.eks, blir ikke den litt hard i vanlig matboks? Og eggerøre, sender dere da med gaffel/skje?

Her sendes det med en liten gaffel eller en liten skje.

Gammel 03-10-10, 20:43   #84
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hva er den beste måten å transportere kokt egg på? Jeg skal ikke dele det opp. Bør jeg pakke det inn i noe, eller bare legge det i en tupperwareboks?

Jeg har en pakke med slike småbokser fra Rice. Noen av dem har fint plass til ett egg.

Gammel 03-10-10, 20:58   #85
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Og jeg som trodde det holdt med brød og pålegg i bhg/skolen. Andre tider nå skjønner jeg.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 09:20   #86
olgadahl
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2010
olgadahl har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg kommer ikke heller inn på någon av disse lenkene til Skilpaddas pizzasnurr oppskrift!

Hjelp, jag är svensk som bor i Norge! Jag sliter med matpakken och verkligen behöver att bli inspirert!

olgadahl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 09:48   #87
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Og jeg som trodde det holdt med brød og pålegg i bhg/skolen. Andre tider nå skjønner jeg.

Det holder sikkert for de som vil ha det. Eldste vil jo ikke, så da må det andre ting til. Nå går det i knekkebrød da, det liker hun. Og så passer jeg på å ha i noen klementiner, en halv paprika i strimler og kanskje noen mandler eller oliven. Hun liker småmat, og det gir masse god næring og energi.

Gammel 18-11-10, 13:00   #88
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det holder sikkert for de som vil ha det. Eldste vil jo ikke, så da må det andre ting til. Nå går det i knekkebrød da, det liker hun. Og så passer jeg på å ha i noen klementiner, en halv paprika i strimler og kanskje noen mandler eller oliven. Hun liker småmat, og det gir masse god næring og energi.

Jeg skjønner selvsagt det, jeg synes egentlig det var mer inspirerende å lese hva man kan finne på å sende med i matpakka når skiva ikke er "bra nok" for barnet. Nå er mi så lita at det fortsatt ikke er noe problem, men så lite kreativ som jeg er så er det morsomt å lese om hva dere andre finner på å sende med i matpakka.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 14:51   #89
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av olgadahl, her.

Jeg kommer ikke heller inn på någon av disse lenkene til Skilpaddas pizzasnurr oppskrift!

Nå har jeg lagt oppskriften min i en egen tråd på oppskriftforumet.

Gammel 18-11-10, 18:00   #90
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nå har jeg lagt oppskriften min i en egen tråd på oppskriftforumet.

Takk, da slapp jeg også å mase

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 13:46   #91
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drar opp denne, jeg. Poden har vært selvgående på matpakkefronten i noen år nå, men bare en snau uke til minsten skal i gang. Og han er, mildt sagt, lite spenstig i matveien. Lever tilsynelatende på luft og kjærlighet, og siden han kan været et troll ved matbordet, så kan det nok saktens bli litt lite av sistnevnte. I tillegg har han gått i barnehage med fullpensjon, så han er heller ikke bevandret i konseptet med matboks. Jaja, det går seg nok til.

Så langt har jeg en ladning skinkehorn i fryseren, og satser på å bake en til. Og Skilpaddas pizzasnurrer skal jeg hvertfall lage. Med bare ketchup, ost og skinke, for alt annet kan man jo dø av.

Gammel 09-08-16, 13:51   #92
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Matmuffins lager jeg en del av om dagen, glutenfrie (ikke noe mål i seg selv, men basert på nøtter, mandler, frø, kjerner egg, ost salami og soltørkete tomater) og med lite karbohydrater slik at ungen som blir et monster når blodsukkeret går i dørken får mat som gir jevn energi blir hovedinnholdet i matpakken. SFO-maten er bare tull, og det er sjelden han spiser der, så da er det greit med litt ekstra mat i matpakken.

Gammel 09-08-16, 13:56   #93
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jentene pleide å få med seg kjøttboller eller skinkebiter, ostebiter, müsli/flakes og tørket frukt, pannekaker eller vafler og litt frukt og grønnsaker. Fungerte bra det.
Men mange gode tips her som jeg ikke har tenkt på før.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 14:06   #94
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Matmuffins lager jeg en del av om dagen, glutenfrie (ikke noe mål i seg selv, men basert på nøtter, mandler, frø, kjerner egg, ost salami og soltørkete tomater) og med lite karbohydrater slik at ungen som blir et monster når blodsukkeret går i dørken får mat som gir jevn energi blir hovedinnholdet i matpakken.

Oppskrift? Væææær så snill? :ber: Jeg er ny på glutenfrie ting, og samler oppskrifter over alt....

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 14:29   #95
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager dem på slump, men tar utgangspunkt i

7 egg
1,5 dl youghurt
1 dl fløte
olivenolje/ smør ca 1 dl

rør alt det våte sammen

2-3 dl revet ost
1 dl nøtteblanding - jeg kjører hasselnøtter, valnøtter, solsikkekjerner og gresskarkjerner i hurtigmikseren og pleier å lage mye av gangen slik at jeg har det i en boks og slipper å male hver gang.
1 dl mandelmel
1/2 dl kokosmel
1/2 dl sesammel
3 ss knuste linfrø
2 ss sesamfrø
2 ss pofiber
1 ss fiberhusk
2 ss bakepulver
8 skiver salami i små biter
en liten boks med soltørkete tomater i hakket i små biter
2 ts oregano
Ha alt det tørre i det våte, bland sammen, blir det for tørt kan du ha i litt mer yoghurt eller fløte.

Du kan selvfølgelig variere med alt mulig annet, de er gode med banan, skinke, pepperoni, grønnsaker - blåost og honning - her er det bare å bruke fantasien.

Ha i store muffinsformer - skal bli ca 16-18 store muffins.

180 grader på varmluft i 15 - 20 minutter - jeg pleier å sjekke temperaturen i muffinsene når de over 90 grader er de gode, gjennomstekte og myke.

Oppbevares i kjøleskapet, kan godt fryses.

Gammel 09-08-16, 14:29   #96
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Min eldste er litt som din yngste, Niobe. Fordelen er at man slipper å tenke da, det må være det samme hver dag. Grovt polarbrød med peanutsmør. Jammen bra sistenevnte er kaloririkt, ellers hadde ungen svunnet hen.

Minste derimot er altetende så her var det gode råd. Hun liker godt å få med en liten boks oliven og/eller sylteagurk, ymse kutta grønnsaker, kjøttboller/kjøttkaker, havrefras... i tillegg til brødskivene.

Gammel 09-08-16, 14:39   #97
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh Pamina, nå tar du reddet lunsjen min fremover!

Gammel 09-08-16, 14:43   #98
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Ja, det glemte jeg: Jeg skal lage en haug med små kjøttboller også.

Eldste liker veldig godt å lage "burger" av hamburgerbrød og fiskekake.

Gammel 09-08-16, 14:49   #99
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Min mellomste er kongen av kresenhet. Hjemme lever han på knekkebrød med peanøttsmør og yoghurt. Han har etterhvert begynt å akseptere brødskiver i matpakken i barnehagen, og da kun med brunost og hvitost på. Han spiser aldri noen andre pålegg og han ville fnyst av pizzasnurrer og lignende som andre barn kaster seg over. Varmmaten i barnehagen rører han omtrent ikke.

De to andre er heldigvis mer varierte og matglade. Noe av det de får i matpakken (utenom vanlige brødskiver med pålegg som er det de får flest dager): kalde fiskekaker (gjerne inni et hamburgerbrød med garnityr de liker), middagsrester (mest for yngste siden barnehagen kan varme i mikro), grove pizzasnurrer, horn med ost og skinke, salat med pasta, kyllingbiter, mais, oliven, osteterninger, egg og annet de liker, omelett (med ost/skinke eller f.eks. potetterninger eller pølsebiter hvis vi har rester fra middag), lomper/wraps/pitabrød med diverse fyll.

Gammel 09-08-16, 21:26   #100
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Kjenner jeg må henge i denne tråden litt. Blitt mye brødmat det siste året (i tillegg til grønt), så tror i alle fall eldste er klar for noe annet i ny og ne.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:06.