|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#21 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenBåde jeg og mannen har hatt deadline-bonanza på jobb, så vi har gjort fint lite. Enn så lenge har jeg vært på ungenes juleavslutninger, jobbens avdelingsjulemiddag, og kjøpt gaver i noen lunsjpauser og på nett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Har diplom
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenForøvrig: http://www.klikk.no/kvinneguiden/kom...cle1646085.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Har diplom
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden
Inspirert av deg har jeg nå bestilt vaskehjelp til lille julaften. Wohoo! Det skal bli så rent og fint at. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenJeg har så store unger, så de hjelper til (10, 15 og 17 år). Vaskingen i år løste jeg slik: Jeg tok en langhelg hos min gamle far (er der nå), og bestilte julevasket og ryddet hus til jeg kommer hjem på søndag. Det regner jeg med at jeg får. De er jo fire stykker som kan dele på jobben. Jeg vasker med andre ord null komma niks, fordi jeg lager all maten og kjøper de aller fleste julegavene. En deling jeg og min samboer er godt fornøyd med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenJeg stresser ikke. Jeg kjøper det meste av julegaver i september og oktober og da som oftest på nett. Jeg baker litt, men ikke 7 sorter. Jeg vasker, men ikke rundvask. Jeg handler ikke mer mat til jul enn ellers. Litt mer godis blir det, og kanskje en bytur med ungene for kos.
jan '09 og nov '11 Sist redigert av Frøydis : 18-12-15 kl 20:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenJeg har verken tid, helse eller overskudd til julestress. Har kjøpt endel gaver på nett, vasker som vanlig helgevask, men mannen tok vinduene her om dagen. Noen av dem, da. Pynter lite, mest med røde tulipaner. Sender ikke julekort. Har kjøpt kransekake på marked, baker Sarah Bernhard, mannen baker pepperkaker med minsta. Lager en snickerskake til julaften. Har pakkekalender, men hun får en og en, dermed slipper jeg kjøpe alle før 1.des. Tja? Har så mye jobb i desember at det er først nå siste dagene at hodet kan brukes på annet enn å skrive vurderinger.
![]() |
#28 |
Peppy!
|
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenForenklinger: |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenJeg prioriterer IKKE bort julekort. Det er jo det gøyeste av alt. Både å designe og sende og å motta. Så det så.
![]() |
#30 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenJeg ser netthandel, dropping av julekort og vasking. Dette dropper som regel jeg også. Jeg er ikke en sånn superstresser som gråter på julaften, altså, men synes det kan bli litt hektisk likevel og prøver å finne mer plass til min favorittsyssel: kos og hygge.
![]() |
#31 |
Elsker gamlis- godis
Hehe. Det var jeg som glemte å svinge i gang avslutningen og dermed fant ut at jeg måtte ta det selv. Sende ut invitasjon, kjøpe bestikk, servise, loddbøker, småposer til loddene, blomst til læreren osv.
![]() |
#32 |
søt
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenJeg liker å lage julekort, og liker å få. Jeg pleier skrive dem mens jeg ser på TV på kvelden. DEt samme med innpakking av gaver, ser på Glee eller noe slikt. KOselig!
![]() |
#33 |
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenJeg synes ikke vi har det stressende. Jeg har det som regel travelt på jobb, men i år har jeg jo permisjon. For min del tror jeg to ting er viktige for at ikke forbudstida skal oppleves som stressende. Den ene er at vi ikke har så mye vi MÅ gjøre, bake, lage osv. Det vil si at vi gjør det vi har lyst til å gjøre og lever med det vi ikke velger å bruke tid på. Det andre er at vi deler på jobben. Vi er to voksne i familien og begge tar ansvar. Når det gjelder kalendere så gjelder det samme der, vi gjør noe vi har lyst til. Noen år ender vi med kalendere som vi bruker mye tid på (Shane Brox), noen ganger har det blitt pakkekalender og noen ganger kjøpekalender.
![]() |
#34 |
Medlem siden: Mar 2008
Synes det er mye mindre av dette nå som ingen er i bhg og ingen går i 1. klasse. I år var det ingen lucia-eller nisseklær, kake til avslutning var frivillig så for første gang bestemte jeg at jeg skulle la noen andre ta med (men ble spurt på karaten og sa da ja), ingen tomme syltetøyglass å ta med og ja. Mindre slike ting rett og slett.
![]() |
#35 |
© All rights reserved
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
maler
|
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenDet jeg synes er vanskelig er sånn som i år når jeg ikke har hatt tid og krefter til å gjøre de hyggelige adventstingene sammen med barna. Ikke sett julefilm, ikke bakt pepperkaker, ikke lest julehistorier, ikke tatt dem med for å kjøpe gaver tll hverandre, ikke laget julepynt, ikke dekorert pepperkaker. Rett og slett ikke de tingene som gjør at de får følelsen av jul og julestemning. Da hjelper det lite at jeg er god på rasjonering og effektivisering slik at jeg er helt sikker på at vi får pyntet nok og alle gaver er sendt i tide.
![]() |
#37 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden- Vaskehjelp og vasker ikke rund vask.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 19-12-15 kl 13:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenJeg synes egentlig ikke førjulstiden er så stressende i seg selv, det er jobben som skaper stresset, ikke juleforberedelsene. Etter mange år med hektisk november/desember på jobb, har jeg lært meg at jul blir det uansett. Hvor mye jeg gjør varierer fra år til år, alt etter hvor mye tid jeg har. Noen ganger blir det mye hjemmebakst, andre år lite. Noen ganger får vi faktisk ryddet litt (det trengs for å si det sånn), andre år soper vi unna det verste.
I år fikk jeg faktisk kjøpt både noen julegaver og kalendergaver veldig tidlig. Jeg handlet også inn både vin til julefest og julaften tidlig (taxfree). Jeg planlegger meny/matinnkjøp i god tid og handler inn så tidlig jeg kan (eksempelvis er julekalkun allerede innkjøpt). Førjulskos har det ikke blitt så mye av enda, men det skyldes travle tider på jobb og ikke julestress. Nå er det juleferie og jeg satser på noen rolige og koselige dager nå frem mot jul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstidenHer prioriterer vi heller sosiale ting enn vasking og baking nå.
![]() |
#40 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Jepp, akkurat sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|