|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Tvillingene går i samme klasse, og har, fra de var 4-5 år, feiret med hvert sitt barneselskap. De har mange felles venner, og nære venner på tvers av kjønn, men i år ønsket begge å invitere både guttene og jentene i bursdagen sin. All den tid det er rett før jul og folk har mange arrangementer sa vi at de i så fall må ha felles selskap da vi ikke ser at folk ser syn på å komme hit i selskap to dager på rad med alle de samme ungene. Så det blir felles bursdag hvor begge inviterer alle i klassen. De går i 2. klasse og det har ikke vært praksis at man har invitert på tvers av kjønn i klassen enda. So far so good. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Jeg hadde tatt det som en selvfølge at vi skulle gi gave til begge.
|
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Jeg ville tatt det som en selvfølge å ha med gave til begge, på samme måte som når to (eller flere) ikke-beslektede klassekamerater slår sammen feiringen sin og inviterer hele klassen.
|
|
|
#4 |
|
snur
|
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Går det an å skrive invitasjonene til jentene fra jenten og til guttene fra gutten og nevne i en setning at bursdagen blir feiret sammen med den andre? Da kan de som leker med begge kanskje føle det naturlig å ha med gave til begge, men at det ikke føles som noe "krav".
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Jeg hadde kjøpt til begge. Det er jo mange selskaper der flere feirer sammen og der man inviterer hele klassen. At de som feirer er tvillinger gjør ikke stor forskjell for meg. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Ungene gjorde et stort nummer ut av at alle invitasjonene skulle være fra begge to (sikkert fordi den ene gjerne har fått være gjest i den andres selskap tidligere, men kjent på at det har vært dumt at gode venner av det motsatte kjønn primært har vært invitert i den andre tvillingens feiring, og omvendt). Ellers hadde dette vært en god innfallsvinkel. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Jeg synes ikke dette er noe dere skal tenke på i det hele tatt. Det er to tvillingpar i klassen til min eldste. Det ene tvillingparet, gutt og jente, inviterer alltid hele klassen sammen. Jeg har aldri tenkt at jeg ikke skal gi jenta gave selv om min sønn sjelden leker med henne. Han blir jo invitert i bursdag til flere jenter i klassen som han ikke leker med på fritiden.
|
|
|
#8 |
|
Hertuginne
|
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Storebror har gutt/jente-tvillingpar i klassen og der fikk vi presisert sist gang det ble invitert til bursdag at jentene gir gave til jenten og guttene gir til gutten. Året før tror jeg foreldrene syntes det ble litt mye gaver fordi alle gav til alle.
|
|
|
#9 |
|
can-jur
|
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Spørsmålet er vel om dere er komfortable med at ungene får 25-30 (hver ikke hvor mange det er snakk om) gaver. Det praktiseres ulikt. Noen bursdager deles og man skal bare gi gave til den man er invitert til. Noen vil ikke ha gaver. Noen hadde en pengebøtte der man kunne legge i penger (maks 20 pr bursdagsbarn, var 5 som slo sammen og feiret tror jeg og 55 inviterte) osv. Finnes et utall løsninger.
|
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Jeg ville tatt med gave til begge uansett. Særlig siden de går i samme klasse. Det skjer jo relativt ofte at bursdagen er med hele klassen, og de kjøper jo presang helt uavhengig av kjønn.
|
|
|
|
#11 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Her praktiserer vi gave til begge der det er dobbelbursdag. Jeg ville også latt det fremgå av invitasjonen, at begge inviterer. At noen gir kun til ene, eller litt finere til ene, er greit å forberede de på. Det kan jo skje. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?To gutter på trinnet til storebror, begge sommerbarn, har feiret sammen på slutten av sommerferien/starten av skoleåret. De går i forskjellige klasser og har presisert på invitasjonen at man gir gave til den man går i klasse med. Så det går an å presisere sånn, men deres tilfelle er annerledes for alle går jo i samme klasse. Jeg ville ha gitt til begge to uten å tenke meg om en gang.
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?
Usikker på hva du egentlig spør om. For min del synes jeg det er naturlig å ha med gave til noen man er invitert i bursdag til, selv om det evt. ikke er noen man er mye sammen med til vanlig. Vi ville ikke komme på tanken å ikke kjøpe til begge, med mindre det ble kommunisert på forhånd at man skulle det - for eksempel for å redusere gavemengden. Det er jo en god og forståelig grunn, men dette må nok sies eksplisitt dersom man vil at gjestene skal tenke sånn.
|
|
|
#14 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?
Dette
|
|
|
|
#15 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Når de går i samme klasse og hele klassen inviteres, så hadde jeg helt klart gitt gave til begge. Storebror har vært i flere bursdager der gutter og jenter har feiret sammen og har gitt til begge. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Jeg ville syntes at det var naturlig å gi gave til begge. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Gave til begge. Vi har tvillinger i klassene til begge mine barn og har alltid gjort det sånn.
|
|
|
|
#19 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Helt naturlig å gi gave til begge tenker jeg.
|
|
|
|
#20 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Tvillingene inviterer hele klassen til felles bursdag - hva med gaver?Jeg ville tatt det som en selvfølge at vi gav gaver til begge. Det er uansett ingenting i veien for å skrive noe på invitasjonen slik andre foreslår, f.eks. at dere oppfordrer til å redusere gavemengde og pengebruk og at jentene kan gi til jenta og guttene til gutten.
|
![]() |
|
|