Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Et glass vin på sommeravslutning

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-16, 11:24   #61
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et glass vin på sommeravslutning

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Alle venter vel på at HI skal forklare hva hun egentlig mente.

Jeg mente ikke ikke noe annet enn at jeg lurte på folks holdninger. Har vært på mange tilstelninger i det siste, med og uten alkohol. Interessant å høre hva folk tenker rundt det.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-16, 11:24   #62
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde kost meg mye mer om skoleavslutningen kunne servert meg et iskaldt glass øl og et røykehjørne, men jeg syns det er langt utafor hva som er greit.

Haha! Enig.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-16, 11:25   #63
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde kost meg mye mer om skoleavslutningen kunne servert meg et iskaldt glass øl og et røykehjørne, men jeg syns det er langt utafor hva som er greit.

Bortsett fra at jeg ikke røyker.

Men vin på sommeravslutning for barn synes også jeg er rimelig langt uttafor.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-16, 11:43   #64
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg drømmer om iskald øl og vinbar på skolefeiringen på 17. mai. Men synes ikke det burde bli slik.

Gammel 27-05-16, 11:43   #65
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Nei det hadde jeg ikke syntes vært greit, man hvet faktisk ikke alltid hvilke forhold barn lever under av alkohol hjemme. Og jeg reagerte veldig når jeg så en øl flaske når jeg var liten da jeg hadde en alkolisert far. Nå var jeg heldig og vokse opp i ett fosterhjem fra jeg var 6 men jeg liker ikke fulle folk i dag. Alkohol servering der det er familie arrangement synes jeg ikke er greit, for det er kanskje ikke alle som klarer seg med 1 glass.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-16, 12:29   #66
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Enig i at dette er kulturelt betinget, det er ikke "rarere" å drikke vin på grillingen for avslutning av 9.trinn enn å ha vin til middagen hvis man skal være helt rasjonell.

Jo, det er to helt forskjellige ting. En skoleavslutning er en happening med barn som målgruppe og hovedpersoner, en middag har alle aldre i målgruppen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-16, 12:36   #67
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jo, det er to helt forskjellige ting. En skoleavslutning er en happening med barn som målgruppe og hovedpersoner, en middag har alle aldre i målgruppen.

En klasseavslutning trenger ikke være i skoleregi. Skolen vår arrangerer ikke noen avslutning som foreldrene er med på. Vi pleier å ha sommeravslutning i klassen med alle familiene på felles grilltur ett eller annet sted, og jeg opplever ikke at ungene da er mer målgruppe/hovedpersoner enn de voksne. Jeg tror ikke noen av foreldrene pleier å drikke alkohol til grillmaten, men jeg har ikke fulgt med på det, så jeg er ikke sikker. Om jeg så at noen tok en øl, ville jeg ikke reagert negativt.kan

Gammel 27-05-16, 12:38   #68
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

En klasseavslutning trenger ikke være i skoleregi. Skolen vår arrangerer ikke noen avslutning som foreldrene er med på. Vi pleier å ha sommeravslutning i klassen med alle familiene på felles grilltur ett eller annet sted, og jeg opplever ikke at ungene da er mer målgruppe/hovedpersoner enn de voksne. Jeg tror ikke noen av foreldrene pleier å drikke alkohol til grillmaten, men jeg har ikke fulgt med på det, så jeg er ikke sikker. Om jeg så at noen tok en øl, ville jeg ikke reagert negativt.kan

Nei, det trenger ikke være i skolens regi, men det hadde neppe vært arrangert en klasseavslutning om det ikke hadde vært en klasse med skoleelever, så jeg mener fortsatt at barna står mer i høysetet i en slik happening enn i en tilfeldig middag.

Gammel 27-05-16, 12:40   #69
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det trenger ikke være i skolens regi, men det hadde neppe vært arrangert en klasseavslutning om det ikke hadde vært en klasse med skoleelever, så jeg mener fortsatt at barna står mer i høysetet i en slik happening enn i en tilfeldig middag.

Mer, ja. Men arrangementet er like mye for foreldrenes del - ungene er ikke den eneste målgruppen. Det var det jeg mente.

Gammel 27-05-16, 12:41   #70
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke enig. På de skoleavslutninger jeg har vært på går det mye på at foreldrene skal treffes og sosialiseres.

Jeg tror det er vanskelig å se ut over sin egen kulturelle kontekst, en måte å gjøre det på er jo å spørre seg selv om hva den reelle forskjellen er: Hva nøyaktig er min 11 åring sin reelle forskjell i opplevelse på at jeg tar ett glass vin når vi sitter og griller på hennes trinn sin avslutning og når jeg sitter hjemme hos meg selv og tar ett glass vin?

(Kan bare legge til at dette ikke er noe argument for å drikke i flere settinger. Personlig synes jeg det er flott med alkoholfrie soner)

Gammel 27-05-16, 12:42   #71
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg har ikke vært på en avslutning hvor det har virket som om det har vært fokus på at foreldrene skulle treffes og sosialisere.

Gammel 27-05-16, 12:43   #72
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg har ikke vært på en avslutning hvor det har virket som om det har vært fokus på at foreldrene skulle treffes og sosialisere.

Mens på våre avslutninger er dette klart hovedfokus. Så da er det ikke rart vi ser for oss to ganske forskjellige situasjoner.

Gammel 27-05-16, 12:45   #73
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mens på våre avslutninger er dette klart hovedfokus. Så da er det ikke rart vi ser for oss to ganske forskjellige situasjoner.

Absolutt her også, ellers ville vi jo bare droppet av ungene på skoleavslutningen og dratt og gjort noe annet, som vi gjør ellers på klassearrangement som ikke har foreldresosialisering som fokus.

Gammel 27-05-16, 12:45   #74
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, det er det som er hensikten med de jeg har vært på. Det er heller ikke skolen som arrangerer, men trinnkontaktene. (Lærerne er invitert med og stiller opp, for all del. Tenkte på det på 17.mai i år, når jeg så lærerne gikk med trinnet sitt fremfor sine egne barn. Veldig vanlig, men alikevel noe som blir tatt mer som en selvfølge enn den hyggelige gesten det er. Sidespor av dimensjoner, jeg ser den.)

Sist redigert av him : 27-05-16 kl 12:45. Årsak: med -> men
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-16, 12:45   #75
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hos oss også. Først har trinnet noen sanger eller slikt i gymsalen, så går vi klassevis og har sosialt samkvem en times tid.

Gammel 27-05-16, 12:48   #76
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Men det er da ikke sosialt samkvem med FOKUS på foreldrene, er det? Mer hele elevgruppen og foreldregruppen sammen?

Gammel 27-05-16, 12:51   #77
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er da ikke sosialt samkvem med FOKUS på foreldrene, er det? Mer hele elevgruppen og foreldregruppen sammen?

Ja, man velger jo selvsagt om man vil fokusere på, ungen sin eller på de andre voksne, jeg velger som regel heller å snakke med de andre voksne, siden ungene stort sett er opptatt av å leke. Men det er ikke slik at foreldrene opptrer med sang, og har konkurranser og loddtrekning av "voksenpremier" med barna som tilskuere nei, hvis det er det du mener.

Er ikke helt sikker på hva du legger i hvem det er fokus på, jeg snakker mer om hva som er hensikten med arrangementet. Siden foreldrene er invitert er hensikten at de skal sosialiseres.

Gammel 27-05-16, 12:55   #78
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Mer hele elevgruppen og foreldregruppen sammen?

ja, men det blir jo da til at de voksne snakker sammen - og barna snakker sammen. Og spiser kake.

Gammel 27-05-16, 12:55   #79
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, man velger jo selvsagt om man vil fokusere på, ungen sin eller på de andre voksne, jeg velger som regel heller å snakke med de andre voksne, siden ungene stort sett er opptatt av å leke. Men det er ikke slik at foreldrene opptrer med sang, og har konkurranser og loddtrekning av "voksenpremier" med barna som tilskuere nei, hvis det er det du mener.

Er ikke helt sikker på hva du legger i hvem det er fokus på, jeg snakker mer om hva som er hensikten med arrangementet. Siden foreldrene er invitert er hensikten at de skal sosialiseres.

Jeg mener ikke at det er foreldrene som står for underholdningen, nei. Men jeg mener at hele konseptet "klasseavslutning" ikke hadde fantes om det ikke hadde vært for ungene (dere skjønner hva jeg mener, vi trenger ikke lage en stor filosofisk diskusjon ut av "men ungene hadde jo ikke fantes uten foreldrene, da!"), og at det derfor er et arrangement med fokus på barna. Man er der på grunn av barna sine. Man er der kanskje OGSÅ for å sosialisere med andre foreldre, men man hadde ikke vært der om man ikke hadde et barn i den klassen.

Gammel 27-05-16, 12:56   #80
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke det er greit med alkohol på arrangementer for barn. De aller fleste blir påvirket selv av små mengder alkohol, og man merker det kanskje ikke selv, men barn merker det. Det tror jeg ihvertfall, og husker selv fra barndommen.
En ting er om foreldrene drikker hjemme med barna tilstede, da er man tross alt i kjente omgivelser og barna kan trekke seg tilbake til rommene sine om de vil.
Jeg husker selv veldig god en fest vi var på da jeg var barn, juletrefest kanskje? Ikke sikker, men jeg husker ihvertfall veldig godt hvor kjipt jeg hadde det der jeg satt under et bord for å komme meg litt vekk fra alle de voksne som ikke helt var seg selv, og fra røykosen som ga meg hodepine...

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.