Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når barnas venner får lappen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-16, 14:38   #21
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barnas venner får lappen

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Greit nok med mitt-hus-mine-regler-tilnærming - hvis man mener det er en god måte å omgås voksne unger på. Men det kan hende at voksne 18-åringer ikke synes det er så veldig kult at mammaen deres ringer til mammaen til vennene. Og det synes jeg man skal respektere - og kanskje reflektere litt over hvordan man behandler sine voksne barn.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-16, 14:48   #22
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Greit nok med mitt-hus-mine-regler-tilnærming - hvis man mener det er en god måte å omgås voksne unger på. Men det kan hende at voksne 18-åringer ikke synes det er så veldig kult at mammaen deres ringer til mammaen til vennene. Og det synes jeg man skal respektere - og kanskje reflektere litt over hvordan man behandler sine voksne barn.

j

For meg er det naturlig å slippe opp kontrollen på mange områder lenge før attenårsdagen, med mindre det er ekstreme tilstander som krever at vi ikke kan gi tenåringen selvstendig ansvar.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-16, 14:52   #23
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

For meg er det naturlig å slippe opp kontrollen på mange områder lenge før attenårsdagen, med mindre det er ekstreme tilstander som krever at vi ikke kan gi tenåringen selvstendig ansvar.

Jeg pustet lettet ut da min eldste fylte atten, for da kunne jeg endelig slippe taket på flere områder der jeg hadde ønsket å slippe taket lenge. Ikke fordi jeg ville fraskrive meg ansvar, men fordi det bare føltes feil.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-16, 14:52   #24
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Myndig, schmyndig. Hvorfor kan man ikke ringe moren til en kamerat bare fordi de er 18 år så lenge de bor hjemme? I jobbsammenheng er myndighetsgrensen aboslutt ifht taushetsplikt og fullmakt osv. , men privat er ikke det avgjørende for meg.

Nå er vi ikke i nærheten av myndighetsalder enda, men det er helt klinkende klart at bor du i mitt hus, er det mine regler som gjelder. Liker du ikke det, står du helt fritt til å flytte når du blir 18. De reglene gjelder i min bil, også.

Klart du kan ringe, men tror ikke du må ha forventninger til at det blir tatt til etterretning.
Vi må jo gå utfra at de kjører hensynsfullt og har moralen med seg i utgangspunktet.
Tror ikke det spiller noen som helst rolle på kjøringen om en mor ringer å sier fra hvordan hun forventer en skal kjøre.
Klart det er du som setter reglene når de bor hjemme, men man kaster ikke ut en 18 åring fordi om han bryter en regel hjemme. Man får vel som oftest noen sjanser.
Det kan kan komme en rusa idiot i motsatt kjørebane, man har ingen garantier dessverre. Man får krysse fingrene og håpe det går bra.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-16, 23:31   #25
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Da har jeg snakket med han, om fart og belte... Han ringte i sted og fortalte han var kommet frem. Da kan jeg slappe litt av frem til han drar hjem søndag

Gammel 04-03-16, 23:43   #26
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det Divine og Bokormen sier. :btdt:

Hva betyr btdt?

Jeg tviler på at jeg hadde ringt foreldre til myndige venner av barna, med mindre jeg visste at noe var galt. Men jeg hadde repetert samtalen "fart dreper og husk å si fra". På mine virker det som om terskelen for å si fra er lavere enn den var for meg i den alderen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-16, 23:46   #27
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hva betyr btdt?

.

Been there, done that.

Gammel 05-03-16, 00:48   #28
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg pleier å snakke med de som kommer og henter frøkna. Litt sånn alvor-fleip. Ber de kjøre som folk og huske at de har med seg dyrbar last.

Frøkna sier selv at hun ikke tolererer fjas i bil, og sier ifra om hun ikke er komfortabel. De har akkurat hatt besøk av Trygg trafikk på skolen, de har en "Si fra" kampanje som går på akkurat det. At det skal være greit å si fra.

Just nu sendte jeg melding om alt var bra, og om hun visste sånn ca når hun kom hjem, så vi vet når vi skal begynne å bekymre oss. Med en "blunkesmilefjes" bak. Det er alvor i det, men jeg er også fleipete og åpen på at jeg synes det er vanskelig å gi slipp. Men jeg har ei sterk frøken som tør å si fra heldigvis. Hun skjønner at jeg er bekymret og synes det er vanskelig å gi slipp. Vi snakker endel om det. Jeg blir flinkere og flinkere.

Nå i kveld er hun ute med en liten gjeng. Sjaføren har hatt lappen noen timer, og det har snødd heftig i noen dager. Det er lov til å være bittelitt bekymret da vel? :sparker:

Gammel 05-03-16, 00:49   #29
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Kjenner jeg gruer meg litt til dette. Det er heldigvis flere år til enda.

Gammel 05-03-16, 23:28   #30
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gruer meg også. Unge gutter ligger dessverre høyt oppe på ulykkesstatistikken ift bilulykker, og jeg gruer meg til at døtrene skal sitte på også, kanskje med gutter som er 1-2 år eldre etc. Jeg vet man bare må slippe, men skjønner det er vanskelig.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-16, 00:03   #31
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Tror det er mye mer normalt blant de unge i dag å si fra til hverandre.
Jeg har en sønn som elsker alt som går fort, men selv han sier i fra.
En kompis nekter han å sitte på med. (Når han er full er han ikke like pirkete, da er han mere opptatt av å komme hjem)

Gammel 06-03-16, 10:32   #32
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nessie, du må sørge for at jentene kjører selv. Der tenker jeg at vi mødre har et ansvar for å være gode rollemodeller, m.a.o. ta rattet selv og ikke bare være passasjer når mannen er med på biltur.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-16, 11:10   #33
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Og det -ea- sa, jentene må få lappen og kjøre selv. Mellomste er ferdig, Eldste holder på, mens hankjønnet, yngste altså, hverken vil lære bilkjøring eller bruker noe annet enn kollektivt. Noe som kan fungere helt fint så lenge han bor i Stor-Osloområdet.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-16, 11:11   #34
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nessie, du må sørge for at jentene kjører selv. Der tenker jeg at vi mødre har et ansvar for å være gode rollemodeller, m.a.o. ta rattet selv og ikke bare være passasjer når mannen er med på biltur.

Men om det er sånn som det var i min ungdom, så har man jo som jente ofte venner som er noe eldre,så i starten er det jo naturlig at man sitter på.

Gammel 06-03-16, 11:22   #35
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Huff, gruer meg allerede. Eldstejenta blir 17 i år og skal snart begynne å øvelseskjøre. Allerede neste år kan hun ta lappen! Foreløpig har hun ikke venner som har tatt lappen, men det kommer nok i løpet av året.

Husker med gru den gangen vi var russ og på vei hjem fra russetreff, en kjøretur på 5-6 timer. Sjåføren hadde fått låne pappabilen og hadde tatt lappen et par måneder i forveien. Et øyeblikk lente hun seg over til siden for å få tak i en brusflaske, og da var det gjort. Bilen skjente over til høyre og rett i grøfta og ned en svak skråning. Heldigvis ble det ingen personskader, men store skader på bilen som vi måtte være med og betale. Det var utrolig skremmende hvor raskt det skjedde.

Sist redigert av cora : 06-03-16 kl 11:28.
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-16, 11:34   #36
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg anbefaler å starte øvelseskjøringen tidlig, allerede som 16-åring, så de får kjørt mye før de skal avsted på egen hånd. Dette for å gjøre dem til trygge sjåfører, da blir det mer naturlig at de kjører istedet for å sitte på også. Og lån gjerne bort bil, den som har lett tilgjengelig bil kjører ofte. Og lån bort den største og sikreste bilen.
Og som ea skriver, vær gode rollemodeller selv, hvis de er vant til at mor alltid sitter på når far er med på bilturen, da er det mer naturlig at de tar samme rolle selv.

Gammel 06-03-16, 12:09   #37
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men jeg tenker på at jenter på 16-17 år ofte sitter på med gutter som er 18-19 år. Det har vi jo dessverre sett litt av i ulykkesstatistikken også
Jeg vet jo at vi gjorde det selv også, for jenter har jo både kompiser og kjærester som ofte er litt eldre. Så da handler det iallefall om å lære de i å si ifra, om de synes gutta kjører for voldsomt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-16, 14:13   #38
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Kjenner at jeg gruer meg til å slippe taket.
Hvis det var noen jeg kjente godt, kunne jeg helt sikkert funnet på å ringe foreldrene.
Ellers er vel det beste å forsøke å innarbeide gode holdninger til trafikksikkerhet fra barndommen. Og å gi trygghet nok til å lære barna/ungdommene å si fra når de er med på noe som er ugreit.

Denne kua kan dessverre huske at hun har vært kalv, og har vært med på alt for mange forferdelige situasjoner i bil som jeg håper mine egne barn aldri blir utsatt for.
Men det var jo morsomt mens det sto på!

Gammel 06-03-16, 14:25   #39
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser ikke helt hvilken nytte det å ringe hverandre har, med mindre man har fått kjennskap til at den andres barn har vært i klammerier, ble funnet døddrukken et sted eller kjører villmann i sentrum. Da den tid kommer vil jeg jo anta at vi foreldre kommer til å være enige om at ungene må få beskjed om å kjøre pent, men dobbelt opp med formaninger (?) tror jeg har lite for seg.

Bilkjøring og trafikk generelt er av de tingene jeg er redd for mht til ungene, dette er ikke ment som himling av de som er redde for attenåringene sine. Men overvåkning og kontrollbehov er ikke noe jeg synes hører hjemme i en god relasjon med voksne barn.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:37.