Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-15, 17:26   #21
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Både jeg og mannen har hatt deadline-bonanza på jobb, så vi har gjort fint lite. Enn så lenge har jeg vært på ungenes juleavslutninger, jobbens avdelingsjulemiddag, og kjøpt gaver i noen lunsjpauser og på nett.

Jeg har tenkt å vaske, litt bedre enn vanlig (men det sier ikke mye), handle ferdig de siste julegavene og maten, kjøpe kaker og sånt. Og så skal jeg på sjampis-fylla på mandag med de nærmeste venninne, alt annet av festligheter har jeg prioritert bort. Og en familiemiddag på tirsdag med de vi ikke skal feire jul med. Vi henger vel opp litt pynt etterhvert også. Jeg stryker ingenting, og vasker bare det jeg må.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 17:28   #22
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Forøvrig: http://www.klikk.no/kvinneguiden/kom...cle1646085.ece

Jul blir det uansett.

Gammel 18-12-15, 17:33   #23
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

For meg er cluet å starte tidlig, for da unngår jeg stress i desember.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 19:16   #24
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

1. Har vaskehjelp som kommer på tirsdag, betaler 190x3 (ja, hvitt)
2. kjøpt masse slag kaker på julemarked på restaurant og matfag-skole
3. Slutta å kjøpe julegaver til voksne
4. Gjorde en deal med ungene - dersom de brukte den lille flaxkalenderen, skulle de få 400 cash på julaften. De pengene vet jeg de kniper på til vinterferien vi skal på. Vinn-vinn.

Inspirert av deg har jeg nå bestilt vaskehjelp til lille julaften. Wohoo! Det skal bli så rent og fint at.

Gammel 18-12-15, 19:25   #25
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har så store unger, så de hjelper til (10, 15 og 17 år). Vaskingen i år løste jeg slik: Jeg tok en langhelg hos min gamle far (er der nå), og bestilte julevasket og ryddet hus til jeg kommer hjem på søndag. Det regner jeg med at jeg får. De er jo fire stykker som kan dele på jobben. Jeg vasker med andre ord null komma niks, fordi jeg lager all maten og kjøper de aller fleste julegavene. En deling jeg og min samboer er godt fornøyd med.

Som belønning for all vasking får ungene pynte juletreet, og alt annet de vil pynte, på søndag (tenk, 10-åringen opplever det som belønning, hehe, ungene mine er enkle sånn).

Vi baker det vi har lyst til, og så kjøper jeg litt julekaker på jobben. I år tror jeg det blir lite baking, så langt bare pepperkaker, men skal vel klare julebrød, vanlige brød og lefser også. Og krumkaker. På tirsdag og onsdag. Tenker jeg. Jeg hater å stresse rundt over lang tid og planlegge jula, så jeg gjør det meste rett før egentlig. Har ikke handlet til jul heller. Jeg kjøper pinnekjøttet (er kontrollfreak), og sender mannen på butikken etter resten.

Vi er to voksne, så jeg tenker at når det kniper på tid, så holder det i massevis at en voksen stiller på et arrangement. Jeg synes det er hyggelig, så vi stiller to voksne - og gjerne noen søsken også - på det meste. Skjærer det seg helt, sånn som det gjorde denne uka, så stiller svigerfar sporty opp som sjåfør og publikum.

Lista mi ligger virkelig lavt. Jeg prioriterer lite stress. Jeg er mye flinkere til å bake gjærbakst og vanlige kaker - og fyller heller fryseren med litt sånt. Og så var det ungene mine igjen da - de baker også, og jeg legger meg ikke opp i om ting ikke blir formet sånn som jeg vil, eller smaker akkurat som jeg er vant med. Julemiddagen tar jeg kontroll over, og ser helst at hjelperne mine hviler, ellers er jeg ganske slækk egentlig.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 19:33   #26
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stresser ikke. Jeg kjøper det meste av julegaver i september og oktober og da som oftest på nett. Jeg baker litt, men ikke 7 sorter. Jeg vasker, men ikke rundvask. Jeg handler ikke mer mat til jul enn ellers. Litt mer godis blir det, og kanskje en bytur med ungene for kos.

Familie er enkelt: Jeg har ingen.

Sist redigert av Frøydis : 18-12-15 kl 20:01.
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 19:51   #27
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg har verken tid, helse eller overskudd til julestress. Har kjøpt endel gaver på nett, vasker som vanlig helgevask, men mannen tok vinduene her om dagen. Noen av dem, da. Pynter lite, mest med røde tulipaner. Sender ikke julekort. Har kjøpt kransekake på marked, baker Sarah Bernhard, mannen baker pepperkaker med minsta. Lager en snickerskake til julaften. Har pakkekalender, men hun får en og en, dermed slipper jeg kjøpe alle før 1.des. Tja? Har så mye jobb i desember at det er først nå siste dagene at hodet kan brukes på annet enn å skrive vurderinger.
Har vært på en tilstelning med klassen til minste og ellers ingenting, droppet julebordet og har igrunnen sittet nedgravd i jobb. Må legge til at nå har jeg fri frem til 4.1, så det blir jul her!

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 19:53   #28
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forenklinger:
- Jeg baker ikke julekaker, med mindre vi finner på det for moros skyld.
- Har vaskehjelp.
- Lager bare julemiddag på julaften. (Taco er strålende 1. Juledag! )
- har plasttre, så vi slipper styret rundt trekjøp og transport og sånn.
- Julekort sånn dann og vann, ca hvert tiende år.
- Pakkekalenderen er en legokalender som er pakket om, med tillegg av en sjokoladebit hver dag. Tok ca en time å fikse.

Det jeg ikke har klart å få kontroll på:
- Gaver. Helt ille, skikkelig kaos å finne ut av.
- Familieselskaper, litt mye styr.
- Servietter. Jeg kan bruke fire dager på å lete etter de riktige serviettene. Tidvis manisk på sånne smådetaljer.
- Alltid sinnsykt mye jobb på oss begge i desember, som skaper mye stressfølelse.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 20:00   #29
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg prioriterer IKKE bort julekort. Det er jo det gøyeste av alt. Både å designe og sende og å motta. Så det så.

Men:
Jeg vasker ikke
Jeg baker ikke
Jeg lager ikke julesnop (Ikke spør meg om jeg SPISER julesnop…)
Jeg har ikke julepyntbonanza i heimen

Jeg trenger dog å prioritere noe mer. Det er alle avslutningene og alle arrangementene som begynner med jule- som tar knekken på meg. Alt er fint og gøy og kjekt og koselig i og for seg, men summen av det hele er for voldsom. Og det kommer fra en som egentlig elsker jul. Puuuh….

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 20:38   #30
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser netthandel, dropping av julekort og vasking. Dette dropper som regel jeg også. Jeg er ikke en sånn superstresser som gråter på julaften, altså, men synes det kan bli litt hektisk likevel og prøver å finne mer plass til min favorittsyssel: kos og hygge.

Jeg nettshoppet endel i år, og det var supert! Likevel, det må hentes, pakkes og ofte sendes. Men sparte nok litt stress der. Får besøk hele jula, så føler det må vaskes noe, samt kjøpe inn sengetøy, dyne, finne soveplasser etc. Har liten kjøle/ fryseplass, så endel må handles like før jul. For første gang valgte ungene Lego- kalender, og det var nydelig!

Men ellers har jeg arrangert juleavslutning, middagsselskap på søndag, deltatt på Lucia, foreldrekaffe, hentet og sendt pakker, julebord, jubileum, sendt noen julekort, handlet endel gaver, laget pepperkaker av ferdigdeig to ganger+ pynting, laget kakemenn. Dette kunne jeg droppet, men akkurat pepperkaker liker vi så godt.

Ellers er det hockey som tar litt tid her, med kamper og camper og treninger. I tillegg fikk jeg vite i går at det var et møte ad- hoc på kveldstid tre dager før julaften med obligatorisk oppmøte. Det bør være viktig, for å si det sånn. Egentlig forventer jeg noe à la: "Julenissen har blitt kidnappet. De eneste som kan redde ham er ***** hockeylag. Vi MÅ stille opp om det skal bli jul på jorda!"

Gammel 18-12-15, 20:45   #31
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Forøvrig: http://www.klikk.no/kvinneguiden/kom...cle1646085.ece

Jul blir det uansett.

Hehe. Det var jeg som glemte å svinge i gang avslutningen og dermed fant ut at jeg måtte ta det selv. Sende ut invitasjon, kjøpe bestikk, servise, loddbøker, småposer til loddene, blomst til læreren osv.

Det er så mye som skal huskes!

Pengegaver til bhg, til trenere, gave til juleavslutning/ loddselgere, kake til det samme, Lucia- klær, svømmetøy til bhg, bakeforkle på dag x, y og p, nissefsest, foreldrekaffe, tomt syltetøyglass, pålegg til felles lunsj på skolen, penger til kino med bhg, svarslipp med julefri i bhg, godteri for 25 kr til siste skoledag. Og så videre. :rabla:

Gammel 18-12-15, 20:47   #32
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker å lage julekort, og liker å få. Jeg pleier skrive dem mens jeg ser på TV på kvelden. DEt samme med innpakking av gaver, ser på Glee eller noe slikt. KOselig!

Jeg baker fordi jeg har lyst. Ikke noe kjipe julekaker men sånt vi liker, snacks, aniskringler, pepperkaker.

Vasker bare vanlig før jul, dvs mannen vasker. Jeg rydder, men det gjør jeg jo ellers og.

Barnehagen hadde julesamling i november. Vi har ingen julebord på kveldstid. En juleavslutning for 7.trinn har det vel vært i desember.

Jeg syns ikke dette er noe som helst stress.

Vi har kjøpe-julekalendere. Kjøpt mye gaver på nettet. Burde vært på loftet og sjekket tilstanden til juledukene mine da... Så det spørsmål om jeg ikke får gjøre det i kveld, stryke et par stykker blir vel nødvendig. Men det er maks.

Gammel 18-12-15, 21:06   #33
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke vi har det stressende. Jeg har det som regel travelt på jobb, men i år har jeg jo permisjon. For min del tror jeg to ting er viktige for at ikke forbudstida skal oppleves som stressende. Den ene er at vi ikke har så mye vi MÅ gjøre, bake, lage osv. Det vil si at vi gjør det vi har lyst til å gjøre og lever med det vi ikke velger å bruke tid på. Det andre er at vi deler på jobben. Vi er to voksne i familien og begge tar ansvar. Når det gjelder kalendere så gjelder det samme der, vi gjør noe vi har lyst til. Noen år ender vi med kalendere som vi bruker mye tid på (Shane Brox), noen ganger har det blitt pakkekalender og noen ganger kjøpekalender.

Gammel 18-12-15, 21:18   #34
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Det er så mye som skal huskes!

Pengegaver til bhg, til trenere, gave til juleavslutning/ loddselgere, kake til det samme, Lucia- klær, svømmetøy til bhg, bakeforkle på dag x, y og p, nissefsest, foreldrekaffe, tomt syltetøyglass, pålegg til felles lunsj på skolen, penger til kino med bhg, svarslipp med julefri i bhg, godteri for 25 kr til siste skoledag. Og så videre. :rabla:

Synes det er mye mindre av dette nå som ingen er i bhg og ingen går i 1. klasse. I år var det ingen lucia-eller nisseklær, kake til avslutning var frivillig så for første gang bestemte jeg at jeg skulle la noen andre ta med (men ble spurt på karaten og sa da ja), ingen tomme syltetøyglass å ta med og ja. Mindre slike ting rett og slett.

Gammel 18-12-15, 21:21   #35
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Æ vask' ikkje, æ bak' ikkje, æ stryk' ikkje....

Tenkte det samme.

I år har jeg lest til (og hatt) eksamen + jobbet 120% i desember, så i år har jeg:
- Kjøpt ferdig sminkepakke til kalendergavene til jentene
- Kjøpt de fleste gavene på nett og brukt 7 min (vi tok tiden) i en lekebutikk der vi gikk ut med 12 gaver
- Droppet julekort for første gang på 21 år
- Bakt 2 sorter (jentene har bakt, jeg har smakt)
- Kun invitert 2 gjester

Ellers, så har vi ikke vært på julebord, vi vasker ikke vinduer eller henger opp julegardiner, julevasken blir en litt grundig helgevask med sengeskift, karakteroppgjøret er i januar så jeg skal rette i romjula og vi har kun vært på to avslutninger.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 21:27   #36
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg synes er vanskelig er sånn som i år når jeg ikke har hatt tid og krefter til å gjøre de hyggelige adventstingene sammen med barna. Ikke sett julefilm, ikke bakt pepperkaker, ikke lest julehistorier, ikke tatt dem med for å kjøpe gaver tll hverandre, ikke laget julepynt, ikke dekorert pepperkaker. Rett og slett ikke de tingene som gjør at de får følelsen av jul og julestemning. Da hjelper det lite at jeg er god på rasjonering og effektivisering slik at jeg er helt sikker på at vi får pyntet nok og alle gaver er sendt i tide.

Og det er ingen måte jeg kunne ha tidseffektivisert meg ut av dette. Det har rett og slett ikke vært krefter igjen etter jobb.

Gammel 18-12-15, 21:34   #37
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

- Vaskehjelp og vasker ikke rund vask.
- Baker kun for kosens skyld og ikke fordi jeg må.
- Takker nei til ting jeg føler som stress.
- Julegaver kjøpes ila året. (Selvfølgelig noe i desember også). Skåret ned på antall gaver.
- Pynter til jul i starten av desember.
- Kun kalendergaver på lørdager til ungene - ellers Flaxlodd og sjokoladekalender.
- Senker skulderene og tenker det viktigste er at vi skal ha overskudd og tid til hverandre. Det høres sikkert helt dust ut, men mine minner fra barndomsjulen er en mor som vasket rundvask, pusset og gnikket på alt, sitte pent i sofaen for å ikke skrukke duken. Lyden av støvsuger som overdøvet alt det koselige som gikk på tv'n. Jeg foretrekker som voksen å ligge på sofaen å se julefilmer o.l. med ungene. En mor som omtrent svimte av på julaften fordi hun er utslitt og har kort lunte skaper ikke god julestemning. Ungene har også fått ta del i alt jeg gjør av juleforberedelser - vi gjør det sammen. Jeg fikk ikke komme i nærheten av kakene, for de skulle være pene - jeg prioriterer smaken fremfor utseende - det gjør ikke noe om krumkaken er litt mer stekt enn en annen. Jeg har også en mann som tar veldig sin del av jobben. Han er god på å kjøpe julegaver - det skal han ha.

MeD ungdommer i hus er det minimalt med juleavslutninger. Jeg har mine julebord og lunsjer, men jeg har skåret kraftig ned på antallet.

Sist redigert av Fløyel : 19-12-15 kl 13:09.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 21:47   #38
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes egentlig ikke førjulstiden er så stressende i seg selv, det er jobben som skaper stresset, ikke juleforberedelsene. Etter mange år med hektisk november/desember på jobb, har jeg lært meg at jul blir det uansett. Hvor mye jeg gjør varierer fra år til år, alt etter hvor mye tid jeg har. Noen ganger blir det mye hjemmebakst, andre år lite. Noen ganger får vi faktisk ryddet litt (det trengs for å si det sånn), andre år soper vi unna det verste.

Det jeg aldri gjør:

• Vaske vegger, tak og gudene vet hva - Vi har vaskehjelp som kommer og tar en vanlig vask rett før julaften. Mannen vasker vinduer om det trengs.
  • Skrive julekort - det får holde med julekort med bilde på
  • Skifte gardiner eller annen avansert pynting
  • Lage pepperkakehus - dette tar mannen seg av. Av og til er det enkle kreasjoner, andre år (som i år) mer avanserte greier.

I år fikk jeg faktisk kjøpt både noen julegaver og kalendergaver veldig tidlig. Jeg handlet også inn både vin til julefest og julaften tidlig (taxfree). Jeg planlegger meny/matinnkjøp i god tid og handler inn så tidlig jeg kan (eksempelvis er julekalkun allerede innkjøpt).

Førjulskos har det ikke blitt så mye av enda, men det skyldes travle tider på jobb og ikke julestress. Nå er det juleferie og jeg satser på noen rolige og koselige dager nå frem mot jul.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 21:54   #39
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Her prioriterer vi heller sosiale ting enn vasking og baking nå.
Jeg har bakt rosboller med storesøster. Det er det.
Blir å lage pepperkaker på søndag. Og kanskje noe julegodt om jeg får tid.
Julegavene tar jeg litt her og der, samt at jeg og mannen tok en kveld med PCene og fikk bestilt en del på nett. Har noen igjen, men det blir det blir.
Jeg har ikke vasket enda, så blir bare en vanlig vask her på mandag. Da har mannen tatt en feriedag, jeg har fri, vi sender ungene i bhg, og gjør siste rest da. Etter det er det bare gjenglemte greier som gjøres, samt litt julegavelevering her og der.

Gammel 18-12-15, 22:23   #40
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg vasker ikke, jeg baker ikke, jeg lager ikke pakkekalendere, jeg sender ikke julekort, vi pynter litt med det vi har og bruker ikke tid og energi på årets juletrender. I stedet har jeg vært på bar/resturant ni ganger i desember. Det er så absolutt å foretrekke.

Jepp, akkurat sånn.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:14.