Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Har du bunad

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Se resultatene: Har du bunad
Ja, jeg har bunad(er) 181 80,44%
Nei, jeg har ikke bunad, men jeg vil gjerne ha en 22 9,78%
Nei, jeg har ikke bunad, og vil heller ikke ha en 22 9,78%
Deltakere: 225. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-16, 12:29   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du bunad

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

For min del er det altså ikke noe element av snurting over at alle ikke synes bunad er fint fordi jeg selv har det - det er mest det at jeg ser på bunaden som godt og tradisjonsrikt håndtverk heller enn et plagg som skal vurderes ut fra farge og og snitt, og å vurdere noe preget av kvalitet som "ikke fint" er det som er rart for meg, ikke det at man ikke liker bunad som konsept eller vil ha det selv. Det finnes mye flott utført håndtverk som jeg beundrer det tradisjonelle ved og utførelsen av, men som jeg ikke ville hatt i stua mi. Så jeg oppfatter "ikke fint" som en underkjennelse av håndtverket og kvaliteten - og det er det som klinger rart for meg. Å ikke ha sansen for å ikle seg gammeldagse, tradisjonsrike plagg, det er derimot noe jeg forstår, selvfølgelig.

Da tror jeg kanskje du definerer "ikke fint" på en annen måte enn de som sier de ikke synes bunad er fint, og dermed ilegger dem meninger de slett ikke har. Du tolker "ikke fint" som at de mener at det er dårlig kvalitet og dårlig håndtverk. Det tror jeg ikke de mener. Det blir som å ikke forstå at noen synes at spinat ikke er godt, fordi det er jo godt for kroppen, så det går jo ikke an å si at man ikke synes det er godt da. For det er jo det, uavhengig av hvordan man synes det smaker. Man snakker om to forskjellige ting, rett og slett, der den ene snakker om egne preferanser i forhold til smak og behag, og den andre snakker om plaggets iboende egenskaper og kvaliteter. Da blir det mer en diskusjon om hvordan man definerer uttrykket "fint", og har ikke noe med bunader å gjøre.

Jeg synes ikke Michelangelo var en dårlig maler, men jeg synes bildene hans er grusomme, og ville aldri hatt et i huset mitt. Jeg synes ikke renessansekunst er fint, i det hele tatt.

Sist redigert av My : 21-05-16 kl 12:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:27.