Sv: Julegaveannonser på Finn
Opprinnelig lagt inn av nokon, her.
Eg reagerte ikkje på at det ikkje var "riktige" ønsker. Eg reagerer fordi når barn i min omgangskrets kjem med urealistiske ønsker, seier foreldra gjerne "Jammen ein iPhone er alt for dyr for tante og det får du ikkje av oss heller, du må ønske deg noko som ikkje koster så mykje, kva med den boka du snakka om?" Eg er vand med at foreldre realitetsorienterer barn med urealistiske ønsker. Og her verkar det som om den voksne som har skrive denne annonsen mangler den realitetsorienteringa sjølv. Nå overtolker eg kanskje, men det ser av og til ut som om folk med dårlig råd ser seg blind på "Alle andre har...", utan å sjå kva andre faktisk har.
Det Nokon sa (mine barn blir lært opp i hva kreves av en ønskeliste- det skal være realistiske ønsker, i forskjellige prisklasser - og de vet at sjansen er større hvis de ønsker seg noe de har bruk for )
Det er lov å ønske, men jeg reagerte også på de to annonsene jeg har sett, de så veldig voksenregissert ut, og hadde svært kostbare ting på lista. Det ser også litt rart ut når det er voksenregissert, årsaken er at man er fattig - og så ønsker man seg ting som genererer mer utgifter (slalom, telefon osv. er for meg sånt som gir økte driftsutgifter).
Vi gir gaver hvert år, litt ulikt til hvem, de siste par åra har det vært gaveinnsamlingen til Quality hotel-kjeden. Altså - jeg foretrekker organisasjoner for slikt. Ellers er det forskjellige familier i nærmiljøet som har fått ting av oss oppigjennom.
|