Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Paris - hva skjer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-15, 10:10   #81
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paris - hva skjer?

Fredelig og vakker morgen - enorm kontrast til den morgenen innbyggerne i Paris våkner til.

Guttene sov før dette hendte i går - nå bare gruer jeg meg til jeg må snakke med dem om dette. Hvordan gjør jeg det? Hvordan informere om verdens grusomhet og samtidig hjelpe barna til å beholde en grunnleggende følelse av trygghet, frihet og troen på det gode i mennesket? (Ja, jeg har gjort det før - 22. juli, Charlie Hebdo, terrortrusselen i fjor sommer, sommerens besøk på One World Trade - men det blir bare ikke noe lettere å ta slike samtaler.)

Gammel 14-11-15, 10:12   #82
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg har enorm medfølelse for alle de som må leve under is' skrekkregime, som lever under terroren deres hver dag. Det samme føler Frankrike, det er jo derfor de bidrar i konflikten i Syria.

Jeg snakker ikke om hver enkelt av dere. Jeg snakker om hele den massive reaksjonen vi har sett nå sammenlignet med det totale fraværet av synlig vestlig folkeengasjement etter feks Beirut-hendelsene for et par tre dager siden eller andre tilsvarende hendelser. Det er nok å velge i, dessverre. Hvorfor greier vi ikke å vise tilsvarende medfølelse og engasjement når terroren skjer utenfor Europa eller USA? Hovedbekymringen min er at dette i seg selv skaper splittelse.

Jeg har en god venn fra Libanon. Hun bor der og selv om hun lever relativt godt og trygt der, er hun jo likevel midt oppi dette i langt større grad enn vi er. Hun spør hvorfor europeere og amerikanere reagerer så mye sterkere på terror i Paris enn på like grusom terror i ikkevestlige land. Jeg kan ikke svare og jeg er bekymret for de signalene dette tilsynelatende manglende engasjementet gir. Og da snakker jeg altså ikke om at Kanina eller andre her inne ikke bryr seg når libanesere eller syrere blir drept, men om stemmene vi tilsammen har, om de spontane støtteerklæringene som kommer feks på Facebook osv.

Midt i tragedien er det flott med engasjement i sosiale medier osv, jeg skulle bare ønske vi kunne vist noe av det samme når terroren rammet andre enn våre egne. Slik det er nå, bidrar vi bare til å grave kløften mellom øst og vest dypere.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 10:27   #83
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg snakker ikke om hver enkelt av dere. Jeg snakker om hele den massive reaksjonen vi har sett nå sammenlignet med det totale fraværet av synlig vestlig folkeengasjement etter feks Beirut-hendelsene for et par tre dager siden eller andre tilsvarende hendelser. Det er nok å velge i, dessverre. Hvorfor greier vi ikke å vise tilsvarende medfølelse og engasjement når terroren skjer utenfor Europa eller USA? Hovedbekymringen min er at dette i seg selv skaper splittelse.

Jeg har en god venn fra Libanon. Hun bor der og selv om hun lever relativt godt og trygt der, er hun jo likevel midt oppi dette i langt større grad enn vi er. Hun spør hvorfor europeere og amerikanere reagerer så mye sterkere på terror i Paris enn på like grusom terror i ikkevestlige land. Jeg kan ikke svare og jeg er bekymret for de signalene dette tilsynelatende manglende engasjementet gir. Og da snakker jeg altså ikke om at Kanina eller andre her inne ikke bryr seg når libanesere eller syrere blir drept, men om stemmene vi tilsammen har, om de spontane støtteerklæringene som kommer feks på Facebook osv.

Midt i tragedien er det flott med engasjement i sosiale medier osv, jeg skulle bare ønske vi kunne vist noe av det samme når terroren rammet andre enn våre egne. Slik det er nå, bidrar vi bare til å grave kløften mellom øst og vest dypere.

Det handler om nærhet til det som skjer, tror jeg. At det finnes en teoretisk mulighet for at vi kunne ha vært midt i det. Det er veldig mange nordmenn som har vært i Paris, mange av oss har vært der mange ganger, har venner og bekjente som bor der, kunne ha vært der selv. Da blir den emosjonelle komponenten enda større.

Det er få av oss, om noen, som har vært i Libanon eller Beirut. Derfor blir ikke reaksjonene like sterke. Vi føler med de som rammes, men det skaper ikke frykt på samme måten, fordi vi "kunne ikke ha vært der selv".

Jeg merker det veldig godt i forhold til terror i Israel og på Vestbredden, kontra terror i andre deler av Midt-Østen. Jeg har bodd i Israel, har vært mange av stedene som rammes, og sørger over hvor konfliktfylt landet har blitt siden jeg bodde der. Når det skjer noe der, uavhengig av om det er Isralere eller Palestinere som rammes, så rammes jeg emosjonelt på en helt annen måte enn jeg gjorde av bombeangrepet i Libanon. Samtidig så traff det plutselig på en annen måte, da det viste seg at en av de som ble drept var norsk. "Shit, det rammer jo faktisk våre folk" var nok noe av det som førte til at jeg reagerte emosjonelt, og ikke "bare" med medfølelse. For da blir det plutselig så mye nærmere. Det rammer "naboen", og da klarer i alle fall ikke jeg å distansere meg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 10:44   #84
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Folk...? Jeg har lyst til å si noe særdeles ufordelaktig om en viss religion nå, men jeg skal la det være.

Jeg har tenkt og tenkt på om jeg skal si noe. Men jeg kan bare ikke la dette stå uimotsagt. Av alt du har ytret på dette forumet så langt tar dette kaka. Jeg håper du selv ser hva du ikke bare antyder, men går langt i å hevde. Terrorisme har ingenting med religion å gjøre. Ingenting.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 10:53   #85
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, terrorisme er ikke knyttet til religion. Jeg synes uttalelsen fra Islamsk råd var god. http://www.irn.no

Gammel 14-11-15, 11:04   #86
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette handler om ondskap, angrep på ytringsfriheten, angrep på vår rett og mulighet til å faktisk ha en venstre- og en høyresiden politisk, vår rett til å kritisere, være uenige. Dette handler om å spre frykt, lamme oss, forhindre oss i å gå ut for å more oss, møtes på tvers av bakgrunn og religion. Dette er splitt og hersk.

Og ikke glem, ekstremister deler som oftest samme (mangel på) verdier, uansett religion og bakgrunn. Det er hat mot kvinner, de andre og ønske om makt og kontroll som ligger bak, uansett.

Sist redigert av Tallulah : 14-11-15 kl 12:05.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 11:12   #87
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Dette handler om ondskap, angrep på ytringsfriheten, angrep på vår rett og mulighet til å faktisk ha en venstre- og en høyreside politisk, vår rett til å kritisere, være uenige. Dette handler om å spre frykt, lamme oss, forhindre oss i å gå ut for å more oss, møtes på tvers av bakgrunn og religion. Dette er splitt og hersk.

Jeg er så hjertens enig. Dette er egentlig ikke islam mot kristendom, eller Midt-Østen mot Vesten, men mørkemenn som ønsker å kneble oss alle som elsker demokrati og ytringsfrihet. Og de finner vi også i "egne" rekker. Og noen av dem er like villige til å slakte ned uskyldige som IS er. Vi må ikke bare stå i mot ondskapen i Midt-Østen, vi må stå mot alle de som uttrykker hat og fremmedfrykt, uavhengig av hudfarge, religion og nasjonalitet. De høyreekstreme som spyr ut hatet sitt i kommentarfeltet er ikke hakket bedre enn de som maner til drap på "vestlige" (jeg har ikke lyst til å kalle dem muslimer, for det er ikke islam som definerer dem, men hatet, ondskapen og volden mot åpenhet, frihet og demokrati). Vi må stå i mot motstandere av demokrato i alle former.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 11:50   #88
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Folk...? Jeg har lyst til å si noe særdeles ufordelaktig om en viss religion nå, men jeg skal la det være.

Jeg har tenkt på denne siden i går. Du en en fresk røst på forumet mange ganger, rine. Men dette syntes ikke var ok. Holdt du den norske kirken ansvarlig for ABBs gjerninger?

Jeg skulle ønske at alle kunne tenke at dette handler om terrorisme, ikke en viss religion. Jeg tenker at vi skal leve videre i verden og hvis verden skal bli bedre, så må vi slutte og både si og tenke slik som dette. Vi må holde dem som har ansvaret for dette ansvarlig, og ikke alle som har felles nasjonalitet eller religion med dem. Hvis vi gjør det, vil jo aldri dette ta slutt. Og en sånn verden kan vi ikke ha.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 12:03   #89
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg har tenkt på denne siden i går. Du en en fresk røst på forumet mange ganger, rine. Men dette syntes ikke var ok. Holdt du den norske kirken ansvarlig for ABBs gjerninger?

Jeg skulle ønske at alle kunne tenke at dette handler om terrorisme, ikke en viss religion. Jeg tenker at vi skal leve videre i verden og hvis verden skal bli bedre, så må vi slutte og både si og tenke slik som dette. Vi må holde dem som har ansvaret for dette ansvarlig, og ikke alle som har felles nasjonalitet eller religion med dem. Hvis vi gjør det, vil jo aldri dette ta slutt. Og en sånn verden kan vi ikke ha.

Men nå er det jo sånn at disse IS-terroristene (om det nå er dem som står bak eller ikke) vinner territorium i Midt-Østen, og finner mye av legitimiteten sin i religion. Så kan andre si hva de vil om at de ikke er religiøse, og sånn er ikke islam - eller kristendom for den saks skyld - men de innfører sharialovgivning fordi de selv legitimerer seg i religion. Det samme gjør Boko Haram i Nigeria. De har innført sharia i flere områder i nord. I min verden hadde korstogene noe med religion å gjøre, det samme hadde inkvisisjonen, og det har også islamittisk terrorisme. Mest av alt handler det om makt, og dessverre gir mange religioner i verden legitimitet til en del grupper i det de er i ferd med å bygge opp makt. Nå skriver islamske ekstremismer på twitter: Gud er stor. Paris brenner. Vi kan ikke late som om dette ikke (også) handler om religion. Lik det eller ei.

Det blir jo helt fjernt å si at IS (den islamske stat) ikke har noe med religion å gjøre.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 12:12   #90
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Men nå er det jo sånn at disse IS-terroristene (om det nå er dem som står bak eller ikke) vinner territorium i Midt-Østen, og finner mye av legitimiteten sin i religion. Så kan andre si hva de vil om at de ikke er religiøse, og sånn er ikke islam - eller kristendom for den saks skyld - men de innfører sharialovgivning fordi de selv legitimerer seg i religion. Det samme gjør Boko Haram i Nigeria. De har innført sharia i flere områder i nord. I min verden hadde korstogene noe med religion å gjøre, det samme hadde inkvisisjonen, og det har også islamittisk terrorisme. Mest av alt handler det om makt, og dessverre gir mange religioner i verden legitimitet til en del grupper i det de er i ferd med å bygge opp makt. Nå skriver islamske ekstremismer på twitter: Gud er stor. Paris brenner. Vi kan ikke late som om dette ikke (også) handler om religion. Lik det eller ei.

Dette er jeg faktisk litt enig i, selv om hensikten med å skille terroren skarpt fra religion både er godt ment og på mange måter riktig (fordi det handler om makt, kontroll og vold osv.). Men jeg er usikker på om det er hensiktsmessig å nekte å snakke om denne tolkningen av islam, tvert imot kunne vel det ha åpnet opp for et mer nyansert bilde på religionen, og de som ikke er enige i terroristenes tolkning, mål og midler, ville fått en mulighet til å argumentere for det. Jeg synes også det er litt skummelt om religion og hvordan denne brukes og tolkes, skal være tabu å snakke om.

Her er en kronikk om akkurat dette: Vi kan hverken forstå eller bekjempe jihadistisk terror effektivt dersom vi benekter at den har noe med islam å gjøre.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 12:22   #91
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er enig i st vi er tjent med å snakke om hvordan dett handler om tolkninger/retninger av islam. Jeg tror bare ikke vi er tjent med å si at det er islam er problemet og sette punktum der.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 12:26   #92
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Ja, jeg er enig i st vi er tjent med å snakke om hvordan dett handler om tolkninger/retninger av islam. Jeg tror bare ikke vi er tjent med å si at det er islam er problemet og sette punktum der.

Nei, det kan jeg være enig med deg i, men jeg er like uenig i at man avviser et slikt utsagn ved å si at det ikke handler om religion. Da har man faktisk gått i den andre grøfta, selv om man kanskje egentlig ønsker å nyansere.

Gammel 14-11-15, 12:29   #93
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir jo helt fjernt å si at IS (den islamske stat) ikke har noe med religion å gjøre.

Ja, det har skjedd mørkets gjerninger i religionens navn mange ganger, men å påstå at islam=terrorisme, eller at IS bekjenner seg til "vanlig" islam, er fullstendig på jordet. Og når ryggmargsreaksjonen etter dette ikke er "jævla terrorister", men "jævla islam", da har vi et problem.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 12:31   #94
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det kan jeg være enig med deg i, men jeg er like uenig i at man avviser et slikt utsagn ved å si at det ikke handler om religion. Da har man faktisk gått i den andre grøfta, selv om man kanskje egentlig ønsker å nyansere.

Da håper jeg du er like tindrende klar på at høyreekstreme terror også handler om religion.

Gammel 14-11-15, 12:33   #95
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes overraskende mange ikke ser den (åpenbare) forskjellen mellom å være muslim og å være muslimsk terrorist. Veldig mange muslimer lider også enormt under trusler og vold fra terrorister som bekjenner seg til samme religion som dem.

Min newsfeed er full av støtte til Paris - men nå dukket den førtse, unnseelige "like"en til Hege Storhaugs innlegg (om at dette har hun advart om lenge og når håper hun at folk vil få øynene opp for den trusselen muslimer er. Hun skiller ikke mellom muslimer og muslimske terrorister) opp.

Noen som har tips til noe klokt man kan linke til i sosiale medier for å bidra til at folk hever blikket litt?

Gammel 14-11-15, 12:36   #96
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

KKK hviler seg mot "vår" vestlige religion, jeg ønsker ikke å bli forbundet med den grupperingen. Jeg er av hvit rase, jeg er hverken Nynazist eller KKK-medlem. Det blir litt av det samme muslimer opplever og forbindelsen mellom de ulike grupperingene.

Sist redigert av Fløyel : 14-11-15 kl 12:46.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 12:38   #97
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Dette er jeg faktisk litt enig i, selv om hensikten med å skille terroren skarpt fra religion både er godt ment og på mange måter riktig (fordi det handler om makt, kontroll og vold osv.). Men jeg er usikker på om det er hensiktsmessig å nekte å snakke om denne tolkningen av islam, tvert imot kunne vel det ha åpnet opp for et mer nyansert bilde på religionen, og de som ikke er enige i terroristenes tolkning, mål og midler, ville fått en mulighet til å argumentere for det. Jeg synes også det er litt skummelt om religion og hvordan denne brukes og tolkes, skal være tabu å snakke om.

Her er en kronikk om akkurat dette: Vi kan hverken forstå eller bekjempe jihadistisk terror effektivt dersom vi benekter at den har noe med islam å gjøre.

Jeg klarer ikke se at det er tabu å snakke om dette, eller at det er ukjent? Men, jeg synes på ingen måte at "nå har jeg lyst til å si noe ufordelaktig om en viss religion" er et utsagn som prøver å si noe om den mest ekstreme tolkningen av islam, hvordan ekstremisme skapes, eller noe som helst annet enn "islam er ondt".

Gammel 14-11-15, 12:40   #98
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, det har skjedd mørkets gjerninger i religionens navn mange ganger, men å påstå at islam=terrorisme, eller at IS bekjenner seg til "vanlig" islam, er fullstendig på jordet. Og når ryggmargsreaksjonen etter dette ikke er "jævla terrorister", men "jævla islam", da har vi et problem.

Det er jeg helt enig med deg i, og heldigvis er det heller ikke det jeg sier.

Gammel 14-11-15, 12:42   #99
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Jeg synes overraskende mange ikke ser den (åpenbare) forskjellen mellom å være muslim og å være muslimsk terrorist. Veldig mange muslimer lider også enormt under trusler og vold fra terrorister som bekjenner seg til samme religion som dem.

Min newsfeed er full av støtte til Paris - men nå dukket den førtse, unnseelige "like"en til Hege Storhaugs innlegg (om at dette har hun advart om lenge og når håper hun at folk vil få øynene opp for den trusselen muslimer er. Hun skiller ikke mellom muslimer og muslimske terrorister) opp.

Noen som har tips til noe klokt man kan linke til i sosiale medier for å bidra til at folk hever blikket litt?

Kanskje det holder å påpeke at de som rammes av denne terrorismen og lever med denne frykten hver eneste dag i all hovedsak er "muslimer"? Det er jo samme "fiende" - militant islamisme som veldig mange i Syria og andre land flykter fra.

På dager som dette må jeg bare holde meg langt vekk fra sosiale medier.

Sist redigert av Lisa : 14-11-15 kl 12:57.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 12:46   #100
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det aller, aller viktigste å holde i hodet er vel at dette er en aksjon som har til hensikt å skape splid, å polarisere, å skjerpe konflikten. Det er liberalitet, toleranse, fredelig sameksistens de vil til livs. Det kan vi faktisk ikke ha noe av.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.