Sv: Paris - hva skjer?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg vil aller først si at jeg mener ikke at normale folk som anser seg som muslimer skal føle seg mer ansvarlig enn hva norske moderate kristne skal føle seg ansvarlig for gærningene i USA.
Men samtidig så er jo religion et maktsystem som går ut på å kontrollere menneskemasser, når man har store menneskemasser som bekjenner seg til religion og som dermed er åpen for at andre skal diktere hva som er rett og galt så gir det grobunn for sånt. Når man er sint og hatende, så ligger argumentene for det veldig lett til i de hellige skriftene, full av vold og intoleranse som de er.
Så egentlig, jo jeg holder norske kristne faktisk ikke helt uskyldig fra hva andre gjør i kristendommens navn. Dere bekjenner dere til et maktsystem og gir det støtte.
Jeg blir absolutt ikke mer mot muslimer av dette, men antireligiøs, det blir jeg. Og jeg synes faktisk at alle halvreligiøse bør ta en ekstra vurdering på hva de er med på. Kanskje man skal la være med å bekjenne seg til hatreligionene, og da putter jeg kristendom, jødedom og islam i samme bås.
Du definerer religion reduksjonistisk og jeg oppfatter deg faktisk som skremmende ekstrem ved det du skriver her.
|