|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Hadde det bare vart i 3 uker så.
|
|
|
#82 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?"Taperbussen" eller "restebussen" er et velkjent fenomen, ja. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Jeg syns medias dekning har vært balansert, jeg. Det er skrevet masse om grei russ, suss osm gjør opprør mot russelåtene, russ som er kollektivtransportruss og hurra meg rundt. Jeg syns absolutt ikke det har vært et overdrevent fokus på den russen som oppfører seg kjipt, de har fått fokus som fortjent. Jeg er helt enig med Candy, man må slutte med denne høhø-ingen, og det må settes krav til russen på en helt annen måte enn det gjøres nå.
|
|
|
#84 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Jeg snakket med noen i går som fortalte om en jente som var den eneste i gjengen som ikke fikk være med på 17-mai-frokost, den var nemlig bare for de "på bussen". Dette er første på videregående - det blir nok tre gøyale år for hun ene som ikke får være med på noe som helst. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Her har de da altså ikke russebusser, men de deler seg visstnok likevel inn i grupper, eller gjenger, og har egne gruppenavn, og får trykket gensere etc, i følge de to russemødrene på jobb. Så ekskludering får de visst til uansett.
|
|
|
#86 |
|
ctrl+z
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?17-åringen min har ikke ofret russefeiringen en tanke enda, vi diskuterte det i helgen. Det er litt opp og ned hvor hipt det er.
|
|
|
#87 |
|
Semiaktiv
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?
Det jeg reagerer på er at også den positive fokusen normaliserer disse vanvittige bussene, selv om jeg tviler på at det er flertallet av landets russ som er med på slike. Når kronprinsparet, tv-kanaler, aviser etc "ruller" på fantastisk flotte busser, de har det hyggelig, og får dette til å framstå som en selvfølge, det er slik det er å være russ. Det bidrar til en holdning om at det må til, for å få en vellykket russefeiring, at det er dette russefeiringa dreier seg om.
|
|
|
#88 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Helt tragisk Neket, og en av flere gode grunner til å forby russebussene.
|
|
|
|
#89 |
|
|
Jepp, det synes jeg også. Enhver politi og undervisningsinspektør som blir intervjuet om faktiske kriminelle hendelser er også raskt ute med å poengtere at "men stort sett er russen greie, altså!", selv i reportasjer som handler om møljeslåsskamper. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Artiklene er fra november 2015, men i aller høyeste grad aktuelle.
|
|
|
#91 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Fytti grisen altså http://www.aftenposten.no/amagasinet...n-8467945.html |
|
|
|
|
|
#92 |
|
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Her jeg bor så er det en vgs og den er ikke kjempestor. Det er en del russebiler, men ikke en eneste buss. Hørte musikk fra dem en kveld i denne perioden og det var Vømmøl Spællemannslag. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Er frisk!
|
Dette.
|
|
|
|
#94 |
|
Er frisk!
|
|
|
|
|
#95 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Min som går i 8., sier at hun ikke gidder å være russ -"jeg er ikke populær uansett". Heldigvis sier hun også at hun ikke bryr seg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Semiaktiv
Samtidig er det betenkelig hvis det blir slik at russefeiring kun skal være forbeholdt de populære.
|
|
|
#98 |
|
Sangfugl
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Vi har har hatt russ i år. I Oslo. Noen kvelder på Tryvann med t-bane, noen russekroer, russedress og russekort. Mye moro! Helt overkommelig, og jeg har ikke hørt noe om kjipe utvelgelsesprosesser e.l. Så, det går an å være russ på en helt ok måte! |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Introvert optimist
|
Det er nok de samme menneskene som synes det er greit å ekskludere småunger fra bursdagsselskaper også. "To av elleve får ikke komme for dem leker ikke bursdagsbarnet med"-foreldre. *fordomsfull*
|
|
|
#100 |
|
Nå også i farger
Kjipe utvelgelsesprosesser er det her, bl.a. neste års russ that is. Datteren min melde seg ut i slutten av første, eller begynnelsen av andre. Tidligere i mai hadde hun besøk av ei venninne fra Stavanger. Hun var med på skolen og var sjokkert. Det var kun penger, status og sex det gikk i. Og det stemmer blant en stor del av det trinnet. Det er jenter med pengesterke foreldre (typ veldig pengesterke) og de flyr rundt som en gjeng bortskjemte divaer. Jeg var en periode bekymret for jenta mi, om hun skulle ble en del av de, men etter en lang periode som nøytral meldte hun seg helt ut. Jeg er skikkelig stolt av henne, det krever litt guts å gjøre det og stå i det. Og som eneste i venninnegjengen som faktisk ikke er med på buss. Jeg håper og tror hun kommer styrket ut av det, og får en fin russetid likevel. |
|
|
|
![]() |
|
|