Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Paris - hva skjer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-15, 11:50   #321
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paris - hva skjer?

Jeg lurer på hvordan det nå er å være en 19 år gammel mann som har flyktet fra krig i Syria eller forferdelig vold i Afghanistan, å ha blitt møtt med piggtrådgjerder og hundsing og nedbrente asylmottak og spytting, at alt som har blitt sagt om "onde vesten" viser seg å stemme, "de vil ikke ha deg, de vil sende deg tilbake til krigen, kom til oss, vi bryr oss om deg, hva var det vi sa?"

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 11:51   #322
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg synes hele situasjonen er så skummel at jeg har ikke ord. Jeg kjenner plutselig på en slags frykt jeg gjemte under senga en gang tidlig på 80-tallet, da atomkrig var den store skrekken. At disse satt sammen i dag sier vel alt og kanskje ingenting? De er i alle fall meget fremover lent.

Jeg synes dette bildet virker samlende på meg. Og jeg er glad for at det er Obama og ikke Hillary Clinton som sitter der. Hun sa i helgen at dette ikke var USA sitt problem, jeg bare finner ikke igjen der jeg så det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 12:49   #323
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hva er drivkraften bak en del av netthetsen og hatet som florerer på kommentarfeltene nå?

Jeg var på et møte med Knut Olav Åmås her om dagen, og han minte meg på noe jeg tror er riktig: hatet kommer mest av alt av frykt for å miste hva vi har, frykt for å ikke få det man "har krav på" fra velferdsstaten (f. eks trygdeytelser) mer enn en frykt for religion og flyktninger.

Gaia: IS er salafister, ikke sufister.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 13:13   #324
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg var på et møte med Knut Olav Åmås her om dagen, og han minte meg på noe jeg tror er riktig: hatet kommer mest av alt av frykt for å miste hva vi har, frykt for å ikke få det man "har krav på" fra velferdsstaten (f. eks trygdeytelser) mer enn en frykt for religion og flyktninger.

Jeg tror det er mye sant i dette og jeg tror frykt og behov for tilhørighet er noe av det som driver den verste ekstremismen også i sterk grad.

Så er det også noe med trygghetsbehovet som er litt ulikt fordelt blant mennesker. Noen har veldig mye sterkere behov for satte rammer rundt seg, selv om disse rammene kan være en illusjon.

Jeg har reagert en del den siste tiden på hvordan journalister dekker flyktningesituasjonen. Valgene journalistene tar når en sak blir formet har så utrolig mye å si med tanke på å forsterke eller dempe frykt og hat blant lesere.
Jeg tror ingen religiøs leder her til lands har større makt enn journalister i riksdekkende media med tanke på holdninger rundt flyktningesituasjonen og hvordan den skal møtes. Vi går likevel mange av oss med en illusjon om at journalister skriver såkalt nøytralt. Religiøse ledere er lettere å arrestere siden de tross alt pr def bedriver normativt arbeid.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 13:36   #325
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg har reagert en del den siste tiden på hvordan journalister dekker flyktningesituasjonen. Valgene journalistene tar når en sak blir formet har så utrolig mye å si med tanke på å forsterke eller dempe frykt og hat blant lesere.
Jeg tror ingen religiøs leder her til lands har større makt enn journalister i riksdekkende media med tanke på holdninger rundt flyktningesituasjonen og hvordan den skal møtes. Vi går likevel mange av oss med en illusjon om at journalister skriver såkalt nøytralt. Religiøse ledere er lettere å arrestere siden de tross alt pr def bedriver normativt arbeid.

Ikke minst har de utrolig stor makt når det gjelder hva som til enhver tid er på dagsorden, ikke bare retorikken rundt. Etter hva jeg har forstått på diverse rikspolitikere, er de enda mer oppgitt over akkurat det aspektet for tida enn vanlig, fordi de synes det både er ensidig fokus og ensidig vinkling.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 13:53   #326
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk. Det vet jeg jo egentlig. Jeg retter.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 14:40   #327
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg synes dette bildet virker samlende på meg. Og jeg er glad for at det er Obama og ikke Hillary Clinton som sitter der. Hun sa i helgen at dette ikke var USA sitt problem, jeg bare finner ikke igjen der jeg så det.

Ja, kanskje. Jeg har bare ikke tro på Putin, uansett. Kjenner jeg. Uten å bli for konspiratorisk, begge disse nasjonene har store interesser i Syria i form av våpensalg, det gjør nok ikke situasjonen enklere.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 16:07   #328
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er heller ikke med på anti-religion-toget, tror jeg. Det finnes gode og dårlige måter å være ateist på, og gode og dårlige måter å være religiøs på.

Selv om jeg er med på anti-religiontoget, så sier jeg meg ikke uenig i det du sier her.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 17:09   #329
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er enig AnneC, bildet bringer litt håp.
Jeg sa til mannen på lørdag - takke f@#n for at ikke Bush eller noen ala Trumph sitter i lederposisjon nå.

Uavhengig av religion, mennesker av hel ved er å foretrekke i mine øyne. De som ikke lar seg styre av religiøs overbevisning, men av gode verdier på alle plan.

Gammel 16-11-15, 17:11   #330
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, jau. Men Obama er ingen fredsdue akkurat, altså. Det er vel ingen som så aktivt har henrettet folk på fremmed jord uten lov og dom som det han gjør. Rett nok fordi han er den første som har hatt virkelig god teknologi for det til rådighet, da, men lell.

Gammel 16-11-15, 17:13   #331
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, jau. Men Obama er ingen fredsdue akkurat, altså. Det er vel ingen som så aktivt har henrettet folk på fremmed jord uten lov og dom som det han gjør. Rett nok fordi han er den første som har hatt virkelig god teknologi for det til rådighet, da, men lell.

Jo, men likevel gir det håp at i det minste de andre sitter sammen i samme rom når denne galskapen herjer utenfor vinduet.

Gammel 16-11-15, 17:40   #332
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror Al-Qaida var mye mer "frustrerte unge menn", faktisk, og disse organisasjonene er veldig ulike.

Jeg, som kanskje har litt innsikt i begge organisasjoner, mener dette har snudd, og AQ (Al Qaida forkortet) ikke er det lenger, den rollen har ISIS/Da3sh overtatt. De er mer frustrerte unge menn nå, mens AQ har tatt en helt annen posisjon og gått over til sitt opprinnelige formål, å drive forsvarskrig der det trengs i muslimske områder. Ja, AQ har hatt hauger av frrustrerte unge menn med seg, men ideologene bak er ikke det. Hos ISIS har de derimot kunnet blitt store ledere, eksemplet fra Norge, Bastian, er jo ganske kjent.

Gammel 16-11-15, 17:41   #333
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De er en spesiell type salafister, som kalles khawarij, som er en "sekt" som har eksistert siden Profetens tid, mer eller mindre, eller like etter hans død.

Mange salafier er faktisk imot IS, meg selv iberegnet.

Gammel 16-11-15, 20:08   #334
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva legger du i "forsvarskrig der det trengs?", Nabbe?

Gammel 16-11-15, 20:16   #335
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Hva legger du i "forsvarskrig der det trengs?", Nabbe?

Ett av AQ sine mål nå, er vel å involvere seg i Burma, Sentral-Afrikanske republikk, osv. Dette er han som nå leder AQ sin ideologi. Der muslimer bevisst undertrykkes pga sin tro.

De er forsåvidt en type khawarij de også da, så stuerene er de selvsagt ikke, men de har gått litt mer vekk fra den derre "enten så er du akkurat som oss, eller så er du en vantro" som de hadde før, da de kanskje var mer influert av "sinna unge menn".

Og de har vistnok sagt at de ikke skal angripe i andre land, men kun angripe soldater der de involverer seg. Feks om det var amerikanske soldater som forsvarte buddistene i Burma, så tar de soldatene der, de skal ikke ta hevn på amerikanske soldater i Tyskland, USA eller Irak på grunn av Burma.

Sist redigert av Nabbe : 16-11-15 kl 20:36.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 20:32   #336
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du mener vel ikke at AlQaida på noen måte er stuerene, Nabbe?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 20:34   #337
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du mener vel ikke at AlQaida på noen måte er stuerene, Nabbe?

Nei, men tråden ligger på åpent forum og jeg vet at jeg har folks øyne på meg.

Gammel 16-11-15, 20:36   #338
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Mener du at det er farlig å si hva du mener?

Gammel 16-11-15, 20:37   #339
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Mener du at det er farlig å si hva du mener?

Jeg har vært truet av "muslimer" før, for å si min mening, så jeg foretrekker å holde en diplomatisk tone, ja. Se forøvrig prikk.

Gammel 16-11-15, 20:39   #340
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Så kjipt. Men forståelig. Og litt vanskelig å forholde seg til. Og alt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:48.