|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#281 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Paris - hva skjer?
IS har, i motsetning til al-Qaida, en territorial ideologi, og å ta og holde landområder er vesentlig for dem. Det er klart de må bombes! I sønder og sammen, for min del.
|
|
|
#282 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Paris - hva skjer?Er det forresten nokon som veit korleis Russland stiller seg til bombinga av Syria nå?
|
|
|
|
#283 |
|
Shake it out!
|
Enig. Men det er skummelt likevel.
|
|
|
#284 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp. |
|
|
|
|
|
#285 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Du babler. Hvilke spesifikke grumsete holdninger viser du til?
|
|
|
#286 |
|
Shake it out!
|
Sv: Paris - hva skjer?Nokon, selvfølgelig må vi fortsatt hjelpe! Men vi må likevel forstå bekymringen for at det kommer terrorister inn, og at man må ta forholdsregler for å unngå dette. Det nytter ikke å møte bekymringene med at folk som er redde er dumme.
|
|
|
#287 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Paris - hva skjer?Nokon: den er jo gammel, og jeg syns det er rart og uheldig at de hele tiden har blitt møtt av "nehei, de rømmer jo FRA IS, tullinger!" . Flyktningestatus og asylinstittuet har blitt utnyttet av skurker så lenge begrepene har eksistert, for eksempel etter andr verdenskrig. Mullah Krekar kom hit som kvoteflyktning. Det er ikke noe nytt. Det er klart at en dønn kynisk og helproff organisasjon som IS også utnytter det! Jeg syns det hadde vært mer hold i motargumenter som sa "ja, det finnes sikkert skurker blant alle de lidende. Det skal vi sette opp så gode ordninger vi bare klarer for å luke ut og forhindre, men det er en av kostnadene ved et asylinstitutt. " Da hadde vi stått litt mindre nakne mot "det var det vi sa!!"
|
|
|
#288 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Paris - hva skjer?Selvfølgelig skal flyktninger hjelpes, men det er naivt å tenke at det skal skje uten god kontroll på hvem som kommer inn.
|
|
|
#289 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Enig i dette. Terroristene må heller ikke avskrives med at de er gærninger (selv om jeg jo forstår hvorfor man sier slikt). Noen er de er alt for smarte, synes jeg - og det må man ta på alvor.
|
|
|
#290 |
|
Librocubicularist
|
Ja, nå såg eg datoen på den. Den blir likt og diskutert i fb-feeden min i dag, så eg antok det var ein ny sak. Men det er utruleg vanskeleg å ta stilling til korleis ein skal balansere mellom frykt for terror og flyktningar som treng vern. Og det er jo akkurat det dei vil oppnå.
|
|
|
|
#291 |
|
Yes, we can!!
|
De er jo i og for seg "for" Assad (de mener vel han er det minste av flere onder, og i det minste en stabiliserende kraft mot islamister). Russland er stort sett veldig anti-islamistiske og har vært det så lenge de har prøvd å holde Kaukasus eller noe, men akkurat i Syria virker det som om de bomber de andre opprørsstyrkene mer enn de bomber IS. Om det er fordi de vil overlate IS-bombingen til USA eller om de genuint ikke syns de er så ille?
|
|
|
#292 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Var det Hillary Clinton som i helga har sagt at dette ikke er USA sin kamp? |
|
|
|
|
|
#293 |
|
Kontrollfrik
Ordet grums ble brukt i innlegget jeg siterte og mitt svar var en kommentar til det. Jeg vil ikke bruke ordet "grumsete holdninger" om denne tråden, men overraskende unyanseringer og sammenblandinger jeg allerede har forsøkt å forklare flere ganger. Sist redigert av Hyacinth : 16-11-15 kl 00:12. |
|
|
|
|
|
#294 |
|
Shake it out!
|
Sv: Paris - hva skjer?Har man vært i Azerbaijan så vet man jo hva som skjer med muslimer under russere - de drikker vodka og spiser gris og går i moskeen en gang hvert skuddår. Satt på spissen.
|
|
|
#295 |
|
Yes, we can!!
|
Det vet jeg ikke, men de har nå bombet IS til nå, i hvert fall. Og så har Putin bombet de andre opprørerne og så har de hatt noen absurde koordineringsøvelser for ikke å gå (bombe) i beina på hverandre.
|
|
|
#296 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Religion som noe veldig personlig og privat er et fenomen som nesten utelukkende finnes i protestantisk kristendom. Den ble forsterket av pietisme hvor det med gudsforhold handlet mye om personlig omvendelse og samtidig har der vært retninger som på samme privatreligiøse vis har gjort tro til noe veldig intellektuelt. |
|
|
|
|
|
#297 |
|
Kontrollfrik
Sv: Paris - hva skjer?Jeg sliter med Hollandes bruk av ordet "hevn". Det er jo ikke overraskende, og flere statsledere har brukt ordet før ham. En norsk statsminister ville ikke brukt slike ord. Det er ikke kultur for hevn i statlige ytringer i Norge. Men jeg vet likevel ikke om jeg og Hollande egentlig tenker så ulikt når det kommer til stykket. Ja, jeg vil også at gjerningspersonene skal bli tatt. Jeg vil også at alt som står i alles makt skal bli gjort for å forhindre at terror får grobunn. Men ordet hevn for meg innebærer kun å ta igjen for å ta igjen, på samme måte eller helst enda verre. |
|
|
|
|
|
#298 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Paris - hva skjer?Jeg synes hele situasjonen er så skummel at jeg har ikke ord. Jeg kjenner plutselig på en slags frykt jeg gjemte under senga en gang tidlig på 80-tallet, da atomkrig var den store skrekken. At disse satt sammen i dag sier vel alt og kanskje ingenting? De er i alle fall meget fremover lent. |
|
|
|
|
|
#299 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg vil aller først si at jeg mener ikke at normale folk som anser seg som muslimer skal føle seg mer ansvarlig enn hva norske moderate kristne skal føle seg ansvarlig for gærningene i USA.
|
|
|
#300 |
|
saftig
|
Jeg blir også ekstremt antireligiøs. Jeg har vært det lenge, og enda mer nå.
|
![]() |
|
|