|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
can-jur
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortEvt så flytter vi grensa nedover. Men ja, det beste er at folk slutter å tenke på å utnytte lover som har gode intensjoner. Så slipper vi et moralpoliti.
|
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort
At kvinnen får bestemme hva som helst før en tidsfrist? |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortMen vi har mulighet til å avbryte svangerskap pga sykdom eller avvik hos foster allerede.Eller var det ikke det du mente, guava? Enkelte avvik og sykdommer gir jo mulighet til svangerskapsavbrudd.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#64 |
|
|
Ja vi har mulighet allerede. Det er kun relevant etter uke 12 siden det før uke 12 er helt fullstendig irrelevant hva slags begrunnelse det er. Det jeg tenker før uke 12 er at det bør være avbrudd som er lov, ikke at det er en automatikk i at å få relativt komplisert hjelp til designet fortsettelse av svangerskap skal være lov. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Librocubicularist
|
Det er for så vidt eit argument eg kan kjøpe - det handler om type inngrep og kompleksiteten på inngrepet, at det rett og slett ikkje er den same prosedyren i praksis.
|
|
|
|
#66 |
|
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJeg tror ikke inngrepet nødvendigvis er så komplisert, men det er i alle fall veldig annerledes. Ikke er det svangerskapsavbrudd heller. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Leser
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortSå vidt jeg har skjønt går de på tvers av medisinske anbefalinger når de sier at det bør være lov å ta vekk en tvilling? Jeg har ikke satt meg inn i det, men gjetter på at det kan være noe med den medisinske prosedyren?
|
|
|
#68 |
|
|
Hvorfor skulle man egentlig gjøre det? Det er vel ikke vanlig å fortelle barn om selvbestemte aborter, uansett årsak, håper jeg?
|
|
|
|
#69 |
|
villende
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJeg syns hele debatten er absurd. Enten så har vi fri abort, da også frihet til å redusere antall foster før uke 12, eller så har vi det ikke. Jeg tror dessuten det er en problemstilling som ytterst sjelden oppstår, hvilket gjør debatten enda mer absurd. At man kan få sjokk når man oppdager at det er mer enn to i magen, er en ting. Men jeg det er vel neppe det som fører til at man ønsker å fjerne det ene fosteret, med den risikoen det faktisk innebærer for det andre. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJeg tror som Gaia - dette er en ytterst sjelden og ganske absurd greie, og debatten blir derfor deretter. Jeg tenker at vi virkelig ikke kan tilbake til tiden da man må ha en legitim og gjerne etisk høyverdig årsak til å få lov til å ta abort.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#71 |
|
maler
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJeg synes også det er interessant hvor sterke følelser dette åpenbart vekker. Det er snakk om fjerning av foster som ikke har rettsvern etter lovverket. Jeg er usikker på hvor mye ressurser det tar, men det krever i hvertfall mer erfarne folk til å gjennomføre det. Og en av fostermedisinerne sa vel at det var 25% sjanse for spontanabort av den andre tvillingen.
|
|
|
#72 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Men da må vi altså begrense tilgangen til selvbestemt svangerskapsavbrudd fordi noen velger bort barnet av ulike årsaker. Og ønsker vi det? OG hvordan kan vi kontrollere når det er greit og når det ikke er greit å bestemme at man vil avslutte et svangerskap?
|
|
|
|
|
#73 |
|
maler
|
Jeg tror ikke vi ønsker det, jeg tror alternativet er verre. Men i etiske diskusjoner skal man ikke være så naive at man tror at det ikke innebærer seleksjon av foster på et nivå vi egentlig ikke synes er greit. Det gjør imidlertid at jeg ikke helt følger den terminere svangerskap vs velge bort ett barn-tankegangen.
|
|
|
#74 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortMen selv om det er ytterst sjelden og muligens absurd så synes jeg det er viktig å diskutere alle de etiske dilemmaene som har kommet og som i enda større grad kommer med teknologiske fremskritt (unngå det såkalte kulturelle etterslepet).
|
|
|
#75 |
|
etterpåklokest
|
Noen forteller jo smilende om det i tabloidene, så jeg har ikke helt trua, nei. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJeg kjenner jeg er på linje med de andre som sier at enten har man fri abort, eller så har man ikke det. I mitt hode gjelder det også å redusere antall foster, uavhengig av hvorfor. Men jeg velger å tro at for de som velger abort, enten det gjelder "alenefoster" eller en av to, så er grunnen gyldig uansett om den er det for "oss andre". For alenemammaen til to som finner ut at hun er uplanlagt gravid med tvillinger kan det nok være lettere å få ett barn til, enn to. Eller hun som har hatt tunge svangerskap med masse komplikasjoner. Det er betydelig større risiko med tvillingsvangerskap, trossalt. I mitt hode er det logisk at man selv kan velge hvilken risiko man vil utsette seg for, også når det gjelder dette. Et tvillingsvangerskap (eller trilling, for den saks skyld) er ikke barebare for kvinnekroppen, og heller ikke for tvillingene selv.
|
|
|
|
#77 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Men det er vel ikke akkurat gjengs? Noen skrullefolk vil det alltid finnes, uansett tid, sted og abortlovgivning.
|
|
|
|
|
#78 |
|
etterpåklokest
|
Jeg synes altså at det er et hav av forskjell på å velge at man ikke vil være gravid og på å velge hvilket barn man vil ha. Jeg vil heller leve i et samfunn uten fri rett til selvbestemt abort enn i et samfunn hvor man kan sortere hvilke barn man vil bære fram. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
etterpåklokest
|
Hvor mange må velge det for at du synes det er en interessant problemstilling da? Synes du det er ok med 2 i året, men galt med 259? |
|
|
|
|
|
#80 |
|
maler
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortEn av fostermedisinerne på NSFM:
|
![]() |