Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Har du bunad

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Se resultatene: Har du bunad
Ja, jeg har bunad(er) 181 80,44%
Nei, jeg har ikke bunad, men jeg vil gjerne ha en 22 9,78%
Nei, jeg har ikke bunad, og vil heller ikke ha en 22 9,78%
Deltakere: 225. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-16, 11:59   #141
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du bunad

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Har ikke bunad. Ingen i familien min har og jeg er litt delt om jeg vil ha det eller ikke. Jeg er ikke så begeistret for trønderbunaden og har ingen gener utenfor Trøndelag.

Denne!

Gammel 21-05-16, 11:59   #142
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Ikke fint" innebærer på ingen måte noen underkjennelse av håndverket og kvaliteten, som tidligere presisert. Når det terpes sånn på at det ikke går an å si at en ikke syns bunader er spesielt fint, at bunader er forskjellige og en må jo syns at NOEN er fine, så opplever jeg det faktisk litt som snurting.

Blir jo litt det samme som med tatoveringsdiskusjoner: Nei, jeg syns ALDRI tatovert hud er fint, uansett kunstnerisk kvalitet på motivet og utførelsen. Det er jo også hardt for noen å svelge.

Rundt 17. mai så er jeg rett og slett litt bunadlei. Det er veldig mye oppmerksomhet rundt bunader og stryking og det ene og det andre, både i sosiale medier og i virkeligheten - jeg ønsker meg bare bittelitt respekt for at ikke alle er så interessert i det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 12:02   #143
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

"Ikke fint" innebærer på ingen måte noen underkjennelse av håndverket og kvaliteten, som tidligere presisert. Når det terpes sånn på at det ikke går an å si at en ikke syns bunader er spesielt fint, at bunader er forskjellige og en må jo syns at NOEN er fine, så opplever jeg det faktisk litt som snurting.

Blir jo litt det samme som med tatoveringsdiskusjoner: Nei, jeg syns ALDRI tatovert hud er fint, uansett kunstnerisk kvalitet på motivet og utførelsen. Det er jo også hardt for noen å svelge.

Det er ikke hardt å svelge.

Gammel 21-05-16, 12:07   #144
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sammenligningen med tatoveringer synes jeg er ganske passende!

Bill.mrk: "Synes alle er finere uten tatovering og/eller bunad"

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 12:09   #145
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser du humrer og ler når du svarer, Pebbles, hva er det som er så morsomt i denne tråden?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 12:11   #146
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg ser du humrer og ler når du svarer, Pebbles, hva er det som er så morsomt i denne tråden?

Bunad er ikke så alvorstungt for meg - så jeg humrer litt, jeg, 007! For meg så handler det ikke om at det er vanskelig å svelge og sånn - det er jo bare en meningsutveksling om ulike synspunkter, ikke alvorlig eller brennbart stoff.

Gammel 21-05-16, 12:18   #147
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg tror ingen her tar denne diskusjonen dønnalvorlig og blir krenket av andres synspunk, humring eller ei.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 12:18   #148
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nei, jeg tror ingen her tar denne diskusjonen dønnalvorlig og blir krenket av andres synspunk, humring eller ei.

Strålende!

Gammel 21-05-16, 12:29   #149
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

For min del er det altså ikke noe element av snurting over at alle ikke synes bunad er fint fordi jeg selv har det - det er mest det at jeg ser på bunaden som godt og tradisjonsrikt håndtverk heller enn et plagg som skal vurderes ut fra farge og og snitt, og å vurdere noe preget av kvalitet som "ikke fint" er det som er rart for meg, ikke det at man ikke liker bunad som konsept eller vil ha det selv. Det finnes mye flott utført håndtverk som jeg beundrer det tradisjonelle ved og utførelsen av, men som jeg ikke ville hatt i stua mi. Så jeg oppfatter "ikke fint" som en underkjennelse av håndtverket og kvaliteten - og det er det som klinger rart for meg. Å ikke ha sansen for å ikle seg gammeldagse, tradisjonsrike plagg, det er derimot noe jeg forstår, selvfølgelig.

Da tror jeg kanskje du definerer "ikke fint" på en annen måte enn de som sier de ikke synes bunad er fint, og dermed ilegger dem meninger de slett ikke har. Du tolker "ikke fint" som at de mener at det er dårlig kvalitet og dårlig håndtverk. Det tror jeg ikke de mener. Det blir som å ikke forstå at noen synes at spinat ikke er godt, fordi det er jo godt for kroppen, så det går jo ikke an å si at man ikke synes det er godt da. For det er jo det, uavhengig av hvordan man synes det smaker. Man snakker om to forskjellige ting, rett og slett, der den ene snakker om egne preferanser i forhold til smak og behag, og den andre snakker om plaggets iboende egenskaper og kvaliteter. Da blir det mer en diskusjon om hvordan man definerer uttrykket "fint", og har ikke noe med bunader å gjøre.

Jeg synes ikke Michelangelo var en dårlig maler, men jeg synes bildene hans er grusomme, og ville aldri hatt et i huset mitt. Jeg synes ikke renessansekunst er fint, i det hele tatt.

Sist redigert av My : 21-05-16 kl 12:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 12:39   #150
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stresser ekstremt lite rundt bunaden min. Jeg stryker armene og bringa 23.50 dagen før jeg skal bruke den. (Resten av den synes jo ikke bak vesten.) Men jeg ELSKER bunaden min, og det er vel bare som brud at jeg har følt meg finere enn jeg gjør når jeg tar den på meg. Jeg har ønsket meg bunad i veldig mange år, og ble nesten 40 år før jeg fikk den.

Jeg er helt enig i at det blir veldig mye bunad rundt nasjonaldagen, men jeg behøver jo ikke å lese om det hvis jeg ikke vil. Jeg har ingen rundt meg som maser om noe som helst om bunaden sin. Vi er ikke så opptatt av den.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 12:44   #151
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En venninne fra Sør-Trøndelag har en bunad med grønn vest, og jeg synes den er så fin! Enkel og elegant. Hun synes selv den er kjedelig, og synes min dillete Rogalandsbunad er fin, så vi burde vel sånn sett ha byttet.

Gammel 21-05-16, 12:46   #152
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

men jeg syns ikke trønderbunadene er så veldig fine, egentlig. Litt kjedelige?

Jeg har blå trønderbunad og er veldig fornøyd med det. Jeg synes den er kledelig i fasongen og rolig i mønster og farger.

Jeg fikk tilbud om bunad til konfirmasjonen, men akkurat det året var det ut, så jeg ville ikke ha. Men jeg angret meg allerede året etterpå, og jeg likte aldri 17. mai etter det, rett og slett fordi jeg var så utrolig misunnelig på dem som hadde bunad. Jeg tenkte jeg burde spare til en, men kostnadene var for store. Men da pappa vant en sak mot kommunen etter sin død, og pengene tilfalt meg, var det første som slo meg "Dette er akkurat nok til en bunad", så da slo jeg til. Dette er nå åtte år siden, og jeg er så glad for at jeg fikk denne muligheten. Mamma spanderte på seg bunad et par år før meg, og niesene mine har også bunad, så nå har vi endelig blitt en bunadsfamilie, vi også. Jeg tvilte aldri på hvilken bunadstype jeg ville ha, men jeg må innrømme at jeg synes det er litt teit å velge en bunad man ikke har noe som helst tilknytning til.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 12:48   #153
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Da tror jeg kanskje du definerer "ikke fint" på en annen måte enn de som sier de ikke synes bunad er fint, og dermed ilegger dem meninger de slett ikke har. Du tolker "ikke fint" som at de mener at det er dårlig kvalitet og dårlig håndtverk. Det tror jeg ikke de mener. Det blir som å ikke forstå at noen synes at spinat ikke er godt. Det er jo godt for kroppen, så det går jo ikke an å si at man ikke synes det er godt da. For det er jo det, uavhengig av hvordan man synes det smaker. Man snakker om to forskjellige ting, rett og slett, der den ene snakker om egne preferanser i forhold til smak og behag, og den andre snakker om plaggets iboende egenskaper og kvaliteter. Da blir det mer en diskusjon om hvordan man definerer uttrykket "fint", og har ikke noe med bunader å gjøre.

Jeg synes ikke Michelangelo var en dårlig maler, men jeg synes bildene hans er grusomme, og ville aldri hatt et i huset mitt. Jeg synes ikke renessansekunst er fint, i det hele tatt.

Du er nok inne på noe her, Lille My!

Gammel 21-05-16, 12:48   #154
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne!

Den tror jeg aldri jeg har sett i virkeligheten, Pebbles.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 12:50   #155
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har sett flere som har den, og den er utrolig fin!

Gammel 21-05-16, 12:57   #156
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg ønsker meg den sånn! (Derav en annen tråd jeg nylig startet.)

Jeg tror den produseres i ganske liten skala? Den er relativt nydesignet (1990-tallet), men den er en godkjent bunad og designet på bakgrunn av autentisk klesskikk i Nord-trøndelag i siste halvdel av 1700-tallet og første i 1800-tallet.

Jeg har akkurat tatt kontakt for å høre om de har komplett oversikt over alle stoff- og fargeprøver (bunaden kan varieres en del), men det hadde de ikke, og jeg bor langt unna gården den sys, så det er ikke bare å stikke innom. Det virker ikke som de er interessert i/har kapasitet til noen storproduksjon og kanskje har nok med bestillinger fra nærområdet?

Uansett, den ser veldig fin ut, og om jeg skulle gjør alvor av planene, får jeg ta meg en trøndelagstur.

Gammel 21-05-16, 13:03   #157
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Ja, fantastisk, tenk å kunne kle seg i noe sånt!
http://www.evalie.no/wp-content/gall...E17504_web.jpg

Den var amazing.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 13:03   #158
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Skjønner godt at du ønsker deg den ja Pebbles. Kjenner ei som skaffet den da den var helt ny i systemet, første halvdel av 90-tallet en gang. Husker jeg syntes den var helt fabelaktig.

Gammel 21-05-16, 13:08   #159
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker meg den sånn! (Derav en annen tråd jeg nylig startet.)

Jeg tror den produseres i ganske liten skala? Den er relativt nydesignet (1990-tallet), men den er en godkjent bunad og designet på bakgrunn av autentisk klesskikk i Nord-trøndelag i siste halvdel av 1700-tallet og første i 1800-tallet.

Jeg har akkurat tatt kontakt for å høre om de har komplett oversikt over alle stoff- og fargeprøver (bunaden kan varieres en del), men det hadde de ikke, og jeg bor langt unna gården den sys, så det er ikke bare å stikke innom. Det virker ikke som de er interessert i/har kapasitet til noen storproduksjon og kanskje har nok med bestillinger fra nærområdet?

Uansett, den ser veldig fin ut, og om jeg skulle gjør alvor av planene, får jeg ta meg en trøndelagstur.

Jeg har også en sånn rekonstruert bunad (samme som Harriet V) og det er utrolig stas å kunne velge både ut fra smak og også ut fra tilhørighet - man kan også bruke tekstiler som har direkte tilknytning til slektsgårdene man kommer fra når man har en slik rekonstruert bunad.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 13:40   #160
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kom fordi jeg hørte humring fra en bunadstråd.

Ja, jeg har bunad, og den fungerer utmerket som en årlig påminnelse om at jeg ikke har den samme kroppen som jeg hadde da jeg var 15. Noen år presser jeg meg inn i den, og stolprer rundt uten å spise og puste en hel 17. mai, andre år er jeg/eller føler jeg meg akkurat litt for tjukk og tar den ikke på. Jeg synes stort sett bunader er fine, og har heller aldri opplevd at noen har kommentert "feil bruk" eller hva jeg spiser/drikker når jeg har bunad på.
Dersom det er redselen for bunadspolitiet som hindrer en i å anskaffe bunad, kan jeg altså berolige med at det politikorpset er i ferd med å dø langsomt ut.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.