|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?
Kan jeg spørre hvorfor? Det er jo ikke dresskode i klasserommet?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 02-05-16 kl 12:28. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Semiaktiv
Tja, de vokser da fortsatt. Masse. Og hvis vi fjerner oss fra det generelle, og går tilbake til problemstillingen i HI, så var det heller ikke snakk om jeans eller joggebukse, men pene chinos, med fin skjorte og tversover til. Og jeg synes fortsatt det er bra nok i massevis, for en 14-åring og en 9-åring. Eldste er selv konfirmant til neste år, og de kan godt vente med å kjøpe dress til da.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 02-05-16 kl 12:50. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?Chinos og skjorte er helt innafor i min omkrets. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?Poden her fikk dress til 17. mai i fjor, den var for kort da han skulle i fint selskap i oktober samme år. Jeg kjøper ikke to dresser i året vanligvis. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?Jeg synes også joggebukse må være greit på skolen. Jeg husker i min tid, på ungdomsskolen, da var det jo veldig inn med disse Adidas-buksene med knapper i siden. Alle gikk med det.
|
|
|
|
#66 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?Pen bukse (gjerne chinos) og skjorte synes jeg er helt innenfor. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Semiaktiv
Eldste her gikk forresten stort sett i stillongs inne på skolen, hver vinter, fra første til og med fjerdeklasse. Hadde hun vanlig bukse over stillongsen i det hun gikk til skolen så gikk denne av til første friminutt, når utebuksa måtte på, for hun nektet å ha anna bukse inni utebuksa. Siden hun ikke gadd å ta den på igjen når hun kom inn, så ble hun gående i stillongsen resten av dagen (siden lærerne ikke sa noe på det, og jeg heller ikke var der for å passe på). Så for hennes del var det en klar oppgradering av antrekket da hun begynte å gå med treningsbukser på skolen.
|
|
|
#68 |
|
|
Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?Mine går i joggebukser på skolen, i hvert fall tiåringen som får noia av alt annet. Sånne grå sweat pants, stort sett. Med min velsignelse. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?Mine går også i joggebukser på skolen. Største på snart 11 går kun i det, mens han minste har noen sånne perioder hvor han skal være kul, så da går han i dongeri eller chinos.
|
|
|
|
#70 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Det er ikke noe mer dresskode i klasserommet enn det er for en tur i byen eller ute og spise (med mindre det er dresskode på restauranten) eller på kino. Forskjellen er at vi fremdeles holder på at treningsbukser er til treningsbruk og ikke skolebruk mens du synes det er greit i klasserommet. Ja, det er mange som bruker treningsbukser på skolen, men det er også mange som ikke gjør det. Det er ikke slik at mine barn er utenfor som de eneste som ikke går i treningsbukser på skolen. Hvorfor jeg sier nei? Jeg er helt enig med deg at det ikke er et argument at jeg ikke synes det er pent selv (en ren og pen treningsbukse kan være vel så "pen" som en del andre klær i mine øyne). Argumentet er at vi har klær til ulike anledninger. Jeg synes ikke treningsbuksa som ble brukt på fotballtrening kvelden før er ok å ta på seg dagen etter når de skal på skolen.
|
|
|
#71 |
|
ctrl+z
|
Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?Jeg er litt off uansett da, for fjortenåringen her fikk dress for første gang i sitt liv nå - den berømte konfirmasjonsdressen. Vi har virkelig ikke hatt noen anledninger som ikke har kunnet tåle penbukse/skjorte tidligere.
|
|
|
#72 |
|
Semiaktiv
Jeg snakket selvsagt om når ungene ønsker å gå med trenings-/joggebukse. Selvsagt er det mange som ikke gjør det, det er ikke alle som liker det. Det er jo ikke det samme som å nekte dem å gjøre det hvis de vil, med argumentet at treningsklær kun er til trening (men jeg så jo også i kjerringskotråden at enkelte fortsatt holder på at joggesko kun er til jogging).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 02-05-16 kl 13:37. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?Joggebukse i konfirmasjon? Det hadde jeg reagert på, gitt! Chinos og skjorte er helt innafor i min verden. Jeans og skjorte er ikke det, selv ikke en svart. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?Her ser jeg skolebarn i både stilongs, fotballdrakt, joggebukser, penkjoler og alt mulig annet så jeg hadde virkelig ikke hatt noe problem med å sende storebror på skolen i joggebukse. Nå synes jeg personlig det ser penest ut med andre bukser og siden han ikke selv ønsker joggebukse på (og bare eier én som han bruker i gym) så går han derfor ikke i det, men om det kommer en dag hvor han (eller noen av de andre) vil ha joggebukser og bruke dem på skolen er det helt greit.
|
|
|
#75 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?For vår del, så er det samme kleskode for butikk, bytur, kino etc som på skolen.
|
|
|
#76 |
|
Semiaktiv
Det kunne ikke jeg heller. Men barna mine jobber (heldigvis) ikke her. De er ikke engang voksne. Og de ferdes i et miljø hvor jogge-/treningsbukse er både akseptert, moderne og helt vanlig. Da er det ikke så relevant hva jeg synes de ser "kledd" ut i, så lenge det ikke går på tvers av skikk og bruk der de er. Og det er jo det som er poenget. På skolen er det innafor med joggebukse (altså ikke nødvendigvis i foreldrenes øyne, men blant de andre som er der). Det er det ikke på jobb. Og det er jo det det handler om å lære. Jeg kler meg heller ikke slik på jobb nå som 42-åring som jeg gjorde til daglig som student på universitetet.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 02-05-16 kl 14:51. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Ferdiglada
Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?Mine får gå i treningsbukser på skule men får ikkje gå i det om vi skal på "bytur", kino, middagsbesøk og lignande.
|
|
|
|
#79 |
|
Ferdiglada
Eg gidd aldri dra heim og dusje/skifte etter trening/tur for å gå på butikken liksom.
|
|
|
|
#80 |
|
Fortynnet
|
|
|
|
|
![]() |
|
|