|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Leser
|
![]() Sv: Julegaveannonser på FinnPersonlig ønsker jeg å gi via organisasjoner. Det trenger heller ikke å være upersonlig - feks kan man gi lokale hjelpeorganisasjoner i forhold til både Frelsesarmeen og flyktningehjelpen hvor man kan møte personlig opp og overrekke gaver.
![]() |
#22 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Julegaveannonser på Finn
Eg reagerte ikkje på at det ikkje var "riktige" ønsker. Eg reagerer fordi når barn i min omgangskrets kjem med urealistiske ønsker, seier foreldra gjerne "Jammen ein iPhone er alt for dyr for tante og det får du ikkje av oss heller, du må ønske deg noko som ikkje koster så mykje, kva med den boka du snakka om?" Eg er vand med at foreldre realitetsorienterer barn med urealistiske ønsker. Og her verkar det som om den voksne som har skrive denne annonsen mangler den realitetsorienteringa sjølv. Nå overtolker eg kanskje, men det ser av og til ut som om folk med dårlig råd ser seg blind på "Alle andre har...", utan å sjå kva andre faktisk har.
![]() |
![]() |
#24 |
ej ikke møjkets heije
|
Men det er veldig mange 9-åringer som har iPhone, så det er kanskje ikke så unaturlig at både mor og barn tenker at dette er et greit ønske.
![]() |
![]() |
#25 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julegaveannonser på FinnMora mi sa alltid at man ikke skulle legge begrensninger på ungenes (barnebarnas) ønsker. Man kan ønske seg hva man vil i verden, det er en god ting å ønske seg ting, og så får man kanskje noe av det. Kunsten er å ønske seg mange forskjellige ting. Denne ungen ønsket seg gaver i spennet tegnesaker til mobil - så jeg kan ikke skjønne at det er ufine og grådige ønsker. Sønnen min skrev ønskeliste til onkelen sin, og på den står det PS4, det kommer han selvsagt ikke til å få, men han ønsker seg jo det like fullt. Han også hadde mange ønsker, og mange av dem var rimelige nok til å kunne oppfylles. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
villende
|
![]() Sv: Julegaveannonser på FinnJeg syns ikke man skal sette seg til doms over en ønskeliste på nett. Virkelig ikke. Dette er jo ting som mine barn har skrevet på sine lister. Og det skal være lov til å ønske seg himmelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Julegaveannonser på FinnJeg tenker at det nok er noe reell fattigdom bak disse annonsene, men ofte av Luksusfellen-typen. Og at andre er ren svindel.
![]() |
#28 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Julegaveannonser på FinnJeg reagerer på at man er så fattig at man ikke har råd til mat på julaften, men legger meg julegaveliste som inneholder pc og ipad. Jeg blir kynisk, sur og gretten og gir heller pengene mine til en organisasjon som deler ut mat til de som virkelig trenger det.
![]() |
#29 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Julegaveannonser på FinnJeg har "pappatilto" friskt i minne, og tenker at jeg lar meg like lite bevege av disse annonsene, som av bloggen hans. Jeg gir til organisasjoner som fordeler midler videre til de som trenger det mest.
![]() |
#30 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Julegaveannonser på FinnDet er jo litt paradoksalt, at mens det i tråder som handler om barn med sterk sosioøkonomisk bakgrunn skal barna slippe å få nødvendige (men dyre) ting i julegave om de ikke spesifikt ønsker seg det selv, mens det i denne tråden virker å være relativt bred enighet "fattige barn" ikke skal få ønske seg ting de ikke trenger.
![]() |
![]() |
#31 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Julegaveannonser på FinnDe fattige barna skal få ønske seg akkurat hva de vil, men det er foreldrene jeg reagerer på.
![]() |
#32 |
Multitaskingmaniac
|
Dette tenker jeg også.
![]() |
#33 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Julegaveannonser på FinnNå har eg ikkje lese så mange av dei trådane de refererer til, men eg blir litt sånn
![]() |
![]() |
#34 |
Prettiest mess ever seen
|
Nå kan du jo heller lese tråden fremfor at jeg refererer den igjen, men poenget var hvorvidt barn som absolutt ikke ønsker seg ski, men der foreldre mener at det trengs, skal få lov til å bli skuffet over det.
![]() |
#35 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Jeg hatet å gå på ski, og fikk nye fjellski jeg ikke ville ha. Videre var det et år mine foreldre mente broren min trengte å arve stavene mine, så jeg fikk nye til jul. Jeg ble skikkelig skuffa. Kanskje særlig siden jeg vokste opp i en familie uten kjempegod råd, så det brukte opp en god del av min gaveandel.
![]() |
#36 |
villende
|
Jepp. Dette. (Jeg er så "heldig" at jeg har barn som gjerne ønsker seg praktiske ting, og som syns det er strålende å få både klokke, ski og skøyter til jul. Men jeg hadde skjønt at de hadde blitt skikkelig skuffet hvis vi hadde brukt opp hele julegavebudsjettet deres til noe de virkelig ikke ønsket seg eller hadde lyst på.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Det Nokon sa (mine barn blir lært opp i hva kreves av en ønskeliste- det skal være realistiske ønsker, i forskjellige prisklasser - og de vet at sjansen er større hvis de ønsker seg noe de har bruk for |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Og jeg blir litt sur av å lese innlegg son dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Julegaveannonser på FinnJeg endte opp med å gi til "Hjelp oss å hjelpe" som er aktive i vårt nærområde. De kommer med oppdateringer på facebook med direkte ønsker til forskjellige folk. Jeg har gitt en eske med brukt kjøkkenutstyr, pynt og litt julesnacks til et par som hadde fått leilighet og trengte så og si alt innhold. Og så skal jeg og barna kjøpe noen barnegaver som vi legger i en eske på den lokale butikken der organisasjonen kommer for å hente.
![]() |
#40 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Julegaveannonser på FinnJeg ser at Hjelp oss å hjelpe er aktive her jeg bor også. Takk for tips, ser at jeg kan bidra her!
![]() |
|
|