Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Det jeg synes er vanskelig er sånn som i år når jeg ikke har hatt tid og krefter til å gjøre de hyggelige adventstingene sammen med barna. Ikke sett julefilm, ikke bakt pepperkaker, ikke lest julehistorier, ikke tatt dem med for å kjøpe gaver tll hverandre, ikke laget julepynt, ikke dekorert pepperkaker. Rett og slett ikke de tingene som gjør at de får følelsen av jul og julestemning. Da hjelper det lite at jeg er god på rasjonering og effektivisering slik at jeg er helt sikker på at vi får pyntet nok og alle gaver er sendt i tide.
Og det er ingen måte jeg kunne ha tidseffektivisert meg ut av dette. Det har rett og slett ikke vært krefter igjen etter jobb.
Sånn er det her også. I tillegg er ikke ettåringen noen fan av soving, så nettene våre er maks fire timer tilsammen. Jeg synes det er litt dumt at jeg ikke har verken tid eller overskudd til å bygge opp forventning og julestemning hos barna, jeg gjør jo det... Men så er det for travelt til at jeg rekker å kjenne så mye på det. Jobb til halv fem, hente unger, spise middag, mer jobb så fort minsten er lagt.
For min del er hodet innstilt på jobb og lite annet fram til 5-6 dager før jul, så det aller meste ordnes uka før. Dette er det vi gjør:
1) Adventsstjerne og stake henges opp 1. søndag i advent, sammen med en og annen lilla løper og noen lys
2) Ungene får ferdigkjøpte kalendere
3) Vi baker maks to sorter kake/konfekt, og kun for julestemningas skyld. Resten kjøper eller får vi.
4) Vi skriver liste på forhånd, og alle julegaver kjøpes i løpet av én handletur. Vi har kutta gavene til et minimum, så nå har vi ingen gaver som må sendes. (I fjor fikk de som bodde langt unna gavene etter jul. Klart - det gikk bare fordi mottakerne var voksne.)
5) Dersom mulig handles gaver på nett før handledagen vår.
6) Vi vasker ikke noe ekstra. Huset helgevaskes og pyntes lille julaften. Vi har kunstig tre pga allergi.
7) Da stryker vi også duker til spisebordet og et par løpere. (Jeg har fortsatt ikke fått kjøpt strykefri Lene Bjerre-duk, men det anbefales.)
8) Julekort slenges sammen midt i desember. Mannen og jeg skriver adresser på hver våre kort. Årets blei sendt i går.
9) Vi ukehandler uansett hver uke, så det gjelder bare å huske julemat og litt ekstra frukt og godter.
10) Vi går på juleavslutninger hvis mulighet. I år dropper jeg julebord, mannen har vært på sitt, men uten å drikke mer alkohol enn at han fint kunne kjøre bil dagen etter. Vi måtte droppe Luciafeiring i barnehagen i år.
Til tross for manglende julestemning nå, så gleder jeg meg veldig til jul i år - for da skal vi ha fri og være sammen, og det er jo et greit fokus, tross alt. Den der blir litt verre når man også må jobbe i jula, så klart.