Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Paris - hva skjer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-15, 23:26   #261
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paris - hva skjer?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Sporer inn, Frankrike ventet ikke lenge:
http://www.dagbladet.no/2015/11/15/n...rror/41974136/

Det var vel ikke uventet, og jeg skjønner at IS må stoppes. Jeg er bare redd for utviklingen videre. Hvordan "responsen" blir.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:27   #262
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir seriøst irritert over at det alltid er fordommer når man stiller seg kritisk til noe ved religion, må alle respektere absolutt alt for at man ikke skal være fordomsfull?

Eg meiner ikkje at all religionskritikk er fordomsfull, men mykje av det er det.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:28   #263
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Men jeg håper vi kan ta den diskusjonen en annen gang, for jeg synes den er utrolig interessant.

Det er eg einig med deg i.

Og eg er og imponert over at du responderer på kritikken på ein så konstruktiv måte.

The glass is refillable.
Gammel 15-11-15, 23:31   #264
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg spør ikke for å være ufin eller noe sånt, men jeg lurer på hva det er i tråden som er så sjokkerende? Jeg klarer ikke å bli sjokkert av denne tråden, for det er ikke så mange som har sjokkert meg med meningene sine. Uavhengig om jeg har vært enig i det eller ikke.

Jeg er for så vidt med på at den dreiningen dette tok ikke var spesielt heldig.

Jeg har begynt på et svar uttallige ganger. Men jeg har slettet det gang på gang fordi jeg ikke finner de rette ordene. Det handler om at jeg leser fremmedfrykt i flere innlegg. Frykt for religion og ikke religiøs ekstremisme. Forklaring i religion og ikke i ekstremisme. Sammenblandingen blir så feil.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:33   #265
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Takk. Jeg tror også vi trenger det. Det aller verste som kan skje er at frykten får overtak og at det blir oss mot dem. Det er frykten terroristene får næring fra, det er sånn IS vokser. Og det er sånn den brune bermen vokser.

Jeg reagerte bare på påstanden om at terroren i Paris ikke hadde noe med islam å gjøre, det er jeg dypt uenig i. Det betyr virkelig ikke at jeg mener at muslimer er kollektivt ansvarlige for terror eller IS.

Og så var jeg så dum at jeg spant videre og dikterte islam på generelt grunnlag. Som som sagt var fryktelig umusikalsk av meg. Men jeg håper vi kan ta den diskusjonen en annen gang, for jeg synes den er utrolig interessant.

Det var et godt svar, synes jeg.

Gammel 15-11-15, 23:34   #266
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Det var vel ikke uventet, og jeg skjønner at IS må stoppes. Jeg er bare redd for utviklingen videre. Hvordan "responsen" blir.

Er det nå jeg skal fortelle at datteren min nettopp kom hjem fra helg hos faren og fortalte at faren hadde sagt at dette nok var noe Frankrike stod bak selv for å kunne angripe Syria?

Jeg ble forøvrig såpass barnslig sint at jeg sa til henne at hun ikke måtte høre på hva hva faren sier etter at han har røykt sokkene sine. Og så ba jeg henne Google konspirasjonsteorier.

Hjelpes.

Gammel 15-11-15, 23:35   #267
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har begynt på et svar uttallige ganger. Men jeg har slettet det gang på gang fordi jeg ikke finner de rette ordene. Det handler om at jeg leser fremmedfrykt i flere innlegg. Frykt for religion og ikke religiøs ekstremisme. Forklaring i religion og ikke i ekstremisme. Sammenblandingen blir så feil.

Fremmedfrykt? Fordi man ikke liker aspekter innenfor en religion? Kunne forsåvidt sagt det samme om kristendommen i Norge om det hadde blitt praktisert slik det var på 1800-tallet. Heldigvis føler jeg at den er mer utviklet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:35   #268
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ok. Jeg har ikke lagt mer i ting enn det jeg har lest, og ut fra erfaring med de som har skrevet det. Og da blir jeg ikke sjokkert. Men det er jo klart at dette er et veldig betent og sårt tema på veldig mange måter.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:35   #269
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sporer inn, Frankrike ventet ikke lenge:
http://www.dagbladet.no/2015/11/15/n...rror/41974136/

Nei, det er jo helt uholdbart å la terroristtreningsleire få fortsette med sitt nå.

Jeg er spent på hvordan dette påvirker stormaktenes maktkamp om krigen i Syria, og om dette blir brukt som en brekkstang for forslaget som ble fremmet nå om å danne en overgangsregjering som inkluderer Assad.

Gammel 15-11-15, 23:37   #270
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg finner ikke denne tråden så sjokkerende, mulig det er meg det er noe «galt» med. Jeg kan være enig i at måten det skled litt ut på kanskje var uheldig, men jeg må likevel si at jeg liker avsporinger i tråden - men det var kanskje ikke ideelt i dag.

Men tråder som dette synes jeg er viktig. Og det er viktig å kunne diskutere, og få frem ulike syn og perspektiv på ting. Og jeg lærer mye i slike tråder føler jeg. Men jeg håper at ikke fordomskortet dras frem alt for ofte også, og sier meg litt enig med Lykken der.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:37   #271
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Fremmedfrykt? Fordi man ikke liker aspekter innenfor en religion?

Nei, overhodet ikke. Det er sammenligningen som blir feil.

Gammel 15-11-15, 23:37   #272
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det er eg einig med deg i.

Og eg er og imponert over at du responderer på kritikken på ein så konstruktiv måte.

Jeg er jo ikke dummere enn at jeg innser at det er dumt å diskutere islam på generelt grunnlag nå i dag og i denne tråden. Når jeg blir fortalt det i det minste.

Eller nei, når det blir sagt i fra på en ok måte. Før det ble jeg jo bare gretten og sarkastisk.

Gammel 15-11-15, 23:38   #273
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå bomber de Syria.. Ser folk nevne ting som 3 verdenskrig ol. Jeg syntes det er dritskummelt!!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:39   #274
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg finner ikke denne tråden så sjokkerende, mulig det er meg det er noe «galt» med.

Jeg må si meg veldig enig. Sammenlignet med utrolig mye annet grums rundt temaet, er denne tråden svært saklig og "snill", synes jeg.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:40   #275
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guava: du sa noe tidligere i tråden som jeg ikke fikk tatt tak i da, men som jeg er veldig interessert i om du vil utdype. Det om at vi må bort dra det norske "veldig lutherske" synet på at religion er en privatsak (tilgi om jeg ikke gjengir det helt nøyaktig, orker ikke lete frem innlegget nå), og jeg reagerte med en instinktiv "WHAT?!" fordi jeg mener så inni granskauen sterkt at nettopp det er et viktig prinsipp og akkurat det ekstremistiske tullebukker ikke har skjønt. Folk kan jo mene at homofili er synd så mye de bare vil, så lenge de lar det være en privatsak (og altså ligger unna homofil praksis selv), liksom.

Utdype?

Gammel 15-11-15, 23:41   #276
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, det er jo helt uholdbart å la terroristtreningsleire få fortsette med sitt nå.

Jeg er spent på hvordan dette påvirker stormaktenes maktkamp om krigen i Syria, og om dette blir brukt som en brekkstang for forslaget som ble fremmet nå om å danne en overgangsregjering som inkluderer Assad.

Ja, det blir veldig spennende å se hva de blir enige om. Og jeg er redd mange sivile liv vil gå tapt framover.

http://www.dn.no/nyheter/politikkSam...i-katastrofalt

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:41   #277
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt forferdelig skummelt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:41   #278
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg må si meg veldig enig. Sammenlignet med utrolig mye annet grums rundt temaet, er denne tråden svært saklig og "snill", synes jeg.

Det er generelt veldig lite grums på dette forumet. Det er derfor jeg ble så trist av en del som kom fram her. Hadde diskusjonen vært på visse andre nedsider, hadde den jo ikke vært særlig sjokkerende.

Gammel 15-11-15, 23:41   #279
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Nå bomber de Syria.. Ser folk nevne ting som 3 verdenskrig ol. Jeg syntes det er dritskummelt!!

Jeg også. Det er nifst, rett og slett.

Gammel 15-11-15, 23:41   #280
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Dette er eit oppslag som skremmer meg: http://www.dagbladet.no/2015/10/08/k...a/is/41389136/

Sitat:

Hun trekker fram at den enorme flyktningstrømmen vi nå ser i Europa, er en ren konsekvens av krigen i Syria. Ali tror at IS også kan komme til å benytte seg av de store flyktningstrømmene for å sende representanter til Vesten.

- Jeg er ikke i tvil om at IS ser på flyktningstrømmen som en måte å plante sine folk i Vesten. Det må man være smertelig klar over.

Det er jo klart at det er større sjanse for at terroristar flytter seg nærmare oss når det er så mange store folkemengder på vandring.

Dette

og dette

har eg sett på facebook i dag. Heldigvis via venner som har kommentert og sagt i mot, men likevel. Eg har sett det.

Eg synest denne samanblandinga av flyktningar og IS og terroristar og muslimar og heile denne pakka er veldig skremmande. Sjølv om flyktningar kan vise seg å vere terroristar, kan vi ikkje la vere å hjelpe dei millionane som flykter frå nettopp dette.

The glass is refillable.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.